قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارش؛ آنچه در کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز»، مطرح شد
«خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز

گزارش؛ آنچه در کنگره بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز»، مطرح شد

مسئله تکفیر در جهان اسلام تا آنجا پیش رفته که حتی وضعیت را بدتر از تفتیش عقاید در اروپا کرده و ضربه زیادی به حیثیت اسلام و مسلمین وارد آورده است؛ اشتباه در تفسیر آیات، نداشتن پیش‌زمینه علمی و بی‌اطلاعی از حقایق عالم و معانی آیات قرآن، ازجمله عواملی هستند که موجب می‌شوند فتاوای وحشتناک توسط مفتیان وهابی صادر شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام، پنج شنبه ۸ بهمن ماه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی، علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و جمعی از علمای برجسته شیعه و سنی در مدرسه عالی امام کاظم (ص) برگزار شد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در افتتاحیه کنگره خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز در سخنانی اظهار کرد: این همایش صرفاً یک گردهمایی علمی و نه سیاسی است. لازم است علمای جهان اسلام گردهم آیند و جهان را از وجود جریان‌های تکفیری پاک کنند؛ باید اثبات کنیم کسانی که اسلام را دین خشونت و کشتار معرفی می‌کنند از ما نیستند.

وی با بیان اینکه تکفیری‌ها بدترین بهانه‌ها را به دست اسلام‌ستیزان می‌دهند خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) رحمت برای همه عالمیان بود برعکس، تکفیری‌ها که مصداق «وحشت للعالمین» محسوب می‌شوند.

آیت‌الله مکارم ادامه داد: در سوره بقره آیه ۸۴ خداوند می‌فرماید با تمام مردم جهان سخن نیک بگوییم و رفتار نیک داشته باشیم مگر آن‌ها که با ما سر دشمنی دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: می‌توان به همه مردم جهان اعلام کرد اسلامی که محمد مصطفی(ص) آورده با آنچه گمراهان تکفیری بی‌خبر می‌گویند در تعارض کامل است و هیچ ارتباطی میان این دو نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به جنایات تکفیری‌ها گفت: سربریدن، آتش زدن و در قفس کردن و شعار «الله اکبر» سردادن در هنگام این کارها، آواره کرده میلیون‌ها انسان مظلوم و مجبور ساختن آن‌ها به پناهندگی به کشورهای بیگانه، تخریب مساجد، قبور بزرگان اسلام و آثار باستانی، تخریب زیربناهای اقتصادی، کمک گرفتن از بیگانگان برای نابودی کشورهای اسلامی و کشتار گروهی از غیرمسلمانان در عراق، سوریه و نیجریه که هیچ جنگ و نزاعی با مسلمانان نداشتند برخی از نتایج تلخ ظهور جریان‌های تکفیری است.

وی افزود: قرآن کریم بارها تأکید کرده با کسانی که سر جنگ با شما ندارند به نبرد برنخیزید و با آن‌ها به عدالت رفتار کنید چراکه خداوند، عدالت و مهربانی را دوست دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان اینکه نه‌تنها نباید متعرض غیرمسلمانان شد گفت: بلکه می‌توان با کسانی که با مسلمانان سر جنگ ندارند پیمان دوستی بست، ولی جماعت تکفیری یک نوع احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده‌اند زیرا مقید به هیچ قانون، برنامه اخلاقی و انسانی نیستند و به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی تکفیری‌ها را به خوارج صدر اسلام تشبیه می‌کنند درحالی‌که خوارج پیشین چنین جنایاتی را مرتکب نمی‌شدند، آن‌ها این‌همه کشتار و تخریب وحشتناک به راه نینداختند، زنان غیرمسلمانان را به بازار نبردند و نفروختند، فحشای زشت به نام جهاد نکاح به راه نینداختند و مساجد و قبور مقدس را تخریب نکردند.

خوارج امروز، به مراتب از خوارج صدر اسلام خطرناک‌ترند

وی با بیان اینکه خوارج امروز، به مراتب از خوارج صدر اسلام خطرناک‌تر و زیان‌بارترند تأکید کرد: وظایف علمای اسلام این است که دست در دست هم دهند و کاری کنند که ریشه این افکار انحرافی با منطق و استدلال سوزانده شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه عداوت تکفیری‌ها تنها با پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) نیست تصریح کرد: آن‌ها با همه مذاهب اسلامی که عقاید انحرافی‌شان را نپذیرند مخالف‌اند و همه را کافر می‌دانند و خونشان را مباح می‌شمارند.

این مرجع تقلید افزود: به عقیده وهابیان، مسلمانان در مناطق مختلف همگی کافر و مشرک بوده‌اند به حدی که کفرشان عامل مباح شدن خون و مالشان بوده است؛ این‌گونه سخنان در سایه شمشیر توسط علمای مکه و مدینه برای حفظ جانشان امضا شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تکفیر کردن همه مسلمانان کار وهابی‌هاست ادامه داد: محمد بن عبدالوهاب کسی را که در مذهب وهابیت داخل نشود کافر و مشرک دانسته و اعلان جنگ به همه مردم دنیا اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان داده است.

وی تصریح کرد: مسئله تکفیر در جهان اسلام تا آنجا پیش رفته که حتی وضعیت را بدتر از تفتیش عقاید در اروپا کرده و ضربه زیادی به حیثیت اسلام و مسلمین وارد آورده است؛ اشتباه در تفسیر آیات، نداشتن پیش‌زمینه علمی و بی‌اطلاعی از حقایق عالم و معانی آیات قرآن، ازجمله عواملی هستند که موجب می‌شوند فتاوای وحشتناک توسط مفتیان وهابی صادر شود.

توصیه‌ای به مفتیان وهابی در عربستان سعودی

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: به مفتیان وهابی در عربستان سعودی دوستانه توصیه می‌کنیم آن دسته از افکاری که به تکفیر مسلمانان می‌انجامد را از کتاب‌های درسی خود حذف کرده و از تکفیر اهل قبله مطلقاً بپرهیزند؛ به آن‌ها توصیه می‌کنیم تعلیمات تکفیری را که هم‌اکنون در حوزه‌های علمیه‌شان وجود دارد هر چه زودتر جمع‌آوری و در بیانیه‌هایشان تکفیر را محکوم کنند.

وی بابیان اینکه شجاع‌ترین مردم کسی است که وقتی به اشتباهش پی برد اعتراف کند و بازگردد خاطرنشان کرد: از همه رهبران سیاسی دنیا می‌خواهیم تا کشورهایی را که از گروه‌های تکفیری حمایت مالی و سیاسی و رسانه‌ای می‌کنند مورد تحریم و فشار قرار دهند زیرا به‌یقین، فتنه تکفیر به‌زودی دامن همه آن‌ها را خواهد گرفت همان‌گونه که آثارش ظاهر شده است زیرا تکفیری‌ها هیچ حدومرزی را نمی‌شناسند.

این مرجع تقلید بابیان اینکه ایران اسلامی برای نجات همه بشریت از خطر جریان‌های تکفیری تلاش می‌کند گفت: مبارزه فکری و فرهنگی با این‌گونه جریان‌ها باید گسترش یابد.

پیشنهاد راه‌اندازی شبکه‌ای تلویزیونی ضد تکفیر

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما راه‌اندازی شبکه‌ای تلویزیونی به زبان‌های مختلف برای مقابله علمی و فرهنگی با این پدیده خطرناک است که همه کشورهای اسلامی هم در آن سهیم باشند و ما نیز به‌نوبه خود کمک خواهیم کرد تا ماهیت واقعی شعارهای به‌ظاهر فریبنده و جذاب تکفیری‌ها آشکار شود

آیت‌الله علیرضا اعرافی در برنامه صبح کنگره خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز، بابیان اینکه در مورد علل پیدایش جریان‌های تکفیری سخن فراوان است افزود: از دیدگاه‌های مختلف می‌توان به این عوامل نگاه کرد و تقسیم‌بندی گسترده‌ای برای آن در نظر گرفت.

امام‌جمعه قم بابیان اینکه دسیسه‌ها و توطئه‌های بیگانگان به‌عنوان عوامل خارجی در این زمینه دخیل بوده‌اند گفت: عللی تاریخی، فرهنگی و سیاسی در داخل جهان اسلام را نیز می‌تواند برای این منظور مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به علل معرفتی و بنیادین فکری در پیدایش و رشد جریان‌های افراطی و تکفیری ابراز کرد: جهان اسلام بعد از هجمه‌های غرب و استعماری که در لایه‌های گوناگون شاهد آن بودیم، به سمت بیداری حرکت کرد و نخبگان و جوانان مسلمان دریافتند باید به مجد و عظمت گذشته بازگردند ولی سؤال اساسی این است که چگونه این هدف محقق می‌شود؟

علل پیدایش جریان‌های تکفیری

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه سه گفتمان در این زمینه مطرح است، نخستین گفتمان را گفتمان روشن‌فکر مآبانه انحرافی و سکولاریستی عنوان کرد و ادامه داد: طی چند قرن گذشته در نقاط مختلف از دنیای اسلام، کسانی ظهور کردند که بازگشت به اسلام را در معیارهای تفکر غربی جستجو می‌کردند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به گفتمان دوم یعنی تحجر و برخورد غیرهوشمندانه با تکیه بر ظواهر یکسویه در طول دو قرن گذشته گفت: اوج این تفکر و گفتمان در داعش و سایر تکفیری‌ها قابل‌مشاهده است که درحرکت‌های خشونت‌طلبانه تجلی‌یافته است.

وی گفتمان سوم را مورد توجه قرار داد و افزود: گفتمان اجتهادی و عقلانی، انقلابی بودن و تمسک به مبارزه و پرهیز از تفسیر به رأی تنها راه بازگشت به مجد و عظمت اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به طراحی‌های راهبردی غربی‌ها برای اختلاف‌افکنی در جهان اسلام خاطرنشان کرد: البته در داخل نیز اگر تفسیر صحیحی صورت نگیرد حتی برداشت‌های مختلف از توحید می‌تواند عاملی برای اختلاف‌انگیزی باشد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز ادامه داد: نبود معیارهای فکری و کلامی مناسب، زمینه را برای توطئه‌های خارجی فراهم می‌کند و اگر این تئوری‌ها را بر اساس مشترکات در داخل دنیای اسلام ساماندهی نکنیم، بازهم بستر زیادی برای نقشه‌های دشمنان فراهم می‌شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به نگاه خوش‌بینانه در مورد آینده جریان‌های تکفیری عنوان کرد: برخی می‌گویند این جریان‌ها به‌زودی از بین می‌روند ولی برخی هم نگاه بدبینانه‌ای داشته و بر این عقیده هستند که گسترش تکفیری‌ها به‌قدری زیاد است که از بین نخواهند رفت درعین‌حال نگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید این جریان‌ها زمانی به اتمام می‌رسند که با دیدگاه‌های دقیق علمی به آن‌ها پرداخته شود و لازم است با ارزیابی دقیق، در راستای حذف آن‌ها گام برداریم.

وی ارتقا رسانه‌های جهان اسلام را از راهکارهای ارائه شده در کنگره جریان‌های تکفیری برشمرد و یادآور شد: بهره‌گیری از رسانه، دانشگاه،‌ آموزش و پرورش و افزایش تولیدات فرهنگی برای رسیدن به تمدن نوین از تاکیدات علمای اسلام در این همایش بوده است.

اعرافی خاطرنشان کرد: نشست‌ها و ارتباط دبیرخانه با حلقه‌های فکری در جهان اسلام استمرار خواهد داشت تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف علمی به دستاوردهای گسترده‌تری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه پدیده‌های انسانی به سادگی قابل شناخت و ارزیابی نیست، مطرح کرد: این همایش‌های برای جلوگیری از رشد تکفیر موثر است؛ دلارها و پشتیبانی‌های بسیاری در خدمت جریان تکفیر است به همین علت باید حلقه‌های متنوع در جهان اسلام ایجاد شود.

اعرافی با اشاره به اینکه غلبه بر جریان افراط و تفریط بدون حرکت‌های بزرگ‌تر سیاسی و تمدنی مسیر نیست، تصریح کرد: این کنگره در ادبیات‌سازی کشورهای اسلامی تاثیر مهمی داشته است.

حرکت ۳۰ شبکه ماهواره‌ای در ترویج تفرقه مذهبی

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه بر افزایش حضور علمای دینی با سلایق دینی متفاوت در همایش‌های بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری تاکید کرد و گفت: کشورهای اسلامی به سمت تنوع رسانه‌ای حرکت کرده اما نزدیک به ۳۰ شبکه ماهواره‌ای به دنبال ترویج تفرقه مذهبی هستند.

وی تاسیس شبکه‌ای برای مقابله با موج رسانه‌ای تکفیری‌ها را اقدام مناسبی خواند و ادامه داد: دبیرخانه همایش خطر جریان‌های تکفیری عملیاتی کردن این پیشنهاد را پیگیری کند.

همچنین، مولوی محمد اسحاق مدنی در کنگره خطر جریان‌های افراطی در دنیای امروز، در سخنانی اظهار کرد: باید دید چرا تکفیری‌ها بر روی جوانان دنیای اسلام نفوذ دارند و می‌توانند آنها را جذب کنند به نحوی که برای عملیات انتحاری آماده شوند.

وی افزود: علمای اسلامی مدتی است که اسلام سیاسی را به غیر واگذار کرده اند ولی باید دید آیا دین حقیقی همان چیزی است که امروز ارائه می‌شود یا خیر؟

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت با بیان اینکه اسلام رحمانی از سوی پیامبر اسلام(ص) عرضه می‌شد گفت: امروز تکفیری‌ها هیچ نسبتی با دین حقیقی ندارند ولی تبلیغاتی دروغین دارند که سبب می‌شود جوانان دنیای اسلام به سمت آنها جذب شوند.

وی ادامه داد: وقتی علمای اسلامی وارد میدان نشوند، گروه‌هایی مانند تکفیری‌ها خود را به عنوان کسانی که درد اسلام را دارند وارد شده و میدان را در دست می‌گیرند.

مولوی اسحاق مدنی عنوان کرد: مسلمانان تشنه اسلام حقیقی هستند ولی تکفیری‌ها با سوء استفاده از این وضعیت، جریان‌های کنونی را به راه انداخته اند بنابراین لازم است علمای بزرگوار به فکر بیفتند و ببینند چرا عده ای به نام اسلام به جای آنها نشسته و مردم را به گمراهی می‌کشانند.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت با بیان اینکه برخی از کسانی که به گروه‌های تکفیری می‌پیوندند واقعا برای اسلام این کار را انجام می‌دهند و گمان می‌کنند به دین حقیقی پیوسته اند گفت: لازم است علمای اسلامی حقیقت را به گوش همگان برسانند و مانع از تبلیغات دروغین تکفیری‌ها شوند.

نظیر احمد سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت و لزوم مبارزه با جریان‌های تکفیری اظهار کرد: بر این باور هستیم که بعد از جنگ‌های صلیبی که در قرون ۱۱ و ۱۲ میلادی تداوم داشت، دشمنان دریافتند نمی‌توان با نیروی نظامی به جنگ با مسلمانان رفت و اسلام را به فراموشی سپرد به همین دلیل نبردی همه‌جانبه را آغاز کردند.

وی افزود: بعد از شکست دنیای غرب در جنگ‌های صلیبی، مستشرقین به دنبال یافتن راه‌هایی برای مقابله با دنیای اسلام برآمدند؛ وقتی مطمئن شدند در بسیاری از زمینه‌ها نمی‌توانند اسلام را تضعیف کنند بر آن شدند که مسلمانان را از قرآن و دین حق دور سازند و به تفرقه‌انگیزی بپردازند و تا حدودی در این زمینه موفق شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه تبدیل اختلافات مذهبی به جنگ‌های مذهبی، حربه دشمنان برای ضربه به اسلام بوده است گفت: تکفیری‌ها یکی از حلقه‌های تکمیل این نقشه شوم محسوب می‌شوند؛ دشمنان به دنبال این هستند که با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری، بیداری اسلامی را به انحراف بکشانند.

وی ادامه داد: مطالعه تاریخچه شکل‌گیری جریان‌های تکفیری نشان می‌دهد حدود یک قرن طول کشیده تا آن‌ها به مرحله کنونی برسند، البته نابود کردن آن‌ها هم به‌سرعت و به‌راحتی امکان‌پذیر نبوده و نیازمند مقابله‌ای همه‌جانبه و علمی و فرهنگی هستیم.

سلامی با اشاره به عوامل گسترش جریان‌های تکفیری در طول تاریخ و نقشه‌های دشمنان در این زمینه عنوان کرد: تکفیری‌ها ابزار دست دشمنان اسلام بوده و دلیل گسترش آن‌ها هم متعدد است که یکی از این موارد اختلاف میان مسلمانان و مذاهب گوناگون است که گرفتار نقشه‌های دشمنان شده‌اند و در نهایت به ضعف خودشان انجامیده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دشمنان اذعان دارند که می‌توانند با ایجاد اختلافات جزئی میان مسلمانان، به اهداف خود برسند به همین دلیل از این ابزار بهره برده‌اند.

در بخشی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی رئیس دبیرخانه کنگره مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در این کنگره اظهار کرد: تبیین و ترویج اندیشه اسلام اعتدالی و گسترش فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز، شناسایی، بررسی و نقد علمی اندیشه‌های تکفیری، افراط گرایانه و خشونت طلبانه، آگاه سازی و تبیین خطرات ناشی از تفکرات تکفیری و اقدامات خشن و افراطی، تقویت اتحاد و همگرایی علمای اسلام و موضع‌گیری‌های جهانی علیه تفکرات افراطی و تفریطی و بررسی راهکارهای برون رفت از بحران تکفیر و ترسیم جامعه ایده آل ازجمله اهداف این کنگره به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: بخش علمی پژوهشی این کنگره تاکنون پنج نشست علمی در خارج از ایران با حضور شخصیت‌های علمی و باهدف مقابله علمی با اندیشه‌های تکفیری برگزار کرده و همچنین ۱۳ نشست علمی هم در داخل کشور با موضوع شناسایی ریشه‌های جریان‌های تکفیری تدارک دیده است.

رئیس دبیرخانه کنگره ادامه داد: تولید ۸۳۰ مقاله در داخل و خارج کشور، چاپ و انتشار مقالات برتر در پنج مجلد، تدوین و چاپ بیش از ۴۰ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، اردو و عربی، تولید نرم‌افزار همه آثار دبیرخانه کنگره با همکاری مرکز کامپیوتری نور، برگزاری کلاس‌های حضوری و غیرحضوری در موضوع جریان شناسی و تبارشناسی و پاسخ به شبهات تکفیری‌ها بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در بخش علمی و تحقیقی کنگره هستند.

حکیم الهی به تشریح اقدامات صورت گرفته در بخش رسانه این دبیرخانه پرداخت و افزود: تولید بیش از ۳۰ نماهنگ و اینفوگرافی، تولید ۱۳۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی به پنج زبان، تولید بیش از ۳۰۰ دقیقه مستند، تولید ۷۸ برنامه تلویزیونی با موضوع جریان‌های افراطی و تکفیری به پنج زبان، ارتباط گسترده با رسانه‌های داخلی و خارجی، تأسیس و راه‌اندازی وب‌سایت علمی – خبری دبیرخانه کنگره و حضور گسترده در شبکه‌های مجازی و اجتماعی ازجمله این فعالیت‌ها به شمار می‌روند.

رئیس دبیرخانه کنگره مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری ادامه داد: در بخش ارتباطات هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به همکاری، تعامل و ارتباط با بیش از دو هزار نفر از علمای برجسته از کشورهای مختلف، ارسال منشورات به علما و مراکز علمی و پژوهشی جهان، ارتباط با نهادها و مراکز علمی و فرهنگی بین‌المللی، میزبانی و دیدار باشخصیت‌های بزرگ جهان اسلام، انجام سفرهای داخلی و استانی و همچنین خارجی به‌منظور دیدار باشخصیت‌های علمی و سیاسی در عرصه بین‌المللی اشاره کرد.

همچنین، علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع بیداری اسلامی نیز در این کنگره با اشاره به هجوم دشمنان برای به انحراف کشاندن بیداری اسلامی از چند سال گذشته اظهار کرد: در نیجریه‌ای که امروز دچار خطر بوکوحرام شده، به مدت ۱۰۰ سال حکومت اسلامی تشکیل شده بود.

ارائه بدلی از اسلام به صورت و باطنی مخالف با اصل دین

وی افزود: در موج جدید بیداری اسلامی، دشمنان سعی کردند بدلی از اسلام به صورت و باطنی مخالف با اصل دین ارائه دهند؛ تکفیری‌هایی که امروز در عراق و شام فعالیت می‌کنند نمونه جدیدی به شمار نمی‌روند چه اینکه پیش از آن‌ها طالبان و القاعده هم کارهایی می‌کردند که موجب وهن اسلام شدند.

مشاور رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه چند نوع تقابل در جهان اسلام براثر ظهور جریان‌های تکفیری شکل گرفته است، گفت: سوریه حلقه طلایی زنجیره مقاومت در مقابله با اسرائیل است و امروز تکفیری‌ها در این کشور جولان می‌دهند.

وی ادامه داد: بیگانگان برای قطع ارتباط میان ایران و فلسطین و تأمین امنیت و آرامش اسرائیل، به فکر افتادند که سوریه را هدف قرار دهند؛ ستون فقرات داعش و تکفیری‌ها در سوریه و عراق، بعثی‌ها هستند همچنین برخی سلفی‎ها هم برای این منظور جذب‌شده‌اند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا و وابستگان آنها، تصمیماتی مبنی بر حفظ منافع خود را به راحتی در مجامع بین‌المللی به تصویب می‌رسانند گفت: با این حال روحیه عدالت‌طلبی گروهی از مسلمانان به جای اینکه علیه آمریکا و سردمداران غربی به کار گرفته شود، علیه گروهی دیگر از مسلمانان هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: برخی مسلمانان علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کنند ولی حتی یک کلمه علیه اسرائیل سخن نمی‌گویند زیرا رهبری فکری برای هدایت احساسات عدالت‌خواهانه آنها وجود ندارد.

فقدان رهبری فکری و فرهنگی در جوامع اسلامی

ولایتی با اشاره به اجیر شدن قلم بدستان مزدور در کشورهای اسلامی توسط بیگانگان برای سرکوب احساسات عدالت خواهانه مسلمانان خاطرنشان کرد: فقدان رهبری فکری و فرهنگی در جوامع اسلامی سبب می‌شود مسلمانان گرفتار انحراف شوند.

مشاور رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: برگزاری همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز فرصتی است که به واسطه تلاش مراجع تقلید و هدایت‌های رهبری حاصل شده تا علمای شیعه و سنی در کنار یکدیگر بنشینند و به بیان نظراتشان بپردازند البته این امر باید با جریان رسانه‌ای گسترده‌ای پشتیبانی شود.

وی افزود: مقابله با تفکر تکفیری جنبه سلبی کار محسوب می‌شود ولی باید به جنبه‌های ایجابی و سازنده دیگری هم پرداخت؛ یعنی تفکرات سازنده‌ای که بتوانیم به عنوان جایگزین اندیشه افراطی به جهان اسلام عرضه کنیم.

بیانیه پایانی همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز» نیز غروب پنج‌شنبه قرائت شد که به شرح ذیل است.

بسمه تعالی

وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا (نساء آیه ۹۴)

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله الطاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدین

در شرایط کنونی، جهان اسلام یکی از تلخ‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد. جریان‌های افراطی و تکفیری با سخنان، فتاوا و اقدامات تفرقه افکنانه خود، موجبات کشتار، خشونت، جنگ مذهبی، انحراف مسلمین از مسائل اصلی جهان اسلام و تقویت جبهه دشمنان اسلام می‌شوند. در چنین شرایطی بر علمای اسلام لازم است ضمن طرد و نفی این گروه‌ها و معرفی اسلام اصیل، رسالت تاریخی خود ر ایفا نمایند.

بر همین اساس همایش بین المللی جریان‌های افراطی و تکفیر در روز هشتم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ به دعوت مرجع عالیقدر جهان تشیع و با حضور صدها تن از علمای شیعه و سنی در شهر قم برگزار شد و ضمن محکوم کردن رفتارهای افراطی در هر فرقه و مذهبی، مصوبات زیر را اعلام می‌دارد:

اسلام دین رحمت و رأفت و از قتل و خشونت مبراست. الگوی مسلمین، رسول مصطفی است که ملقب به «آنک لعلی خلق عظیم» شده است. از این رو همه مسلمین زندگی مسالمت آمیز را با دیگر ادیان و مذاهب را سرلوحه رفتار اجتماعی خود قرار داده و از هر نوع پرخاش و عملی که موجب بهم زدن همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و مذاهب گردد، پرهیز می‌کند.

بر اساس سیره عملی و سنت قطعی پیامبر خدا، هر کس شهادتین را به زبان جاری کند، مسلمان و خون و مال و ناموس و آبروی او محترم است و استنباطات شخصی در این زمینه، اجتهاد در مقابل نص است.

به اجماع علمای اسلام، کفر زمانی محقق می‌شود که انکار صریح ضروری دین صورت گیرد و حال آن که هیچ یک از موضوعات اختلافی موجود در جهان اسلام از ضروریات دین نبوده و بر همین اساس فردی یا گروهی حق تعرض به دیگران را به بهانه‌های واهی ندارد.

محکوم کردن جنایات گروه‌های تکفیری در کشورهای مختلف اسلامی

ضمن محکوم کردن جنایات گروه‌های تکفیری در کشورهای مختلف اسلامی و گفتارهای و اقدامات عده قلیلی تفرقه افکن در شبکه‌های ماهواره‌ای، از همه علمای اسلام در تمامی فرقه‌ها و مذاهب اسلامی می‌خواهیم تا بدون ملاحظات سیاسی و مذهبی، از افراطیون خود تبری جسته و به صورت رسمی با فتاوا و بیانیه‌های خود، مسلمانان را از ورود به جنگ مذهبی پرهیز دهند.

از آنجا که دشمنان اسلام از این تندروی‌ها برای پیشبرد اهداف استکباری خود و تسلط بر منابع جهان اسلام استفاده می‌کنند و با راه اندازی پروژه اسلام هراسی از نفوذ و گسترش اسلام در جهان جلوگیری می‌کنند، علمای حاضر در کنگره با صراحت اعلام می‌کنند مخالف تمامی جریان‌های افراطی و تکفیری بوده و این گروه‌ها هیچ ربطی به اسلام و مسلمین ندارند.

ما علمای حاضر در همایش از تمام سیاست مداران منطقه می‌خواهیم از رفتارهایی که موجب گسترش خشونت و تکفیر می‌شود و گام‌های عملی در راستای جنگ مذهبی است، پرهیز کنند و در تمام مسائل منطقه، مذاکره بهترین راه حل و صلح بهترین عاقبت است که به تصریح قرآن «الصلح خیر».

رمز موفقیت امت اسلام در گرو وحدت و بازآفرینی تمدن نوین اسلامی است

رمز موفقیت امت اسلام در گرو وحدت و بازآفرینی تمدن نوین اسلامی و نشر فرهنگ اصیل و حیات بخش اسلام در سطح جهان با همکاری و همیاری یکدیگر است. در این راستا باید تمام توان و قدرت خود را برای اعتلای کلمه الله و ایجاد تمدنی جدید به کار گیریم و از هر نوع سخن یا رفتاری که می‌تواند ما را از هدف اصلی دور کند، پرهیز نماییم.

با توجه به تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری از سوی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مدظله، دست اتحاد به سوی همه علمای اسلام در سرتاسر عالم گشوده و از تمامی علما می‌خواهیم که ما را در این راه خطیر یاری دهند.

این دبیرخانه وظیفه خود می‌داند با همه کسانی که در راه وحدت و تعالی جهان اسلام تلاش می‌کنند همراه گردد و در برابر افراط و تکفیر با شفقت و نصیحت برادرانه از همه جوانان مسلمان می‌خواهد که از رفتارهایی که می‌تواند به ضرر اسلام ومسلمین باشد، بپرهیزند.

امید می‌رود سیره نیکوی رسول خدا صلی الله علیه وآله سرمشق همه مسلمانان و وجهه همت همه علما و اندیشمندان جهان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics