آیتالله شبیری زنجانی بر لزوم استمرار سنت مباحثه در حوزه علمیه تاکید کرد و گفت: مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزههای علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی میرسد. مباحثه خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. انسان در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود میپردازد. این گفتگوی علمی ذهن او را جولان داده و به او قدرت تحلیل میدهد.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه قم، یکی از موضوعاتی که مانع فیض جامعه از وجود نخبگان علمی میشود را مشکل اقتصادی و معیشتی دانست و گفت: حوزه علمیه نیز از این امر مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی، افراد مستعد را از پژوهش و تحصیل باز میدارد و جامعه خسارت میبیند.
ایشان افزود: شنیدم مرحوم آقای مطهری و چند نفر دیگر از ممتازین طلاب، همه گفته بودند که اگر به دلیل وضعیت معیشتی نبود از قم خارج نمیشدیم.
مسئولان برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند
آیتالله شبیری تصریح کرد: مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد مستعد از مجموعههای علمی میشود. این مشکل، یکی از مشکلات مهم جامعه علمی و حوزوی است.
ایشان افزود: چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است. این موضوع باید مد نظر مسئولان حوزه علمیه باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند.
آیتالله شبیری زنجانی با اشاره به آیه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت فرمود: در این آیه آمده است: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا»؛ مسئولان حوزه نسبت به رفع این مشکل طلاب عنایت داشته باشند و ان شاء الله خداوند متعال و حضرت ولی عصر (عج) نیز عنایت داشته باشند. این بشارتی از طرف قرآن است. روایت نیست تا کسی بخواهد در سند آن تشکیک کند. دلالت آیه نیز صریح است. در راه خدا تلاش کنید که خداوند نه یک راه، بلکه راههای مختلفی را ایجاد میکند.
درسهای اخلاق محل بیان سیره معصومین باشد
ایشان به کم رنگ شدن درسهای اخلاق در حوزههای علمیه اشاره کرد و فرمود: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه علمیه باید مورد توجه قرار گیرد درس اخلاق است.
آیتالله شبیری بر نیازمندی افراد صاحب قدرت و منصب به موعظه تاکید کرد: میرزای شیرازی در اواخر عمر خود از نظر قدرت اوج میگیرند. در این شرایط «آخوند ملاعلی» میآمدند و به موعظه ایشان میپرداختند تا سم مادیات و قدرت در وجود ایشان تاثیر نگذارد. در هرکجا سلام و صلوات در اطراف انسان زیاد شود، انسان در معرض خطر بیشتری قرار میگیرد.
این مرجع تقلید خواستار محوریت قرآن و سیره اهل بیت علیهمالسلام در درسهای اخلاق شد و تاکید کرد: درسهای اخلاق حوزه باید محل بیان آموزههای اهل بیت علیهم السلام باشد. این آموزهها مطابق با فطرت انسانی است و لذا نسبت به آن پذیرش وجود دارد. اگر درسهای اخلاق بر این اساس بیان شود، تاثیر خود را خواهد داشت.
ایشان استفاده از درس اخلاق را در غنای علمی طلاب موثر دانست و افزود: درسهای اخلاق باید با قوت و کثرت بیشتری دنبال شود. جمعیت طلاب زیاد است و باید درسهای اخلاق متناسب با این جمعیت باشد.
این مرجع تقلید با ابراز تاسف از ضعیف شدن درسهای اخلاق در حوزه علمیه فرمود: درسهای اخلاق حوزه بسیار ضعیف شده است. حوزههای علمیه در تاریخ خود، درسهای اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است؛ اما همین که هست غنیمت است. باید آن را حفظ و تقویت کرد. امیدواریم حوزه از جهات معنوی غنی شود.
ایشان ادامه داد: در زمان طلبگی ما آقای خمینی درس اخلاق میگفتند. این درس اخلاق تاثیر زیادی روی طلاب داشت و طلاب از جمعه تا جمعه دیگر تحت تاثیر درسهای اخلاق بودند.
سنت مباحثه در حوزه باید زنده بماند
آیتالله شبیری در ادامه بر لزوم استمرار سنت مباحثه در حوزه علمیه تاکید کرد و گفت: مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزههای علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی میرسد. مباحثه خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. انسان در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود میپردازد. این گفتگوی علمی ذهن او را جولان داده و به او قدرت تحلیل میدهد.