شبکه اجتهاد: آیا دستاوردهای سیاسی امام رضا(ع) در افق کنونی انسان معاصر کارآمدی دارد و میتواند به گرهگشایی از چالشهای انسان معاصر مددکار باشد یا خیر؟ تاکید ما این است که امام رضا(ع) با توجه به عصمت و علمی که دارند و در بالاترین سطح انسانشناسی هستند لذا روایات ایشان بهترین الگو برای استخراج سیره سیاسی کارآمد است و کاملا میتواند به رفع مشکلات نظری، اندیشهای و عملی جامعه امروز ایرانی کمک کند.
ائمه(ع) به خاطر اتصال به علم الهی و عصمت یک انسانشناس کامل هستند و به همه نیازهای او اشراف دارند لذا انواع نیازهای انسانی را در حوزه رفتاری و اخلاقی و مادی و معنوی مورد عنایت قرار دادهاند و گرچه شرایط امروز با دوره آنها متفاوت است ولی اصول نیازهای انسانی تغییری نکرده است و نسخه آن روز امام معصوم میتواند برای امروز هم مؤثر باشد.
چون هدایتگری و راهبری انسان بدون اطلاع از بنای وجودی انسان میسور نیست و امامی، امام کامل است که سخنان او ناظر به تمامی ابعاد وجودی و نیازهای انسان باشد و یکی از نیازمندیهای انسان در هر دورهای نیاز به سیاست و اداره امور جامعه است.
سیاستورزی؛ چالش بزرگ بشریت
امروز سیاستورزی به عنوان یک چالش در همه دنیا مطرح است و در ساحت عمل این پرسش وجود دارد که چه مقدار و چگونه میتوان از رفتار و سخنان و کنش و واکنشهای امام رضا(ع) در رفع نیازهای انسان شیعی معاصر بهرهمند شویم. چالشها گاهی تا حدی است که معیشت و امنیت انسان معاصر را مورد مخاطره قرار میدهد. اکنون در تنشهای سیاسی که کشورهای اطراف ما رخ داده معیشت و غذای بشریت را مورد مخاطره قرار داده است.
امروز نیاز مبرم به این داریم که با استناد به قواعد مستخرج و آموزههای مستنبط از سیره سیاسی امام رضا(ع) بتوانیم زندگی انسان معاصر را طوری تنظیم کنیم که از اعتدال خارج نشود و نظم داشته باشد. وقایع اخیر در ایران نشان داد که ما در مقام عمل در پاسخ به نیازهای سیاسی از مسیر درست عمل نمیکنیم. یکی از برادران امام رضا(ع) مشهور به زیدالنار، از سوی دستگاه خلافت عباسی دستگیر شد چون اقدامات نادرستی علیه حکومت وقت انجام داده بود ولی مامون او را به خاطر امام رضا(ع) بخشید و به امام منت گذاشت. زید اقدام به آتش زدن برخی مناطقی کرد که جزء حکومت مامون بود و به همین دلیل هم به زیدالنار مشهور شد.
امام رضا(ع) در نقد علمکرد برادر عبارات بسیار درسآموزی برای ما دارند. ما گاهی مدعی هستیم که متخلق به رفتارهای اخلاقی و متمایل به نظام هستیم ولی کنشهای سیاسی ما خلاف آن است. امام(ع) خطاب به برادرش فرمود این کاری که تو کردی نه من کردم و نه پدرم و اگر که فکر میکنی تو در نزد خدا شایستهتر و کریمتر از پدرمان هستی قطعا نیستی و فرمودند من دوست ندارم دیگر تو را ببینم.
امنیت مردم؛ خط قرمز در سیره سیاسی امام رضا(ع)
با اینکه زید برای خودش توجیه شرعی هم داشته بود زیرا عباسیان، آزار زیادی به علویون رسانده بودند ولی این نشان میدهد امام رضا(ع) امنیت ملی مردم را مورد احترام قرار میدهند و از خطوط قرمز در سیره سیاسی امام رضا(ع) این است که جامعه نباید دچار تنش شود و امنیت عمومی مردم نباید به چالش کشیده شود.
هنوز در بخشی از جامعه ما بلوغ سیاسی لازم وجود ندارد؛ بخشی از جوانان و جریانات وابسته تلاشهای ناکامی انجام میدهند و اگر فهم دقیق و عمیق سیاسی داشته باشند چنین اقدامی را انجام نمیدهند. این ناشی از وجود نوعی جهل و تجاهل است و افراد خودشان را در موقعیتهایی قرار میدهند که خطرناک است و امنیت مردم را هم به خطر میاندازد.
این برخورد امام(ع) در شرایطی است که حاکمی در راس کار است که فاجر و فاسق و جائر است و در آن منطق خوارج حاکم است، چون بر اساس باور خوارج، هر کسی که به قدرت برسد امیر است ولو برده حبشی باشد یعنی اگر نه به نص الهی نصب شده باشد یا نه به انتخاب مردم چون سقیفه باز هم مطاع است. نظریه سیاسی خوراج دقیقا بر ضد نظریه سیاسی سقیفه و غدیر است زیرا سقیفه هم معتقد بود که حاکم باید از قریش و آزاد باشد نه برده.
امروز نیاز مبرم داریم که حوزه وارد پژوهشهای فقهی مضاف مانند فقه سیاست شود و بر این باوریم احادیث امام رضا(ع) همانند سایر ائمه(ع) از جایگاه ازرشمندی برخوردار است زیرا مفصلترین و بیشترین احادیث در این عرصه از این امام به خاطر فرصت ولایتعهدی صادر شده است./ ارائه شده در همایش سیره سیاسی امام رضا(ع)، مهر ۱۴۰۱