قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جایگاه حکم اولی، ثانوی و حکومتی در مواجهه حکومت با اقلیت‌های دینی
مسیحیت

جایگاه حکم اولی، ثانوی و حکومتی در مواجهه حکومت با اقلیت‌های دینی

جلسه دفـاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تطبیقی جایگاه حکم اولی، ثانوی و حکومتی در مواجهه حکومت با اقلیت‌های دینی در مذاهب فقهی» در گروه مذاهب فقهی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این جلسه که چهارشنبه ۵ اسفندماه سال جاری، در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب، با حضور حجت‌الاسلام دکتر سید حمید جزایری به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام دکتر مصطفی دانش‌پژوه، استاد مشاور و حجت‌الاسلام دکتر محمد غفوری نژاد در جایگاه استاد داور برگزار شد؛ دانشجو حسین محمدی از پایان نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: یکی از مباحث مهم و کاربردی فقهی جایگاه حکم اولی، ثانوی و حکومتی در مواجهه حکومت با اقلیت‌های دینی از منظر مذاهب فقهی است که زمینه بروز برخی شبهات را نیز فراهم نموده است. لذا دریافت دیدگاه صحیح مذاهب فقهی اسلامی در این مورد ضرورت دارد.

در این رساله ضمن تبیین مفاهیم اساسی و تاریخچه بحث اقلیت‌ها در دو حوزه حقوق خصوصی و حقوق عمومی بحث و بررسی شده است.

بر اساس این تحقیق حقوق خصوصی اقلیت‌های دینی، در احوال شخصیه و تعلیمات دینی می‌توانند بر طبق آیین خود عمل کنند و همچنین در مورد مالکیت آنها طبق قاعده ید انها مالک اموال خود می‌باشند.

حقوق عمومی اقلیت‌های دینی در بهره‌ها و امتیازاتی که شامل حقوق اساسی، اجتماعی، سیاسی و قضایی می‌باشد از چنین حقوقی در جامعه اسلامی بر خوردارند و لذا متقابلا اقلیت‌ها در جامعه اسلامی دارای تکلیف، محدودیت و معافیت‌ها می‌باشند.

البته در مورد ضرورت بر اساس حکم ثانوی ممکن است توسعه یا تحقیقاتی در حقوق اقلیت‌ها به تناسب تکالیف آنها توسط حاکم شرع اعمال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics