قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ‍واکاوی حکم نگاه در خواستگاری از منظر مذاهب اسلامی
‍واکاوی حکم نگاه در خواستگاری از منظر مذاهب اسلامی

در حوزه علمیه مشهد دفاع شد؛

‍واکاوی حکم نگاه در خواستگاری از منظر مذاهب اسلامی

جلسه دفاع پایان نامه سطح ۳ با عنوان «واکاوی حکم نگاه در خواستگاری از منظر مذاهب اسلامی» به همت مدیریت مدارج و گروه‌های علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام حسین ضیاءتوحیدی در این جلسه با اشاره به اینکه ازدواج یکی از مهمّترین دوره‌های زندگی انسان، می‌باشد، گفت: اوّلین گام این زندگی مشترک، خواستگاری و آشنایی است که با توجه به اینکه حرمت نگاه به نامحرم، از احکام مسلّم در فقه اسلامی می‌باشد و خواستگاری مستلزم نگاه به نامحرم است، فقهای فریقین در این باره، اقوال متعدّدی دارند.

گردآورنده این پایان نامه با اشاره به اینکه در این پایان نامه بیان شده که عدّه‌ی اندکی معتقدند که نگاه مرد به زن در خواستگاری، مطلقاً حرام می‌باشد ولی اکثر قریب به اتّفاق فقهای اسلام، به جواز نگاه مرد در خواستگاری، فتوا داده‌اند، ابراز کرد: در میان قائلین به جواز، در مورد محدوده‌ی نگاه، دیدگاه‌های متفاوتی ارائه شده است؛ برخی به نگاه صورت و دو کفّ دست، بسنده کرده و برخی نگاه به موی زن را تجویز کرده و عدّه‌ای نیز معتقدند خواستگار می‌تواند به تمام بدن زن ـ به جز عورتین ـ نگاه کند.

وی با بیان اینکه با بررسی‌های انجام شده، نگاه نکردن در مکان خلوت و مفسده آمیز، انجام نگاه توسّط خود مرد نه وکیل یا ولیّش، آرایش نداشتن زن، نگاه نکردن به قصد لذّت و با هدف شهوت‌رانی، وجود احتمال عقلایی و عرفی برای وصلت و ازدواج آن دو نفر، آگاهی نداشتن مرد به ظاهر زن قبل از نگاه، نبودن موانع ازدواج در هنگام خواستگاری و داشتن قصد ازدواج با همان زن از جمله‌ی شرایط نگاه در خواستگاری است.

این دانش آموخته حوزه علمیه مشهد گزیده‌ی نتایج به دست آمده در تحقیق خود را اینگونه بیان کرد که بر این اساس، نگاه به زن نامحرم از محرّمات قطعیّه است، نگاه مرد به زن در خواستگاری از قاعده‌ی حرمت نگاه استثناء شده و جایز‌ می‌باشد و نگاه مرد به زن در خواستگاری، نباید در مکانی خلوت صورت گیرد.

ضیاءتوحیدی، امکان فعلی ازدواج را از شروط جواز نگاه مرد به زن در خواستگاری دانست و ادامه داد: اذن از زن، از شروط جواز نگاه مرد به زن در خواستگاری نیست و طبق نتایج این تخحقیق، قصد ازدواج با آن زن، از شروط جواز نگاه مرد به زن در خواستگاری است و البته نگاه زن به مرد هم در جلسه‌ی خواستگاری جایز است.

گفتنی است، در این جلسه، حجج‌اسلام مرتضی نوروزی به عنوان استاد داور، خزاعی، استاد راهنما و عربشاهی، استاد مشاور مطالبی درباره آن ارائه کردند که این پایان نامه در انتها با درجه عالی قبول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics