قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارش روز/ آنچه در دیدار وزیر بهداشت با مراجع قم گذشت

گزارش روز/ آنچه در دیدار وزیر بهداشت با مراجع قم گذشت

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کسانی که در مسیر الی الله و در سرزمین وحی و در حال احرام جان خود را از دست بدهند دارای جایگاه والایی هستند بیان کرد: این سخن و تعبیر نص صریح قران کریم است و تعبیر به کار برده شده درباره ضیوف الرحمن بهت انگیز است.

وی بیان کرد: حجاجی که در سرزمین وحی جان باختند مقامی دارند که دارای درک و وصف نیست و کسانی که در این واقعه جان باختند مهاجر الی الله بودند و پاداش گفته شده وعده نیست، ضمانت است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه سعادتی بزرگ نصیب این حجاج شده است و برای بازماندگان نیز باقیات و صالحات در نظر گرفته می‌شود ادامه داد: جانباختگان واقعه منا ضیوف الرحمن بوده و مهمان خدا هستند.

اصراری به بازگرداندن ابدان مطهر نداشته باشید
وی با بیان اینکه مشکل حج این است که خادم الحرمین خائن الحرمین شده است بیان کرد: وقتی کشوری روادید صادر می‌کند حفظ جان فرد را قانون تضمین می‌کند و عربستان نباید در این زمینه کوتاهی می‌کرد.

آیت‌الله وحید خراسانی اضافه کرد: دفن شدن پیکر جان باختگان در حادثه منا خوب است که در مکه یا مدینه مدفون شود و اصرار به بازگرداندن پیکرهای مطهر وجهی ندارد.

مردم انتظار دارند که این جریان پیگیری شود
همچنین آیت‌الله‌ناصر مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت با تقدیر از زحمات دکتر‌هاشمی گفت: شما در رابطه با حادثه منا حداکثر فداکاری و جانفشانی را انجام دادید؛ شب و روز مستمر کار کردن جای تقدیر دارد و همین سبب شد که جنازه‌ها با آبرومندی به کشور باز گردند و موجب تسکین خانواده‌های عزادار بشود.

وی افزود: مردم انتظار دارند که این جریان پیگیری شود و بدانند که علت اصلی این فاجعه چه بوده است؛ این که گفته می‌شود تعمد در کار بوده به نظر ما صحیح نیست؛ مسأله بیشتر بی کفایتی سعودی‌ها بوده است؛ اگر سعودی‌ها مسئولیت حج را پذیرفتند باید در مواقع حساس روی کار باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اگر عربستان بر سر عقل بیاید صحنه عوض می‌شود اظهار داشت: اکنون عصبانیتی از سوی مسلمانان نسبت به عربستان وجود دارد و حتی ممکن است که تبدیل به کینه شود؛ عربستان با چهار کار عاقلانه می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؛ یکی از آن‌ها این است که مقامات بلند پایه عربستان بابت وقوع این حادثه عذرخواهی کرده و اعلام کنند که در غم این فاجعه شریک هستند.

پرداخت خسارات به حجاج آسیب دیده از دیگر موارد ضروری است
وی ادامه داد: یکی دیگر از کارها این است که هیأت تحقیقی مرکب از خودشان مراکز بین المللی و کشورهای آسیب دیده تشکیل شود و مسئولان عربستان اعلام کنند که مقصران را مجازات می‌کنند؛ پرداخت خسارات به حجاج آسیب دیده از دیگر موارد ضروری است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه گروهی باید از سوی دولت عربستان تشکیل شود و مسائل را بررسی کند تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم ابراز داشت: مسئولان عربستان باید از نظرات مسلمانان استفاده کنند؛ مهم برخورد صادقانه با مسائل و مردم است اگر این کارها انجام شود نفرت مسلمانان کاهش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: انکار کردن و بر گردن دیگران انداختن حوادث فایده‌ای ندارد مسئولان عربستان باید برای سال‌های آینده بررسی کنند که چه لوازمی برای برگزاری مراسم حج نیاز است و برای تمام زوایا فکر کنند.

نباید محبوبیت حج ضربه بخورد
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امروز بالاخره یک حالت زدگی از حج پیدا شده و برخی می‌گویند که سال آینده به حج نمی‌رویم، ما باید این حالت را برطرف کنیم تا محبوبیت و مطلوبیت حج ضربه نخورد که اگر این محبوبیت دچار مشکل شود ضربه‌ای بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: به مسؤولان پیشنهاد می‌شود که امتیازات شهدای جنگ را برای جان باختگان منا قائل شوند که این مسأله بسیار در روحیه خانواده‌های آسیب دیده و علاقه مردم به حج در آینده اثرگذار است؛ جان باختگان منا شهید درجه دو محسوب می‌شوند.

حج حجاج مهاجر الی الله صحیح است
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حج افرادی که در این حادثه حضور داشتند و احرام بستند صحیح است گفت: نباید ناراحتی بابت خراب شدن حج و نادرست بودن آن وجود داشته باشد حتی نیابت برای جان باختگان واجب نیست؛ در برنامه‌های اسلام سختی وجود ندارد؛ ‌امیدواریم با تدبیر مسئولان کشور و تدبیر دولت عربستان آثار سوء این فاجعه برطرف شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر نظارت بیشتری انجام نشود ممکن است که زحمات زیاد به باد رود اظهار داشت: باید قوی نظارت کرد تا مسأله طرح جدید سلامت به خوبی جا بیافتد؛ بقیه ارکان دولت و مردم نیز باید در این مسأله همکاری کنند؛ برخی هنوز شکایت‌هایی دارند که نظارت فوق العاده را می‌طلبد.

کعبه مال سلطان حرم نیست
آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق گفته‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه کعبه در اختیار سلطان حرم نیست گفت: ال سعود باید بداند که کعبه همانند اهرام مصر نیست و کعبه مطاف و قبله مسلمین است و شب و روز با کعبه کار داریم.

وی با بیان اینکه زندگی ما با کعبه سر و کار دارد اظهار کرد: مرگ و زندگی ما با خانه خدا عجین شده است و ما تا زنده ایم با او هستیم و بعد از مرگ نیز با کعبه هستیم.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: آل سعود که داعیه خادم الحرمین بودن را دارد در روز روشن به کشور مسلمان و فقیر یعنی یمن حمله کرده است. قالب خدمات عربستانی‌ها را یمنی‌ها ارائه می‌کردند و بسیار مردم خوبی هستند و این در حالی است که آنها در روز روشن به این کشور تجاوز کردند.

وی با اشاره به اینکه کعبه در اسارت است و باید آزاد شود، گفت: حجاج در منا شهید گونه جان باختند؛ به جانباختگان واقعه منا گفتند که دیه پرداخت می‌کنند و باید حقوق این جانباختگان مانند دیه شبه عمد لحاظ شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حضور مسلمانان با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در موسم حج ادامه داد: مسلمانان اعم از حوزویان و دانشگاهیان باید به این فکر باشند که حرمین از دست آل سعود آزاد شده و بین المللی شود.

نگران به خاکسپاری اجساد جانباختگان نباشید
وی با اشاره به دفن کردن اجساد جانباختگان حادثه منا بیان کرد: انسان است که به زمان و مکان شرف می‌بخشد؛ قداست روح در سرزمین وحی کم نیست و کسانی که جانباختگانشان در سرزمین وحی به خاک سپرده شدند نگران نباشند.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: باید تلاش و کوشش تا آخرین نفس باشد که پیکر جانباختگان به کشور بازگردانده شود و اگر میسر نشد بازماندگان نگران نباشند چرا که جانباختگان در سرزمینی ویژه به خاک سپرده می‌شود و بزرگان بسیار و انبیا در این سرزمین دفن شده‌اند.

حرمین شریفین باید به دست همه مسلمانان اداره شود
همچنین آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار با بیان اینکه در اسلام هیچ ارزشی بالاتر از توفیق خدمت به مردم اهمیت ندارد بیان کرد: هر میزان که انسان بتواند خدمت بهتری به مردم بدهد در پیشگاه خداوند در جایگاه بالاتری قرار دارد.

وی با اشاره به حضور ۲۰ میلیون زائر در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: عربستان با همه امکانات خود نمی‌تواند از عهده ۲ میلیون نفر زائر بر بیاید و باید مدیریت حرمین شریفین به کشورهای اسلامی واگذار شود.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به مقوله استطاعت در دبین مبین اسلام گفت: برای حج کسی که زنده بوده ولی توان بدنی ندارد می‌تواند نایب بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پرونده عربستان سعودی بسیار سنگین است ادامه داد: در این کشور حکومت قبیله ای شکل گرفت در حالی که این شیوه مربوط به زمان جاهلیت است و آنها نوکری آمریکا را کرده و علاوه بر جنبه سیاسی از نظر مذهبی نیز با ما مشکل دارند.

مردم را آموزش دهیم تا در مناسک عجله نکنند
آیت‌الله سبحانی نیز در سخنانی در این دیدار با اشاره به واقعه منا بیان کرد: دولتی که میزبان ضیوف الرحمن است باید همه کارهای خود را تعطیل کرده و میزبان میهمانان الهی باشند و این حادثه نشان می‌دهد که اهمیت لازم به برگزاری مراسم داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه حج کسانی که کشته شده و یا مفقود شده اند قبول است بیان کرد: باید مردم خود را آموزش دهیم تا در انجام مناسک عجله نداشته باشند.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: باید برخی از فرمول‌ها با توجه به نحوه به جا آوردن مناسک از سوی اهل‌تسنن لحاظ شود و در این صورت دیگر شاهد ازدحام جمعیت نخواهیم بود و چنین مشکلاتی تکرار نمی‌شود.

بررسی موضوع در نشست‌های فقهی عالمانه
وی با اشاره به اینکه باید علمای ما با علمای وهابیون در خصوص ساختمان سازی در منا به جای چادرها گفت و گو کنند افزود: اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود و این مشکل باید در نشست‌های فقهی برطرف شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شرع مقدس راه را بازگذاشته است ادامه داد: اگر دقت نظر صورت بگیرد و کسانی که توان بدنی ندارند نایب بگیرند مشکلات بسیار کمتر خواهد شد.

وی با تقدیر از مواضع وزیر بهداشت در خصوص نحوه تعامل با مسئولان سعودی بیان کرد: آنهایی که مفقود بوده و در کنار خانه خدا دفن شدند سعادتی نصیبشان شده است که در ایام حج لباس احرامشان کفنشان شد و امیدواریم که خداوند به بازماندگان ایشان صبر عنایت بفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics