قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / چرا زندان‌‌‌ها را به خاطر مهریه پُر و ما را بدنام‌ می‌کنید؟/ برخی احکام صادره درباره مهریه خنده دار است/ دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی باشد
چرا زندان‌‌‌ها را به خاطر مهریه پُر و ما را بدنام‌ می‌کنید؟/ برخی احکام صادره درباره مهریه خنده دار است/ دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی باشد

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از حبس جوانان به خاطر مهریه

چرا زندان‌‌‌ها را به خاطر مهریه پُر و ما را بدنام‌ می‌کنید؟/ برخی احکام صادره درباره مهریه خنده دار است/ دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی باشد

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: چرا زندان‌‌‌ها  را پر و ما را بدنام‌ می‌کنید؟ دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی باشد؛ چرا عده‌‌ای بر خلاف احکام اسلامی زندانی‌ می‌شوند؟ امیدواریم مسئولان دستگاه قضا با حوزویان نشسته و مشکلات موجود را مرتفع ساخته تا مردم سرگردان نباشند

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله نثر مکارم شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به بیان اشکالاتی به دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عده‌‌ای از جوانان بی گناه به واسطه مسئله مهریه در زندان به سر‌ می‌برند که اشکالاتی در این موضوع وجود دارد.

ایشان با بیان این مطلب که تفاوتی میان «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» وجود ندارد، اظهار داشت: اگر طرف مقابل، مطالبه هم کند؛ ولی قدرت و استطاعت وجود نداشته باشد، این مطالبه اثر‌ نمی‌کند؛ قدرت، شرط عامه همه تکالیف است؛ فرقی میان این دو لفظ نیست که اصرار دارند این دو را از هم جدا کنند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: اشکال دوم آن است که در دستورات اسلامی آمده شخصی که توانی مالی داشته و بدهی خود را‌ نمی‌دهد را زندانی کنیم؛ اما کسی که توانایی ندارد را‌ نمی‌توان زندانی کرد؛ اگر شک بر توانایی مالی داریم، اصل بر نداشتن اوست.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساخت: امروز چند هزار جوان در زندان به خاطر مهریه حضور دارند؛ بیایید مسائل شرعی را بنشینید و حل کنید؛ اصل بر اعسار و نداشتن است؛ نه توانایی مالی اشخاص.

معظم له تصریح کرد: چرا زندان‌‌‌ها  را پر و ما را بدنام‌ می‌کنید؟ دستگاه قضایی باید مطابق احکام اسلامی باشد؛ چرا عده‌‌ای بر خلاف احکام اسلامی زندانی‌ می‌شوند؟

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: اصل بر اعسار است؛ اما اگر عده‌‌ای هم ثابت کردند که این شخص توانایی مالی ندارد، سراغ تقسیط‌ می‌روند و‌ می‌بینیم که این اقساط ۴۰ تا ۵۰ سال طول‌ می‌کشد و‌ می‌گویند که تا تمام قسط‌‌‌ها  را نداد، زن تمکین نباید بکند؛ بارها گفته ایم که چرا حکمی‌ می‌دهید که هرشخصی‌ می‌شنود، بخندد؟ آیا باید حکمی داد که مردم بخندند؟

ایشان اظهار داشت: ما‌ می‌گوییم که بدهی اول را که داد، بدهی امروز او تمام شده و بدهی بعدی برای ماه بعد است؛ این شخص تا امروز بدهی خود را داده و زن باید تمکین کند؛ این مسئله مطابق آداب اسلامی است؛ عیب ماست که حوزه ما از دستگاه قضائی و دستگاه قضایی از حوزه جدا شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: نکته سوم اینکه مهریه را ۱۱۰ سکه بهارآزادی قرار دادند و آن روز قیمت هر سکه، یک میلیون بود، اما امروز قریب به ۵ میلیون است؛ آیا باید همین قیمت امروز را داد؟ که ما‌ می‌گوییم خیر؛ باید به صورت متعارف پرداخت کرد؛ نه اینکه ۵ برابر قیمت آن روز پرداخت کنند.

معظم له تصریح کرد: تفاوت‌‌‌های متعارف قابل قبول است؛ اما تفاوت‌‌‌های غیرمتعارف باید تعدیل شود؛ آیا هیچ عاقلی‌ می‌گوید که اگر فلان جنس ۱۰ برابر شد، ما باید ۱۰ برابر پرداخت کنیم؟

این استاد برجسته حوزه بیان داشت: امیدواریم مسئولان دستگاه قضا با حوزویان نشسته و مشکلات موجود را مرتفع ساخته تا مردم سرگردان نباشند.

ایشان همچنین در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «تفتح أبواب السّماء فی کلّ یوم اثنین و خمیس فیغفر فی ذلک الیوم لکلّ عبد لا یشرک باللَّه شیئا إلّا من بینه و بین أخیه شحناء/ هر روز دوشنبه و پنجشنبه درهاى آسمان گشوده مى شود و در آن روز گناهان هر کس را که براى خدا شریک قائل نباشد ببخشند؛ مگر آن کس که با برادر خود دشمنى داشته باشد».

این مرجع تقلید ابراز داشت: اگر در منابع اسلامی دقت کنیم، مشاهده‌ می‌کنیم که اسلام در توحید و کفر در شرک خلاصه‌ می‌شود و باید مراقب رفتار و کردار خود باشیم که از دایره اسلام خارج نشویم.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساخت: احتکار، کم فروشی، تقلب، توسل به دشمنان و … نوعی شرک است که برخی از افراد گرفتار به این افعال شده اند.

بنابر گزارش حوزه، معظم له تصریح کرد: جالب است که عداوت و دشمنی مردم نسبت به یکدیگر در کنار شرک گذاشته شده که باید تلنگری برای ما باشد تا مراقب باشیم.

این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: اسلام دین دوستی و برادری است؛ آیا سزاوار است که بین برادران این همه عداوت و دشمنی باشد؟ سزاوار است که کینه‌‌‌ها  را مخفی نگه دارند و هرزمان که لازم شد، ظاهر کنند؟ در گذشته بزرگترها مشکلات را حل‌ می‌کنند؛ اما برخی امروز سریع به سراغ دادگاه و پرونده سازی‌ می‌روند؛ باید به همان روزها برگشته و بزرگان مشکلات میان خانواده را حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics