قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارش امام صدر از دستاوردها و طرح‌های مجلس اعلای شیعیان
گزارش امام صدر از دستاوردها و طرح‌های مجلس اعلای شیعیان

گزارش امام صدر از دستاوردها و طرح‌های مجلس اعلای شیعیان

مجلس اعلای شیعیان در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. امام موسی صدر ۲ سال پس از تاسیس مجلس در مراسم ضیافت افطار خبرنگاران گزارشی از دستاوردها و طرح‌های این مجلس ارائه می‌کند.

شبکه اجتهاد: متنی که در ادامه می‌خوانید، سخنرانی امام موسی صدر در جمع خبرنگاران شیعه در سال ۱۹۷۱ است. امام صدر در این سخنرانی از دستاوردها و طرح ‏های مجلس اعلای شیعیان از زمان تأسیس گزارش می‌دهد. این سخنرانی در جلد سوم مجموعۀ «گام به گام با امام» منتشر شده است.

امام موسی صدر، رئیس مجلس اعلای شیعیان، ضیافت افطاری به افتخار روزنامه‏ نگاران شیعه ترتیب داد. در این مراسم که استاد ریاض طه، رئیس سندیکای مطبوعات، حضور داشت، امام صدر گزارشی دربارۀ طرح‏‌ها و اقداماتی ارائه داد که مجلس اعلای شیعیان از آغاز تأسیس تاکنون انجام داده است.

امام صدر در ابتدای سخنرانی خود دربارۀ درس ‏ها و پیام‏‌های ماه مبارک رمضان گفت: «رمضان ماه درک دردها و رنج‏‌های دیگران و ماه دعوت به پایداری و شکیبایی و تحمل دشواری‏‌ها و آمادگی برای کار و تلاش است. افزون بر آن، رمضان ماه تعیین سرنوشت است، زیرا مسلمانان، بسیاری از صفحات تاریخِ خود را در این ماه رقم زده ‏اند.»

امام در ادامه ابراز امیدواری کرد که این ماه مبارک، نقطۀ عطفی در تاریخ امت ما، در حد امکانات ساده و اندکِ موجود باشد و گفت: «مجلس اعلای شیعیان از اینکه میزبان رئیس سندیکای روزنامه‏ نگاران است، به خود می‌بالد.»

سپس، امام دربارۀ هدفِ تشکیل مجلس اعلای شیعیان و فعالیت‏‌هایی که این مجلس انجام داده است، گفت: «از زمان تأسیس مجلس همۀ ما آرزو داشتیم که نظام لبنان، نظامی شایسته ‏سالار و مبتنی بر توانمندی ‏ها باشد تا مجلس بتواند همۀ وقت خود را به فعالیت‏‌های دینی اختصاص دهد. ولی نظام فرقه‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حاکم بر لبنان، در دستیابی به اهداف مورد نظر خود، یعنی پاسداری از حقوق فرقه‌ها و گروه ‏های محرومی که نمی‌‏توانند از رهگذر لیبرالیسم به حقوق خود دست یابند، با شکست روبه رو شده است. با گذشت سال‌های بسیار، هنوز آمارها بیانگر محرومیت و عقب‏ ماندگی شیعیان است و این نشانۀ آن است که نظام فرقه ‏ای به اهداف خود دست نیافته و کارآیی مطلوب را ندارد.»

امام صدر افزود: «فعالیت‏‌های تشکیلاتی مجلس اعلای شیعیان آخرین فعالیت‏‌ها در نوع خود در لبنان است و هنگامی آغاز شد که اوضاع حاکم در گذشته مانع شده بود که شیعیان چنین مجلسی تأسیس کنند.»

اقداماتی را که مجلس انجام داده است، می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- ساختمان مجلس اعلای شیعیان در حازمیه را خریداری کرد و آن را محل همۀ بخش ‏های مجلس قرار داد.

۲- شهرداری غبیری قطعه زمینی به مساحت پانزده هزار متر مربع برای بنای بیمارستان در منطقۀ جناح به مجلس هدیه کرد. مجلس طرح ساخت این بیمارستان را با شرکت‏های خارجی در میانگذاشته و آنها نیز برای تأمین بودجۀ مورد نیاز برای ساخت بیمارستان و تأمین تجهیزات مورد نیاز اعلام آمادگی و پیش ‏بینی کرده ‏اند هزینۀ آن در طی ده تا پانزده سال بازخواهد گشت. پس از ساخت بیمارستان، مراحل ساخت دانشکدۀ پزشکی آغاز خواهد شد.

۳- مجلس در زمینۀ ساخت مسکن مردمی اقداماتی انجام داده و یک شهرک نمونۀ ۴۶۰ واحدی در منطقۀ عمروسیه احداث کرده و اکنون نیز در صدد ساخت شهرکی دیگر است.

۴- مجلس برنامۀ آموزش دینی در مدارس را پایه ‏گذاری کرده و در صدد ساخت خانۀ معلم به منظور آموزش و فرهنگ‏ سازی دینی است.

۵- مجلس با وجود آنکه برخی در صلاحیت آن خدشه وارد کرده ‏اند، از اوقاف آمارگیری کرده و دریافته است که ۴۶۰۰ ملک وقفی وجود دارد که اگر به خوبی از آنها بهره ‏برداری شود، می‌‏توان از درآمد حاصل از آنها برای خدمت ‏رسانی به شیعیان و اجرای طرح‏‌های مورد نیاز استفاده کرد و دیگر لازم نیست هنگام تصمیم ‏گیری برای هر طرحی، ابتدا به جمع‏ آوری کمک‏‌های خیریه بپردازیم.

۶- مجلس از ابتدای تأسیس خود، هنگامی که مشکلات تلخ جنوب مطرح شد، تلاش ‏های طاقت‏ فرسایی برای خدمت‏ رسانی به آن انجام داده است و حتی اعتصاب بی‏ سابقه‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را سازمان‏دهی کرد که تأثیر فراوانی در مطرح شدن این قضیه در افکارعمومی جهان داشت. در عرصۀ منطقه‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز در همان روز اعتصاب، مجلس جنوب تأسیس شد و ۳۰ میلیون لیره به جنوب اختصاص یافت و علاوه بر آن، ۱۰ میلیون لیره برای ساخت پناهگاه مقرر شد و همچنین تعداد مجوزهای تولید توتون در روستاهای شیعه‏ نشین نیز افزایش یافت.

در منطقۀ بقاع نیز که ناهنجاری‏‌های اجتماعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای همچون انتقام جویی و خون خواهی در آن وجود دارد، مجلس تلاش فشرده و طاقت ‏فرسایی برای برقراری مصالحه و آشتی و جلوگیری از استمرار عادت انتقام‏‏ گیری یا خون‏ بهاگیری انجام داده است که امیدواریم در این زمینه به موفقیت دست یابیم؛ به ویژه آنکه اهتمامی رسمی نیز در این موضوع وجود دارد و افزون بر آن، افراد بااخلاصی در منطقه هستند که به ما کمک می‌کنند. به امید روزی که امنیت پایدار، فراگیر شود و ثروت‏های انسانی در منطقۀ بقاع به رشد و بالندگی برسند.

۷- مجلس به وضع شعایر دینی براساس مذهب جعفری اقدام کرده است و هم‏ اکنون در سحرهای ماه رمضان، روزهای جمعه و مناسبت‏‌های دینی به این شعایر عمل می‌شود. برای آنکه این اقدام مجلس تفرقه‏ افکنی تلقی نشود، تلاش فراوانی کرده‏ ایم تا این شعایر یکپارچه و هماهنگ با سایر مذاهب باشد و موجب شکوه اسلام شود.»

امام صدر در پایان سخنان خود از همگان خواست تا برای رسیدن به وضعیتی بهتر، بیشتر تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics