قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کنفرانس «حدود ایمان و کفر» توسط الازهر برگزار شود
مشروعیت یا مقبولیت؛ مسأله این است!

پیشنهاد آیت‌الله سبحانی به الازهر؛

کنفرانس «حدود ایمان و کفر» توسط الازهر برگزار شود

از الازهر می‌خواهم کنفرانسی درباره ایمان و کفر برگزار کند و از علمای جهان اسلام دعوت نماید تا در این کنفرانس «حدود ایمان و کفر» را مشخص نمایند، چون در این روزها هر انسانی گمان می‌کند پیامبر است و حدود ایمان و کفر را بیان می‌کند و مسلمانان را کافر خطاب می‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، جمعی از علما و مبلغان و فعالان اسلامی ساکن اروپا به ویژه انگلستان که برای شرکت در کنفرانس وحدت به ایران آمده اند، با آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله سبحانی در سخنانی با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» گفت: این آیه ما را به تمسک به ریسمان الهی فرا می‌خواند و خداوند متعال در این آیه از واژه حبل استفاده کرده و به جای اینکه بفرماید «واعتصوا بالقرآن الکریم»، فرموده «و اعتصموا بحبل الله جمیعا». استفاده از کلمه «حبل» ما را به تفکر در مفهوم و حقیقت آن فرا می‌خواند و من گمان می‌کنم، خداوند متعال می‌خواهد به ما بفهماند جامعه متفرق و پراکنده همچون جامعه‌ای است که در چاه افتاده و سرنوشتی جز هلاکت ندارد و در صورتی می‌تواند نجات پیدا کند که ریسمانی از بالا برای او انداخته شود و او بدان ریسمان دست بیندازد تا نجات یابد.

ایشان افزود: مسلمانان همه یک امت هستند، یک خدا، یک قبله، یک پیامبر، یک قرآن و یک نماز دارند و با این حال متاسفانه متفرق و پراکنده شده اند و مایه تعجب است، در گذشته کافران مسلمانان را می‌کشتند، اما اکنون مسلمانان همدیگر را به نام توحید و اسلام می‌کشند و این یک بیماری خطرناک است که باید توسط علما و اندیشمندان درمان شود.

این استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: جنگ‌های صلیبی جنگ میان کافران و مسلمانان بود، عده زیادی در این جنگ‌ها کشته شدند و ویرانی‌های زیادی پدید آمد که الجزری در کتاب خود به آن اشاره کرده و می‌گوید؛ «نمی توانم مصیبت‌های این روزها را بیان کنم» و اگر او امروز زنده بود و می‌دید مسلمانان چگونه همدیگر را می‌کشند، از غصه جان می‌داد. مسلمانان امروز جامعه‌ای هستند که در چاه افتاده و نجات نمی‌یابند مگر در صورتی که علمای مصر و لبنان و ایران جمع شوند و برای این مشکل چاره و درمانی بیندیشند.

افراطیون و تکفیری‌ها سرسپردگان استکبارند

ایشان خاطر نشان کرد: امروز افراطیون و تکفیری‌ها گمان می‌کنند فقط خودشان موحد هستند و دیگران همه کافر و خارج از دین هستند. این اندیشه را استکبار مطرح کرد و گروه‌هایی مانند القاعده و داعش برای اجرای آن طراحی و تاسیس نمودند و امیدوارم کنفرانس وحدت اسلامی اقدامی مفید و مؤثر برای تحقق وحدت باشد و صرفا مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها نباشد، تمام شرکت کنندگان در این کنفرانس همچون سفیرانی باشند که پیام این کنفرانس را به تمام جهان برسانند.

آیت‌الله سبحانی در ادامه از علمای مصری حاضر در جلسه خواست، سلام ایشان را به شیخ الازهر برسانند و افزود: به یاد دارم ایشان(شیخ الازهر) در ماه رمضان گذشته، هنگام افطار در تلویزیون مصر درباره شیعه و اعتقادات شیعه صحبت کردند و ما از الازهر و منبر آن انتظار داریم منبر وحدت باشد نه منبر تفرقه، ایشان باید از مسلمانان بخواهد در برابر صهیونیست‌ها متحد باشند، اما ایشان گاهی صحبت‌هایی می‌کند که گاه مفید و گاه مضر است.

پیشنهاد برگزاری کنفرانس «حدود ایمان و کفر»

آیت‌الله سبحانی در ادامه یادآور شد: از الازهر می‌خواهم کنفرانسی درباره ایمان و کفر برگزار کند و از علمای جهان اسلام دعوت نماید تا در این کنفرانس «حدود ایمان و کفر» را مشخص نمایند، چون در این روزها هر انسانی گمان می‌کند پیامبر است و حدود ایمان و کفر را بیان می‌کند و مسلمانان را کافر خطاب می‌کند.

ایشان تاکید کرد: از الازهر می‌خواهم کنفرانسی به دور از سیاست برگزار نماید و اساس آن علم، فقه، عقل و اجماع باشد و برای مسلمانان و جهان بیان کند تعریف و حدود ایمان و کفر چیست؟

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: این روزها متاسفانه می‌بینیم امام جماعت مسجدالحرام در منبر خود تمام مردم ایران را کافر می‌خواند و منبر این مسجد مبارک و با عظمت را به منبر تفرقه تبدیل کرده است. آیا این منطق اسلام است؟ ایرانی‌ها اهل اسلام و مسلمان هستند و گام‌های زیاد و مؤثری در فهم و ترویج اسلام برداشته اند و چه بسیار کتاب‌ها و منابع اسلامی که به دست ایرانی‌ها نوشته شده و کتابخانه‌ها گواه این واقعیت است.

آیت‌الله سبحانی یادآور شد: قصد من از بیان این مطالب تعصب بیجا نیست، بلکه واقعیتی است که در زندگی و تاریخ ایران وجود دارد و شیخ الازهر می‌تواند این مشکل را برطرف کند و کنفرانسی در بیان «حدود ایمان و کفر» برگزار کند تا سعودی‌ها و شیوخ آنها نتوانند تمام مسلمانان را این گونه تکفیر کنند.

ایشان گفت: متاسفانه؛ تکفیری‌ها این افکار غلط را به فرزندان و کودکان خود نیز آموخته اند و باعث شده اند بر اساس اعتقادات اشتباه و انحراف دیگران که از این شیوخ آموخته اند، مسلمانان را بکشند و این افکار را در کتاب‌های خود نیز منتشر کرده اند و کار به جایی رسیده برای رسیدن به بهشت و رضایت خداوند مسلمانان بی گناه را می‌کشند.

گفتنی است در این دیدار شخصیت‌هایی همچون «سید امیرحسن نقوی» از بیرمنگام، «محمد صادق قریشی» از مؤسسه منهاج القرآن انگلستان، «ظهیر الدین طاهر» از کمبریج، «شیخ سعید الدین» از بیرمنگام (جماعت اسلامی لاهور)، «عارف متین» از بوستون، ابوجعفر از علمای لبنان و رئیس مرکز اسلامی اهل بیت(ع) اسکاتلند، دکتر ایمن از مصر که در بیرمنگام فعالیت می‌کند، شیخ جعفر علی نجم از انگلستان، شیخ حسن ربانی امام جماعت گلاسکو اسکاتلند، دکتر ریحان احمد رضا امام جماعت و فعال حقوق بشر و سید علی رضا رضوی حضور داشتند. / حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics