قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب «اقتصادنا» راهگشای اقتصاد مقاومتی/ «بانکداری بدون ربا» شهید صدر همچنان قابل استناد است

کتاب «اقتصادنا» راهگشای اقتصاد مقاومتی/ «بانکداری بدون ربا» شهید صدر همچنان قابل استناد است

با اینکه چهل سال از نگارش «بانکداری بدون ربا» توسط شهید صدر می‌گذرد و در عرصه تحولات بانکی هم تغییرات زیادی را شاهد بودیم اما این اثر همچنان جزو بهترین منابع در حوزه بانکداری اسلامی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله محمدباقر صدر و بنت‌الهدی صدر اظهار داشت: شهید صدر کارهای ارزنده‌ای در حوزه اقتصادی دارند که دو نمونه آنها «اقتصادنا» در تشریح اصول و مفاهیم مکتوب اقتصاد اسلامی و «بانکداری بدون ربا» است.

وی در ادامه افزود: کتاب نخست ایشان که در حوزه اقتصاد اسلامی است در حقیقت مفاهیم کلی نظام اقتصادی را تبیین کرده و در مقایسه با نظام‌های اقتصادی دیگر، نقاط اشتراک و تمایز آن با نظام اقتصادی اسلام و دیگر مکاتب را بیان می‌کند و نشان می‌دهد که اقتصاد اسلامی چه اصول، مبانی و چارچوب‌هایی دارد.

حجت‌الاسلام موسویان با اشاره به ماهیت این کتاب و اصول و اهداف ثابت و ماندگارش توضیح داد: کتاب ایشان همچنان به عنوان یکی از منابع معتبر در طراحی سیستم‌ها و نظام‌های اقتصادی کارآمد است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره کتاب «بانکداری بدون ربا» شهید صدر توضیح داد: با اینکه چهل سال از نگارش این اثر می‌گذرد و در عرصه تحولات بانکی هم تغییرات زیادی را شاهد بودیم اما در عین حال این اثر جزو بهترین منابع در حوزه بانکداری اسلامی بدون ربا تلقی می‌شود.

وی در ادامه افزود: در آن دوره شهید صدر با شناخت دقیقی که از بانک و معاملات بانکی و تأثیرگذاری آن بر بانک داشت، توانست ترسیم زیبایی از معاملات بانکداری ارائه داده و سپس یک الگوی جایگزین در حوزه پول و بانکداری بدون ربا ارائه دهد. این نوشتار هم می‌تواند به عنوان یکی از منابع مورد استفاده طراحان و سیاست گذاران پول و بانکداری مورد استفاده قرار گیرد.

برگزیده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر اینکه از کتاب «اقتصادنا» چه در ایران و چه در سایر کشورهای اسلامی در محافل علمی و اقتصادی برای طراحی نظام‌ها و انجام سیاست‌گذاری‌ها به عنوان یک منبع علمی استفاده می‌شود، اظهار داشت: بنابراین در طراحی نظام‌های بانکی در ایران و عملیات‌های بانکی بدون ربا از نظریات شهید صدر استفاده شده است، در سایر کشورهای عربی همچون کویت هم اینطور بوده است البته در ایران به طور مستقیم عملیات بانکی مدنظر ایشان مبنا قرار نگرفته ولی بهره‌هایی برای طراحی عملیات بدون ربا شده است.

وی با تأکید بر منویات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و پیاده‌سازی مؤلفه‌های آن در کشور گفت: برای این امر باید سرمایه‌های نقدی و انسانی جامعه را به سمت تولید، فعالیت و اشتغال هدایت کنیم و در نهایت بهره‌وری را به عنوان مهمترین گام در عملیاتی کردن اهداف و سیاست‌های رهبری افزایش دهیم.

قابل ذکر است، آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر فقیه و فیلسوف شیعه و از صاحبنظران در منطق و اقتصاد بود. صدام حسین در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ وی و خواهرش بنت‌الهدی صدر را به علت مبارزه حکومت بعثی عراق دستگیر کرد و سه روز بعد به شهادت رساند. آیت‌الله صدر گرچه در سن ۴۶ سالگی به شهادت رسید اما شاگردان بسیاری را تربیت و کتاب‌های متعددی را تألیف کرد که همچنان جزو منابع حوزوی و تحقیقاتی به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics