در این تحقیق اثبات میگردد که بروز اختلافات بین شیعه و سنی، عوامل تاریخی داشته که هر چقدر به صدر اسلام و زمان حیات پیامبر(ص) نزدیک میشویم، میزان اختلافات کمتر و برعکس هر چقدر از زمان شارع دورتر میشویم، میزان اختلافات زیادتر میشود.
به گزارش خبرنگار اجتهاد، جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی- ترویجی «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی»-فروغ وحدت- دانشگاه مذاهب اسلامی با مطالب و مقالاتی از پژوهشگران شیعه و اهل سنت، بههمراه چکیده عربی و انگلیسی مقالات چاپ و منتشر شد.
در شماره ۴۹ این مجله مقالاتی همچون: «وحدت، اضطرار یا تکلیف و راهکارهای عملی آن از رضا رنجبر»، «استثنائات قاعده تبعیت عقد از قصد در فقه مذاهب اسلامی از علی اکبر فرح زادی و حدیث سلیمانی»، «حفظ آبرو و جایگاه آن در مقاصد شریعت از دیدگاه فقهای مذاهب از مهدی شوشتری»، «بررسی تطبیقی خواستگاری در فقه مذاهب خمسه اسلامی از علی اکبر ربیعی» به چاپ رسیده است.
همچنین مقالاتی دیگری از جمله: «شناخت انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و عطار از طاهره میثمیپور و محمد فاضلی»، «اثر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین در فقه اسلامی، حقوق ایران و افغانستان از احمد مرتاضی و سمیه زبردست»، «نقش شیوخ قبایل در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر جاهلی از اصغر قائدان، سید جمال موسوی و مریم مقدم قوجق» ارائه شده است.
در ادامه نیمنگاهی خواهیم داشت به محتوای مقالات که خوانندگان میتوانند با استفاده از لینک پایانی متن کامل مقالات را بهصورت رایگان دانلود نمایند.
وحدت، اضطرار یا تکلیف و راهکارهای عملی آن/ رضا رنجبر، استادیار دانشکده الهیات و حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
اختلاف نظر بین انسانها تا جایی که موجب تکامل و پیشرفت علمی و عملی شود، ممدوح و ستوده و در صورتی که موجب کینه آفرینی و دشمنی میان آنها گردد، مذموم و ناپسند است. در طول تاریخ اسلام، اختلافات از نوع دوم در اثر عوامل مختلف تاریخی و غیره به وجود آمده است. کنار گذاشتن اختلافات از این نوع و به کار گیری اصول وحدت آفرین مانند اصل توحید، اصل پیروی از پیامبر(ص) و اصل رعایت موازین اخلاقی، جزء تکالیف و احکام اولیه (نه ثانوی اضطراری) میباشد. ارائه راهکارهای عملی برای رسیدن به این هدف، از قبیل اجتناب از اعمال مستحبی اختلاف برانگیز، تحریم رسمی اهانت و فحاشی به شیعه و سنی و صحابه در فتاوای مراجع و شیوخ دینی و غیره از جنبههای جدید تحقیق حاضر میباشد. همچنین در این تحقیق اثبات گردید که بروز اختلافات بین شیعه و سنی، عوامل تاریخی داشته که هر چقدر به صدر اسلام و زمان حیات پیامبر(ص) نزدیک میشویم، میزان اختلافات کمتر و برعکس هر چقدر از زمان شارع دورتر میشویم، میزان اختلافات زیادتر میشود. دانلود کامل مقاله
استثنائات قاعده تبعیت عقد از قصد در فقه مذاهب اسلامی/ علیاکبر فرح زادی، استادیار دانشگاه علوم قضایی – حدیث سلیمانی، کارشناس ارشد فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی
یکی از قواعد معروف فقهی، قاعده «تبعیت عقد از قصد» است که در فقه امامیه از آن با عبارت «العقود تابعه للقصود» تعبیر میشود. فقهای اهلسنت از این قاعده با تعبیری کلیتر و تحت عنوان «الأمور بمقاصدها» یاد میکنند. اگرچه این قاعده در همه عقود و ایقاعات جریان دارد، ولی مواردی هم وجود دارد که قاعده مذکور در آن جاری نمیشود. با توجه به اراده باطنی و ظاهری و اینکه رویکرد مذاهب در هنگام تعارض این دو اراده با یکدیگر متفاوت میباشد، میتوان موارد زیادی را یافت که استثنا بر قاعده مذکور تلقی شود، ولی عقد مکره بعد از لحوق رضا، متعه، فروش غاصب برای خود و معاطات در فقه امامیه و عقدهازل، عقد مکره، بیع بدون ثمن و اجاره بدون اجرت در فقه اهلسنت، از مهمترین استثنائات این قاعده است. اگرچه استثنا بودن این موارد هم اجماعی نیست. به هر حال این موارد نمیتواند اشکالی در اعتبار قاعده ایجاد کند؛ زیرا نوعاً شمول قواعد فقهی با استثنائاتی همراه است. دانلود کامل مقاله
حفظ آبرو و جایگاه آن در مقاصد شریعت از دیدگاه فقهای مذاهب/ مهدی شوشتری، استادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
مقاصد شریعت از موضوعات مهمی است که مبانی آن، در قرآن و دیگر منابع فقه مطرح شده است؛ نظریهای که نفوذ در اجتهاد، یکی از عوامل پویایی و اثبات کارآمدی آن به شمار میرود. حفظ آبرو از مقاصد شریعت شمرده شده است، برخی آن را از ضروریات و برخی از تحسینیات دانستهاند. این پژوهش با شیوه توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از نظرات فقها، به این نتیجه رسیده که برخی فقها هرچند به صراحت حفظ آبرو را از مقاصد شریعت ندانستهاند، کمابیش به این مهم پرداخته و جایگاه والایی برای آن در نظر گرفتهاند، در امور مالی، قضایی، حکومتی و عبادی برای استنباط آن را به کار بردهاند و در مقام تعارض مقاصد شریعت، حفظ آبرو را پس از حفظ نفس و عقل و قبل از حفظ مال به شمار آوردهاند؛ بنابراین مقاصد شریعت به ترتیب اهمیت عبارتند از: حفظ دین، حفظ نفس، حفظ عقل، حفظ آبرو و حفظ مال. دانلود کامل مقاله
بررسی تطبیقی خواستگاری در فقه مذاهب خمسه اسلامی/ علی اکبر ربیعی، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
خواستگاری که شامل مراحل آشنایی و توافقات زوجین قبل از صیغه نکاح است، مقدمه ازدواج محسوب میشود. همانگونه که بر ذیالمقدمه (یعنی ازدواج)، حکم شرعی استحباب بار میشود و در بعضی موارد که خوف گناه باشد، حکم وجوب میآید، نسبت به مقدمه (یعنی خواستگاری) هم حکم شرعی وجود دارد. در برخی از موارد خواستگاری حرام است. در مواقعی تنها به نحو تعریض و کنایه جایز است و در بعضی موارد، هم به نحو تعریض و هم به نحو تصریح خواستگاری جایز است. فقهای مذاهب خمسه نسبت به احکام خواستگاری اظهار نظر کردهاند و در مواردی نظرات فقهی با یکدیگر مطابقت دارد. در این مقاله ضمن بررسی نظرات فقهای مذاهب اهلسنت و امامیه، ادله روایی و مستندات فقهی نیز انعکاس مییابد. در بررسی تطبیقی نظرات به این نتیجه میرسیم که خواستگاری از زن صاحب عده رجعیه، به اتفاق مذاهب خمسه حرام است. در عده وفات و عده طلاق بائن، تنها به نحو تعریض و کنایه خواستگاری جایز است. نسبت به عده بائن، قول دیگری از حنفیه و شافعیه نقل شده است که قائل به عدم جواز تعریض هستند. خواستگاری از زنی که به شخص دیگری پاسخ مثبت داده، طبق نظر مذاهب چهارگانه اهلسنت حرام است. در امامیه دو قول وجود دارد: عدهای از فقهای امامیه قائل به حرمت شدهاند، اما مطابق قول مشهور امامیه، خواستگاری شخص دوم کراهت دارد. خواستگاری زن از مرد، حالت دیگری است که در شرع منعی برای آن وجود ندارد. دانلود کامل مقاله
شناخت انسان کامل از دیدگاه ابنعربی و عطار /طاهره میثمی پور، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد – محمد فاضلی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
این پژوهش تلاش میکند ضمن بررسی آراء دیگر عرفا به مقایسه دیدگاههای عطار و ابنعربی در خصوص انسان کامل و همچنین اکمل آنها بپردازد و به شباهتها و تفاوتها در آراء و حتی شیوه بیان آنها اشاره نماید و میزان تأثیرپذیری عطار از ابنعربی را مورد بررسی قرار دهد. در عرفان ابنعربی و عطار، انسان کامل دارای عالیترین مرتبه عقل است که ابنعربی از آن به حقیقت محمدیه یاد میکند، ولی به وضوح اظهار میدارد که منظور از حقیقت محمدیه، شخص پیامبر(ص) نیست، بلکه آن موجودی است که برابر عقل اول است. عطار هم ضرورت انسان کامل را گاه با رمز و گاه آشکارا بیان میدارد، ولی در نهایت درمییابیم که توجه هردو به کاملترین آنها یعنی خاتم النبیین معطوف میشود و ابنعربی او را نقطه عطف رجال غیب میداند و عطار متأثر از ابنعربی، از پیامبر(ص) به عنوان قطب اصلی جهان یاد میکند و بعد از او امام علی(ع) را قطب آل یاسین میداند. با این وجود، در اغلب شیوههای رسیدن به این مرتبه، نیز هردو دارای عقاید مشترک هستند، به جز مرتبه حلول که عطار معتقد است: او زما گردد ولی ما نشود. دانلود کامل مقاله
اثر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین در فقه اسلامی، حقوق ایران و افغانستان/ احمد مرتاضی، استادیار دانشگاه تبریز – سمیه زبردست، کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریز
حقوق زنان از جمله مسائلی است که دین مبین اسلام نسبت به آن اهتمام خاصی ورزیده است. از جمله این حقوق، «حق امتناع زوجه از تمکین جهت دریافت مهریه» است که متأسفانه بهرغم برخورداری از موضوعی عمیق و جایگاهی ویژه، به صورت کلی در قانون ایران از آن یاد شده است. قانون مدنی ایران با اختصاص تنها دو ماده ۱۰۸۵ و ۱۰۸۶ به حق حبس زوجه، ابهاماتی را در این راستا ایجاد کرده و در تعیین قلمرو وظایف زوجه و به ویژه در بقا یا سقوط حق وی در صورت اعسار زوج، سبب تردید شده است. نکته قابل توضیح دیگر اینکه به نظر فقهای مالکی، شافعی و حنبلی، زوجه در صورت عدم توانایی مالی زوج برای پرداخت مهر، حق فسخ نکاح را خواهد داشت، اما اکثر فقهای حنفی همچون علمای شیعه معتقدند که در فرض یاد شده، زوجه فقط حق حبس دارد، نه حق فسخ نکاح. شاید بتوان گفت: وقتی مطابق نظر فقهای مالکی، شافعی و حنبلی، در صورت اعسار زوج، زن حق فسخ نکاح را داشته باشد، به طریق اولی حق حبس را هم خواهد داشت. در نوشته حاضر، شرایط ایجاد حق حبس، دامنه آن، تأثیر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین، تقسیط مهر و تأثیر آن بر بقا یا عدم بقای حق حبس از دیدگاه فقه مذاهب خمسه و حقوق موضوعه ایران و افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است. دانلود کامل مقاله
نقش شیوخ قبایل در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر جاهلی/ اصغر قائدان و سید جمال موسوی، دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران – مریم مقدم قوجق، کارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی
مهمترین مؤلفه و رکن سیاسی و اجتماعی جامعه عصر جاهلی، نظام قبیله و عصبیت مبتنی بر آن است، قبیله که در جایگاه دولت یا قدرت سیاسی قرار میگیرد، به وسیله شیوخ مدیریت شده، افراد قبیله نیز تحت اطاعت محض شیوخ قرار داشتند. رؤسای قبایل مسئولیت تمامی شئون زندگی افراد قبیله را در زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی بر عهده داشتند. به سبب همین نظام قبیلهای، شیخ یا رئیس قبیله باید از برخی ویژگیها و صفات اخلاقی مانند بخشندگی و سخاوت، تواضع و بردباری، فصاحت بیان و خلق نیکو و صفات نسبی مانند اصالت در نسب و همچنین ویژگیهای مدیریتی مانند شجاعت و دلاوری، سن بیشتر، درایت رأی و عقلانیت سیاسی برای احراز این مقام برخوردار باشد. این مقاله با بهرهگیری از منابع اصلی، در پی واکاوی حدود و محدوده اختیارات اجرایی، ویژگیها و نحوه اعمال مدیریت او است تا بدین نکته پاسخ دهد که تا چه میزان شیوخ و رؤسای قبایل در تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر جاهلی نقش دارند. دانلود کامل مقاله
لازم به ذکر است، دوفصلنامه علمی- ترویجی «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی» به صاحب امتیازی دانشگاه مذاهب اسلامی، مدیر مسئولی دکتر سید احمد زرهانی و سردبیری دکتر حامد صدقی به چاپ میرسد. این دوفصلنامه با درجه علمی ـ ترویجی از کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز نمایه میگردد.