رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: اگر کسی بطور غیرعلمی که جان انسانها را به مخاطره میافکند تجویز طبی کند و بر اثر آن جسم و جان افراد لطمه ببیند مرتکب جرم شده و ضامن است.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد علیاکبر رشاد در درس خارج فقه القضاء در مبحث «وظاف قضائی ولی امر»، در واکنش به اظهارات اخیر برخی از مدعیان طب اسلامی اظهار داشت: احمد بن محمد بن خالد بَرقی از امام علی (ع) نقل کرده که حضرت فرمودهاند: «یجبُ علی الإمام أن یحبِسَ الفساقَ مِن العلماء و الجُهّال مِن الأطبّاء و المفالیس مِن الأکرِیاء». (وسائل: ج۱۸، ص۲۲۱، باب ۳۲ از أبواب کیفیّه الحکم، حدیث ۳٫) بر امام مسلمین واجب است که سه گروه را بازداشت و زندانی کند: ۱. علمای فاسق، ۲. اطبای جاهل، ۳. متصدیان حمل و نقل مفلس فاقد سرمایه. این سه طبقه از طبقات مهم جامعهاند، چون: دین مردم در دست گروه اول است و جان مردم دست گروه دوم است. مال مردم دست گروه سوم است. علمایی که فاسق هستند و مقتضیات این شأن و صنف مقدس را رعایت نمیکنند باعث لطمه زدن به عقائد مردم میشوند، افرادی که دست به طبابت میزنند ولی جاهل هستند و از سر علم و روشهای علمی طبابت نمیکنند، در حقیقت طبیب نیستند و برای خود دفتر و دستگاه طبابت راه انداختند و جان مردم را به خطر می افکنند و کسانی که حمل و نقل نفوس و اموال را بر عهده دارند سرمایهها و اموال مردم به باد میدهند، بسا این عنوان سوم شامل حمل و نقل اموال و دارایی ها به شیوههای مدرنی مانند عملیات بانکی نیز بشود؛ بر امام واجب است این افراد از این این سه صنف مهم را دستگیر و حبس کند.
وی افزود: در دورانهای گذشته این گروهها وجود داشتند و لطمات بسیاری به مردم میزدند، امروز هم هستند، اما در گذشته حکومت دینی برقرار نبود و فقها فاقد بسط ید بودند و درباره آنها نمیتوانستند کاری بکنند، اما در روزگار کنونی این روایت فرصت اجرای فراوان دارد چرا که اکنون الحمد لله حکومت اسلامی برپاست و فقیهی جامع، متقی، عادل، هوشمند، کاردان، کارآمد، قاطع، شجاع، دلسوز در رأس امور است و قوای سه گانه و نهادهای مسؤولی نیز برای اجرای قوانین و عدالت در جایگاههای مربوط حضور دارند. با این وجود متأسفانه شاهد صحنه های هرج و مرجی در حوزه دیانت، طبابت و اموال مردم هستیم.
رشاد ادامه داد: باکسانی که از علم دین هم بهرهای دارند اما ملتزم به مقتضیات این شأنیت یعنی عالم دینی بودن نیستند و مرتکب خلاف شرع و شان میشوند باید برخورد جدی شود. اگر قبل از انقلاب اسلامی کسانی با لباس روحانیت مرتکب فساد میشدند شرایط به گونهای نبود که زمینه مقابله و کیفر آنان فراهم باشد، بسا حتی اگر کیفر میشدند رژیم سفاک و هتاک پهلوی از آنان حمایت میکرد اما الآن چنین نیست.
تولیت حوزه علمیه امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه در حکومت اسلامی هیچ روحانی نباید و نمیتواند مرتکب فسق و فساد شود و آزاد در میان مردم راه برود، اظهار داشت: یکی از مواریث گرانبهای حضرت امام راحل (قده) راه اندازی دادگاه ویژه روحانیت بود، این اقدام نشانه ذکاوت، دوراندیشی، خردمندی او و بیانگر عدالت خواهی و اهمیت مضاعف قائل شدن نسبت به اجرای حد و حق در مورد این قشر اجتماعی حساس است و به این معناست که ایشان توجه داشتند که خطای روحانیت میتواند نسبت نظام، انقلاب و دین مردم بسیار مخاطره آمیز باشد و باید با آن جدی تر برخورد شود.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه دادگاه روحانیت برکات زیادی در این سالها داشته است، عنوان کرد: افراد متخلف بسیاری تا کنون در این دادگاه مجازات شده اند، افراد زیادی که فاقد صلاحیت بودند از این سلک اخراج شدند و بعضی دیگر نیز که ممکن بود مرتکب خطا شوند جرأت نمیکنند خطا کنند؛ بنابراین دادگاه روحانیت یک نهاد بسیار با برکتی بوده است.
وی با بیان اینکه حیثیت روحانیت حیثیت یک فرد نیست بلکه حیثیت یک جماعت است، گفت: طبقه علما و روحانی همانند عمامه سفیدشان میماند که اگر نقطه سیاهی بر آن نقش ببندد دیده میشود، بنابراین روحانیون باید مراقب کردار و رفتار خود باشند. گاهی اوقات وقتی یک روحانی خطا میکند درست است که فرد خطا کرده اما تصور مردم و بازتاب مساله دامن جامعه روحانیت بلکه ایمان و دیانت را میگیرد و همه متهم میشوند، دین تضعیف میشود. از این جهت خلاف و تخلف فرد روحانی جرم مضاعف است و اقتضای کیفر مضاعف دارد.
رشاد با اشاره به اینکه روحانیت همواره در میان اقشار مختلف اجتماعی پاکترین قشر بوده است و هنوز هم چنین است و اگر بعضاً خطایی از کسی سر زد نباید آن را به پای همه روحانیت نوشت، تاکید کرد: در میان اقشار اجتماعی کمترین متخلفین مربوط به جامعه روحانیت میشود. روحانیت باید عادل باشد اما نباید از او انتظار عصمت داشت و همین مقدار هم باید از آنان توقع داشت؛ اما مشاهده خدشه در عدالت روحانیت قهرا خدشه بر دیانت وارد میکند و لذا آقایان باید مراقب رفتارهای خود و افراد همصنف خود باشند.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) درخصوص جایگاه و قداست لباس روحانیت، گفت: لباس روحانیت، لباس رسالت و امامت یعنی مسؤولیت و راهبری است. روحانیت الگو است و اگر الگوها لغزشکنند آن لغزش به کسانی که از آنان الگوپذیری دارند منتقل میشود و در نهایت فساد در جامعه توسعه پیدا میکند؛ و اگر کسی در لباس روحانیت خطا کند به حیثیت دین ضربه میزند؛ بنابراین در جامعه باید قاعده و قانونی را تأسیس و تنظیم کرد که مطابق شئون جرم تعریف و کیفر تعیین شود تا کسانی که شأن بالاترین دارند جرم و کیفر آنان دو برابر باشد.
عضو فقهی هیات امنای فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: اطبای جاهل و فاقد دانش و تخصص که با سلامت و جان مردم بازی میکنند حکومت اسلامی موظف به برخورد قانونی با آنان است، گفت: متأسفانه در دهه اخیر از طب مکمل که شامل انواع «طب سنتی» و «طب اسلامی» و غیره میشود سوء استفاده بسیاری شده و در آن افراط صورت میپذیرد؛ برای مثال کسی که میآید و میگوید واکسن کرونا را نباید زد؛ این چه حرفی است که زده میشود! چنانچه رهبر معظم انقلاب در خصوص یک نوع خاص واکسن و از کشور خاص وارد می شود و مشکوک است و احتمال توطئه در آن میرود حکم یا فتوا به تحریم میدهند به معنی تحریم مطلق واکسن نیست، این تحریم و منع ناشی از حکم عقل و شرع است زیرا به دشمن در حال جنگ که به هرطریقی و از هر فرصتی برای توطئه علیه ما استفاده میکند نباید اعتماد کرد، عقل و شرع میگوید نباید به دشمنی که با او در حال جنگ هستیم اعتماد کنیم؛ دولت آمریکا با ایران در حال جنگ است چطور میتوان به این دشمن اعتماد کرد که امنیت و سلامت مردم را به تدابیر آنها سپرد؟ کدام عاقلی در حوزه دارو و درمان به دشمن جانی جان خود اعتماد میکند؟
این استاد خارج فقه و اصول حوزه تاکید کرد: در همین حین که مقام معظم رهبری فتوا میدهند عدهای نیز میآیند و میگویند اصلاً نباید واکسن زد؛ این کلام خلاف عقل، شرع و علم است. این چه حرفی است که گفته میشود اگر کسی واکسنی را تزریق کند احساسات جنسیتی او تغییر میکند؛(۱) این سخن بر اساس چه مبنای علمی گفته میشود؟ اگر کسی چنین سخنی بگوید مرتکب جرم شده است؛ و اگر کسی بطور غیرعلمی که جان انسانها را به مخاطره میافکند تجویز طبی کند و بر اثر آن جسم و جان افراد لطمه ببیند مرتکب جرم شده و ضامن است.
تولیت حوزه علمیه امام رضا (ع) در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که ادعای طبابت میکنند در حالی که طبیب نیستند در اصل با جان مردم بازی میکنند و بدتر از آن این است که آنان بیایند و به اسم طب اسلامی این اظهارات را بیان کنند این جرم مضاعف است زیرا با این سخن اسلام را بدنام میکنند در حالی که علم و دین تعارضی با یکدیگر ندارند. اینکه عدهای بیایند و بر اساس روایات بی سند و بدون رعایت منطق اجتهاد فنی و مضبوط، فتوای طبی صادر کنند این خلاف شرع و عقل و علم است. این افراد آبروی حوزه، دین و روحانیت را میبرند و به شائبه تعارض دین و علم دامن میزنند و جامعه علمی به دین بدبین میکنند و این لطمه به دین و ایمان وارد میکند و جرم است.
– پی نوشت:
(۱) اخیرا در کانال رسمی یکی از مدعیان طب اسلامی آمده بود: به کسانی که واکسن میزنند نزدیک نشوید؛ زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شدهاند و از سنخ انسان بودن خارج شدهاند و مانند ربات کنترلشده عمل میکنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست دادهاند و تمایل به همجنسبازی پیدا کردهاند.
فرمایشات استاددرباره فتاوای طبّی افرادغیرمتخصّص کاملاً درست است ولکن بنده چنداشکال مهمّ به ایشان وروحانیونی مانندایشان دارم، که می خواهم جواب من داده شود:
1 – اوّلاً ایشان به گونه ایی درباره مدّعیان طبّ اسلامی صحبت می کنند که گویا طبّ جهنّمی هاریسونی که همچنان دارددرجهان وکشورمان کشتارمی گیرد،بهترین طبّ جهان است وهیچ عیب وایرادی ندارد.چرا درباره طبّ جهنّمی هاریسونی وجنایاتی که توسّط این روش طبّی صهیونیستی درجهان صورت می گیرد دردرسهای به اصطلاح خارج خود صحبت نمی کنید. واین برای بنده جای سؤال است که چراهروقت کسی می خواهددانش پزشکی رازیرسؤال ببردحتّی درحوزه های علمیّه ،نوک اسلحه اش رابه سمت طبّ سنّتی واسلامی می گیرد وهمه اش این طبّ وکارشناسان روحانی وغیرروحانی آن راتخطئه می کنندولی هیچ اظهارنظری درباره جنایات طبّ هاریسونی نمی شود.
2 – لطفاً حضرت استاد به این سؤال بنده جواب بدهند: اگرفتوای طبّی بدون رعایت منطق اجتهاد،خلاف شرع وعقل وعلم است،آیا درآموزه های طبّ هاریسونی رعایت منطق اجتهادشده است؟؟؟؟ که شمادرباره آن جرأت نمی کنید حتّی اسم آن رابه زبانتان جاری کنیدتاچه رسدکه درباره آن صحبت کنید.
3 – لطفاً به این سؤال بنده جواب دهید: چرابااینکه بیش ازیک سال است که ازاین بیماری کرونا می گذردامّاکسی حتّی درمیان علماء هم جرأت نمی کندکه ازصداوسیمای جمهوری اسلامی نامی ازداروی امام کاظم(ع) ویا داروی جامع امام
رضا(ع) ویاداروی جامع پیامبراکرم(ص) که عملاً قدرت درمانی معجزه آسای آنهابه اثبات رسیده است نامی به میان نمی آورد؟؟؟ یعنی نام های مبارک امام کاظم(ع) وامام رضا(ع) وپیامبراکرم(ص) اینقدرترسناک است که دراین شرایط کروناحتّی آقایان علماء وحتّی رهبرقاطع وشجاع ودلسوزشما هم جرأت نمی کنندنام این داروهارابرزبان خودبیاورند(واین درحالی است که کارشناسان وزارت بهداشت دراین ایّام کرونابه خود اجازه می دهندکه باطبّ ناکارآمدخودهرچرندیّاتی رابه عنوان شیوه نامه بهداشتی به خوردمردم بدهند تاآنان راهرچه سریعترروانه قبرستانی نمایند).یانه مشکل درچیزدیگری است.وآن این است که آقایان علماء فقط لباس پیامبررابه تن دارندامّادرمیدان عمل که قرارمی گیرندخطاب به پیامبروائمّه طاهرین باعمل خودمی گویند:قربون بندکیفتم تا پول داری رفیقتم !!!!!!!!
4 – اگردرجواب بنده بگوییدکه: روایات مربوط به داروی امام کاظم(ع)وامام رضا(ع) .رسول اکرم(ص) سندش ضعیف است چون یک یا چندراوی مجهول الهویّه درسلسله سندآن وجوددارد. بنده درجواب عرض می کنم که: مگرطبّ صهیونیستی هاریسونی سندش قوی است؟؟؟؟؟؟ که هیچکس حتّی آقایان علماء هم جرأت نمی کننددرباره جنایات این طبّ صحبت کنند.
5 – روزی که دست استعماردانش طبّ راازحوزه های علمیّه جدامی کردوآن رامنحصردردانشگاه هانمود، درواقع برای چنین روزی برنامه ریزی می کردکه بتواندسیستم فکری روحانیّت را به سمتی سوق بدهدکه درآینده خودروحانیّت بادست خودشان آن طبّ سنّتی واسلامی راکه قرن ها درحوزه های شیعی تدریس می شده رابه سخره گرفته وزیرسؤال ببرد.وبه این ترتیب اسلام درحوزه های علمیّه را به اسلامی لیبرالی تبدیل کنندکه مع العسف جریان بیماری کروناموفّقیّت کامل استعماررادررسیدن به این هدف نشان داد.
6 – کرونا، نشان دادکه اسلام لیبرالی درحوزه های علمیّه تدریس می شودنه اسلام ناب محمّدی(ص)، اسلام لیبرالی یعنی اسلام منحصردرفقه واصول(همان چیزی که استعمارمی خواست) که ازمصادیق اسلام ناکارآمداست ، اسلام
لیبرالی یعنی اسلام منهای فلسفه و کلام و طبّ.
7 – کرونا، نشان دادکه طبّ هاریسونی به مصابه یک قانون کاپیتولاسیون پزشکی درجهان حکومت می کند،قانونی که کسی حقّ ندارددرباره آن صحبت کندواگرکسی برعلیه آن صحبت کردیابایدترورشودویااینکه به کشوردیگری تبعیدشود ویا به هرنحو ممکن بی اعتبارشود.
8 – اخبارموثّقی دردست است که خودآقای دکترنمکی ودوروبری های ایشان وهمچنین بسیاری ازمردم درحدّ گسترده ازداروی امام کاظم استفاده می کنندوهمین سبب کم شدن فوتی ها شده است ولی درعین حال اصلاً کسی حاضرنیست نام این دارورادررسانه های ملّی به عنوان یک داروی موفّق ویک واکسیناسیون طبیعی وبدون عوارض اعلام کند. اینجاست که حتّی شیعه بودن مردم هم زیرسؤال می رود. پس این همه دعاهای توسّل و کمیل و ندیه ما برای چه بود؟؟؟؟؟!!!!!!!!! ما وقتی که جرأت نمی کنیم حتّی نام پدران امام عصر(عج)را برزبان جاری کنیم وراهکارهای طبّی آنهارابه عنوان راه حلّ درمانی قطعی به مردم معرّفی کنیم، چگونه جرأت خواهیم کردکه خودآن جناب رایاری کنیم؟؟؟؟؟
خلاصه آنکه، کرونا، خیلی چیزهارابرای ما آشکارکرد،چیزهایی که تاپیش ازاین متوجّه آن نبودیم واکنون بایدبه فکرتجدیدنظردربسیاری ازرویّه هاوافکارخودباشیم.