نام رشته: معارف اسلامی و اقتصاد
 | 
![]()  | 
مرکز ارائه دهنده: | 
جامعه المصطفی العالمیه (ص) | 
مقطع: | 
کارشناسی | 
|
واحد: | 
نظری | 
|
تعداد واحد: | 
۱۷۷ | 
|
توضیحات اضافی: | 
دارد | 
تعریف
دورهی کارشناسى معارف اسلامى و اقتصاد، عبارت است از: دورهاى که دانش پژوهان علوم دینى ضمن فراگیرى علوم حوزوى و معارف اسلامى به شرح جداول پیوستى با دروس تخصّصى رشته اقتصاد آشنا مىشوند و در پایان موفق به اخذ مدرک کارشناسى در این رشته مىگردند.
اهداف
– آموزش دروس مصطلح حوزوى (سطح ۱)؛
– آشنایى با اندیشه هاى بنیادى دین (معارف اسلامى)؛
– گشودن عرصه هاى جدید آموزشى مورد نیاز در حوزه هاى علمیه؛
– تربیت کارشناس علوم اقتصادى با تکیه بر آموزه هاى دینى؛
– افزایش توانمندى طلاب براى انجام وظایف تبلیغى و تربیتى؛
– تربیت طلاب مستعد براى دوره کارشناسى ارشد رشته معارف اسلامى و اقتصاد؛
– پرورش توان پژوهشى طلاب از طریق اختصاص ۱۰% از زمان واحدها به تحقیق.
نقش و توانایى
دانش آموختگان این رشته با توانائیهایى که در زمینه اقتصاد رایج و اقتصاد اسلامى کسب خواهند کرد، مىتواند با معرفى و تبلیغ برتریهاى مکتب اقتصادى اسلام بر سایر مکاتب، بهترین مبلغ براى اسلام باشد؛ هم چنین مىتواند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهد.
طول دوره و شکل نظام آموزشى
طول دوره کارشناسى در این رشته حداکثر ۵ سال مىباشد. نظام آموزشى مرکز، تلفیقى از نظام حوزه و دانشگاه با تأکید بر سنّت هاى حسنه حوزه از قبیل، پیش مطالعه، مباحثه و استفاده از تجربیات دانشگاه ها در زمینه استفاده از فنون نوین آموزشى و پژوهشى مىباشد. نظام درسى واحدى بوده و هر واحد طى ۱۶ ساعت در قالب یک نیم سال ۱۶ هفتهاى ارایه مىشود.
واحدهاى درسى
تعداد کل واحدهاى درسى دورهى کارشناسى معارف اسلامى و اقتصاد ۱۷۷ واحد مىباشد. بخش عمدهى واحدها، نظرى است و با تکیه بر پژوهش در ضمن آموزش ارایه مىگردد.
محورهاى دروس
| 
 ردیف  | 
 محورهای دروس  | 
 تعداد واحد  | 
| 
 ۱  | 
 دروس حوزوی  | 
 ۴۲  | 
| 
 ۲  | 
 دروس عمومی  | 
 ۲۱  | 
| 
 ۳  | 
 دروس پایه  | 
 ۴۴  | 
| 
 ۴  | 
 رساله تخصصی  | 
 ۷۰  | 
| 
 جمع کل  | 
 ۱۷۷  | 
|
عناوین درسی:
الف) دروس حوزوى:
| 
 ردیف  | 
 عنوان درس  | 
 تعداد واحد  | 
 ساعت  | 
 پیش نیاز  | 
 توضیحات  | 
||
| 
 جمع  | 
 نظری  | 
 عملی  | 
|||||
| 
 ۱  | 
 صرف (۱)  | 
 ۴  | 
 ۸۰  | 
 ۴۸  | 
 ۳۲  | 
||
| 
 ۲  | 
 صرف (۲)  | 
 ۳  | 
 ۶۴  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 صرف (۱)  | 
|
| 
 ۳  | 
 نحو (۱)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 صرف (۱ و ۲)  | 
|
| 
 ۴  | 
 نحو (۲)  | 
 ۵  | 
 ۹۶  | 
 ۶۴  | 
 ۳۲  | 
 صرف (۲) و نحو (۱)  | 
|
| 
 ۵  | 
 نحو (۳)  | 
 ۵  | 
 ۹۶  | 
 ۶۴  | 
 ۳۲  | 
 صرف و نحو (۲)  | 
|
| 
 ۶  | 
 تجزیه و ترکیب  | 
 ۲  | 
 ۶۴  | 
 –  | 
 ۶۴  | 
 نحو (۳)  | 
|
| 
 ۷  | 
 عقائد اسلامی (۱) اندیشه اسلامی (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۸  | 
 عقائد اسلامی (۲) اندیشه اسلامی (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 عقائد اسلامی (۱) اندیشه اسلامی (۱)  | 
|
| 
 ۹  | 
 منطق (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۰  | 
 منطق (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 منطق (۱)  | 
|
| 
 ۱۱  | 
 فلسفه اسلامی (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 در ۴ واحد ارایه میشود  | 
|
| 
 ۱۲  | 
 فلسفه اسلامی (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 فلسفه اسلامی (۱)  | 
 در ۴ واحد ارایه میشود  | 
| 
 ۱۳  | 
 تفسیر مقدماتی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 آشنایی با علوم قرآن  | 
|
| 
 ۱۴  | 
 آشنایی با نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۵  | 
 آشنایی با علوم قرآن  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۶  | 
 متن خوانی و درک متن  | 
 ۲  | 
 ۶۴  | 
 –  | 
 ۶۴  | 
 نحو (۳) و تجریه و ترکیب  | 
|
| 
 جمع واحد  | 
 ۴۲  | 
 ۸۰۰  | 
 ۵۴۴  | 
 ۲۵۶  | 
|||
ب) دروس عمومى:
| 
 ردیف  | 
 عنوان درس  | 
 تعداد واحد  | 
 ساعت  | 
 پیش نیاز  | 
 توضیحات  | 
||
| 
 جمع  | 
 نظری  | 
 عملی  | 
|||||
| 
 ۱  | 
 اندیشه اسلامی (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۲  | 
 اندیشه اسلامی (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 اندیشه اسلامی (۱)  | 
|
| 
 ۳  | 
 تاریخ تحلیلی صدر اسلام  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۴  | 
 اندیشه سیاسی اجتماعی امام خمینی (ره)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 اندیشهی اسلامی (۲)  | 
|
| 
 ۵  | 
 ادبیات فارسی  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
||
| 
 ۶  | 
 تربیت بدنی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۷  | 
 اخلاق اسلامی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۸  | 
 تفسیر موضوعی قرآن  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 تفسیر مقدماتی  | 
|
| 
 ۹  | 
 تنظیم خانواده  | 
 ۱  | 
 ۱۶  | 
 ۱۶  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۰  | 
 زبان خارجی  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
||
| 
 جمع واحد  | 
 ۲۱  | 
 ۳۳۶  | 
 ۳۳۶  | 
||||
تذکر: سرفصلهاى دروس عمومىهمان سر فصل مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى است.
ج) دروس پایه:
| 
 ردیف  | 
 عنوان درس  | 
 تعداد واحد  | 
 ساعت  | 
 پیش نیاز  | 
 توضیحات  | 
||
| 
 جمع  | 
 نظری  | 
 عملی  | 
|||||
| 
 ۱  | 
 تفسیر موضوعی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 تفسیر مقدماتی  | 
|
| 
 ۲  | 
 تاریخ عمومی ادیان (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۳  | 
 تاریخ عمومی ادیان (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۴  | 
 مبانی و اصول استنباط از قرآن و حدیث  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۵  | 
 انسان شناسی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۶  | 
 فقه (۱)  | 
 ۴  | 
 ۶۴  | 
 ۶۴  | 
 –  | 
 اصول فقه و آشنایی با دانش فقه  | 
|
| 
 ۷  | 
 فقه (۲)  | 
 ۴  | 
 ۶۴  | 
 ۶۴  | 
 –  | 
 فقه (۱) و اصول فقه  | 
|
| 
 ۸  | 
 فقه (۳)  | 
 ۴  | 
 ۶۴  | 
 ۶۴  | 
 –  | 
 فقه (۲)  | 
|
| 
 ۹  | 
 اصول فقه  | 
 ۵  | 
 ۸۰  | 
 ۸۰  | 
 –  | 
 منطق و نحو (۳)  | 
|
| 
 ۱۰  | 
 عقائد اسلامی (۳)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 عقائد اسلامی (۲)  | 
|
| 
 ۱۱  | 
 عقائد اسلامی (۴)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 عقائد اسلامی (۳)  | 
|
| 
 ۱۲  | 
 روش تدریس  | 
 ۱  | 
 ۱۶  | 
 ۱۶  | 
 –  | 
 گذراندن حداقل سه ترم تحصیلی  | 
|
| 
 ۱۳  | 
 مدیریت آموزشی و فرهنگی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۴  | 
 مبانی جامعه شناسی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۵  | 
 روانشناسی عمومی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۶  | 
 ریاضیات مقدماتی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۷  | 
 آمار توصیفی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۱۸  | 
 کلیات اقتصاد  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 ریاضیات مقدماتی  | 
|
| 
 جمع واحد  | 
 ۴۴  | 
 ۷۰۴  | 
 ۷۰۴  | 
 –  | 
|||
د) دروس تخصّصى
| 
 ردیف  | 
 عنوان درس  | 
 تعداد واحد  | 
 ساعت  | 
 پیش نیاز  | 
 توضیحات  | 
||
| 
 جمع  | 
 نظری  | 
 عملی  | 
|||||
| 
 ۱  | 
 فقه الاقتصاد (۱)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 فقه (۳)  | 
 *  | 
| 
 ۲  | 
 فقه الاقتصاد (۲)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 فقه الاقتصاد (۱)  | 
 *  | 
| 
 ۳  | 
 قواعد فقهی اقتصاد اسلامی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۴  | 
 اقتصاد صدر اسلام  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 وضعیت کلی اقتصادی و سیاست های اعمال شده در آن زمان  | 
|
| 
 ۵  | 
 مبانی نظام اقتصادی اسلام  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 نظام های اقتصادی  | 
 مبانی معرفت شناسی، فلسفی، کلامی، روش شناسی و …  | 
| 
 ۶  | 
 ریاضیات (۱)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 ریاضیات در حد دیپلم رشته تجربی ایران  | 
 *  | 
| 
 ۷  | 
 ریاضیات (۲)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 ریاضیات (۱)  | 
 *  | 
| 
 ۸  | 
 آمار (۱)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 ریاضیات (۱)  | 
 *  | 
| 
 ۹  | 
 آمار (۲)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 آمار (۱)  | 
 *  | 
| 
 ۱۰  | 
 اقتصاد خرد (۱)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 ریاضیات (۱)  | 
 تئوریهای اقتصاد کلان و نقادی آنها از دیدگاه اسلام*  | 
| 
 ۱۱  | 
 اقتصاد خرد (۲)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 اقتصاد خرد(۱)  | 
 *  | 
| 
 ۱۲  | 
 اقتصاد کلان (۱)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 ریاضیات(۱)  | 
 تئوریهای اقتصاد کلان و نقادی آنها از دیدگاه اسلام *  | 
| 
 ۱۳  | 
 اقتصاد کلان (۲)  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 اقتصاد کلان (۱)  | 
 *  | 
| 
 ۱۴  | 
 نظام مالی و بانکداری اسلامی  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 اقتصاد کلان و فقه معاملات  | 
 شامل بازارهای مالی، واسطههای مالی و ابزار مالی عقود و نحوه عملکرد آنها در کشورهایمختلف  | 
| 
 ۱۵  | 
 نظامهای اقتصادی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 خرد و کلان  | 
 شامل نظام سرمایه داری، اشتراکی و اسلام (در اجرا ۳ واحد ارائه میشود)  | 
| 
 ۱۶  | 
 اقتصاد بخش عمومی (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 اقتصاد خرد و کلان (۲)  | 
 تئوریها و نظریه های موجود و بیان دیدگاه اسلام  | 
| 
 ۱۷  | 
 اقتصاد بخش عمومی (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 اقتصاد بخش عمومی (۱)  | 
|
| 
 ۱۸  | 
 اقتصاد بین الملل  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 شامل تجارت بین الملل و مالیه بین الملل با تکیه بردیدگاه اسلام  | 
|
| 
 ۱۹  | 
 اقتصاد توسعه  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 اقتصاد خرد و کلان  | 
 مبانی و نظریههای توسعه از دیدگاه مکاتب با توجه خاص به اسلام (در اجرا ۳ واحد ارائه میشود)  | 
| 
 ۲۰  | 
 پول بانکداری  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 اقتصاد کلان (۲)  | 
|
| 
 ۲۱  | 
 جغرافیای اقتصادی کشورهای اسلامی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 بحث بازارهای مشترک اسلامی مورد توجه قرار گیرد  | 
|
| 
 ۲۲  | 
 اقتصاد سنجی  | 
 ۳  | 
 ۴۸  | 
 ۴۸  | 
 –  | 
 آمار (۲)  | 
 *  | 
| 
 ۲۳  | 
 روش تحقیق و مأخذ شناسی در اقتصاد اسلامی  | 
 ۲  | 
 ۴۸  | 
 ۱۶  | 
 ۳۲  | 
 *  | 
|
| 
 ۲۴  | 
 تاریخ عقائد اقتصادی  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 اقتصاد خرد و کلان (۲)  | 
 در اجرا ۳ واحد ارائه میشود  | 
| 
 ۲۵  | 
 زبان تخصصی (۱)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 زبان انگلیسی عمومی  | 
|
| 
 ۲۶  | 
 زبان تخصصی (۲)  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 زبان تخصصی (۱)  | 
|
| 
 ۲۷  | 
 اقتصاد در قرآن  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
||
| 
 ۲۸  | 
 کامپیوتر و آشنایی با نرم افزار های کامپیوتری  | 
 ۲  | 
 ۳۲  | 
 ۳۲  | 
 –  | 
 ریاضیات (۱)  | 
|
| 
 جمع واحد  | 
 ۷۰  | 
 ۱۱۳۶  | 
 ۱۱۰۴  | 
 ۳۲  | 
|||
* این دروس به میزان چهار ساعت در هفته ارایه خواهد شد.
– See more at: http://ijtihad.ir/reshtehaDetails.aspx?itemid=329#sthash.XJ2kRwjF.dpuf
شبکه اجتهاد اجتهاد و اصول فقه, حکومت و قانون, اقتصاد و بازار, عبادات و مناسک, فرهنگ و ارتباطات, خانواده و سلامت
				
		