قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: پذیرش ولایت برای فقیه از ضروریات فقه شیعه است
کتاب «درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی» که توسط حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم و رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نوشته شده است که با حضور نویسنده کتاب و دکتر سیدصادق حقیقت، عضو هیات علمی دانشگاه مفید، در دانشگاه باقرالعلوم نقد و بررسی شد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: پذیرش ولایت برای فقیه از ضروریات فقه شیعه است

حجت‌الاسلام واعظی با بیان این‌که پذیرش ولایت برای فقیه از ضروریات فقه شیعه است، گفت: در تاریخ تشیع یک فقیه پیدا نمی‌کنید که برای فقیه عادل جامع‌الشرایط ولایت را قبول نداشته باشد.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسامین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم پیش از ظهر امروز در همایش «نظام سیاسی اسلام و ولایت فقیه» که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: برخی نمی‌پذیرند که دین به عنوان مدیر در جامعه نقش ایفا کند کسانی که مدافع نظام سیاسی اسلام هستند باید بتوانند در مقابل این شبهات پاسخ دهند.

وی در پاسخ به شبهه برخی که در حال حاضر علم رشد کرده و نیازی به مدیریت دین نیست، عنوان کرد: نخست اینکه اساسا علم در شاخه‌های مختلف حرف واحدی نمی‌زند دیگر اینکه که حکومت دینی و آموزه‌ها و احکام دین در مقابل علم و عقل قرار ندارد، بنابراین عقل و علم در کنار دین در اداره جامعه باید مورد اعتنا باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم در جواب به این سوال که آیا بین اسلام و سیاست پیوندی وجود دارد یا ندارد، اظهار داشت: برخی از روشنفکران جهان اسلام و گرایشات متمایل به سکولاریزم اسلام را صرفا دین تلقی کرده و آن را مشتمل بر سیاست نمی‌دانند در حالیکه پیامبر(ص) عملا تشکیل حکومت داده و امتی را اداره می‌کرد.

حجت‌الاسلام واعظی با اشاره به این مساله که پیامبر(ص) صرفا یک رهبر دینی نبوده بلکه امیر و فرمانده نیز بود، بیان داشت: وقتی مخالفان در مقابل این واقعیت قرار می‌گیرند می‌گویند پیوند اسلام و سیاست پیوند تاریخی بوده و ذاتی نیست یعنی اسلام دعوت به سیاست نکرده بلکه مردم زمان پیامبر(ص) بین دین و سیاست پیوند ایجاد کردند، خداوند به پیامبر(ص) ولایت نداده و مردم با ولایت پیامبر(ص) بیعت کردند.

وی در پاسخ به این شبهه با اشاره به اینکه نظام سیاسی در اسلام بر اساس مشروعیت الهی است، ابراز کرد: از منظر اعتقادی اسلام، انسان‌ها برابر هستند و کسی بر دیگری ولایت ندارد مگر آنکه خداوند به ولی خود ولایت دهد این ولی در اسلام پیامبر(ص) و بعد از ایشان بر اساس روایات در غدیر خم امیرمومنان(ع) و سایر اهل بیت(ع) را به عنوان ولی معرفی کردند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم عنوان کرد: مشروعیت ولایت داشتن به خداوند عالم بر می‌گردد اگر کسی در چارچوب الهی ولی نشد ولی نیست، در فقه و کلام شیعه هنگام حضور امام، ایشان ولی مردم و هنگام غیبت امام ولی فقیه به عنوان ولی مردم است.

حجت‌الاسلام واعظی افزود: در تاریخ تشیع یک فقیه پیدا نمی‌کنید که برای فقیه عادل جامع‌الشرایط ولایت را قبول نداشته باشد از ضروریات فقه شیعه پذیرش ولایت برای فقیه است اگر اختلافی بین فقهای شیعه است در اصل ولایت فقیه نیست بلکه در قلمرو و حیطه اختیارات ولی فقیه است.

وی گفت: هر فقیه عادل و جامع الشرایطی دو نوع کار انجام می‌دهد یکی فتوا دادن و دیگر کارهایی که به شئون ولایی مربوط است، اصل ولایت فقیه از مسلمات شیعه بوده و اختلاف در دایره قلمرو ولایت فقیه است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: فقیه باید قدرت عزل و نصب داشته باشد و بتواند جامعه را از انحرافات ایجاد شده در بحران‌ها به مسیر درست هدایت کند.

حجت‌الاسلام واعظی با اشاره به تفاوت مردم‌سالاری دینی با لیبرال دموکراسی اظهار داشت: بر اساس فرمایش امام راحل جمهوری اسلامی و دموکراسی ما باید در چارچوب اصول و ارزش‌های اسلامی باشد حق حاکمیت مردم مطلق نیست بلکه در چارچوب قانون الهی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ولی فقیه شورای نگهبان را انتخاب کرده و ناظر بر قوای سه‌گانه است و مراقبت می‌کند که از مسیر اسلام منحرف نشوند ما دموکراسی در چارچوب اصول و ارزش‌های اسلامی را قبول داریم. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics