قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «آراء اصولی در استصحاب شبهات حکمیه» بررسی شد
«آراء اصولی در استصحاب شبهات حكمیه» بررسی شد

در قالب پایان‌نامه صورت گرفت،

«آراء اصولی در استصحاب شبهات حکمیه» بررسی شد

پایان نامه سطح ۳ حوزه علمیه خراسان با موضوع «بررسی تطبیقی آراء اصولی امام خمینی (ره)، آیت‌الله خویی(ره) و شهید صدر(ره) در استصحاب شبهات حکمیه » در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، دفاع شد.

 به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاع پایان نامه طاهره اکبری، طلبه سطح ۳ این حوزه با عنوان «بررسی تطبیقی آراء اصولی امام خمینی (ره)، آیت‌الله العظمی خویی(ره) و شهید صدر(ره) در استصحاب شبهات حکمیه»، ۱۸ مرداد در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد و امتیاز خوب را کسب کرد.

استاد داور در این جلسه بیان کرد: غنای یک پایان نامه در آن است که طلبه، بزنگاه‌‌های موضوع از جمله چینش مطالب، ارائه نتیجه و استفاده از منابع را در تدوین درک کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از اصطلاح‌نامه‌های اصول فقه، بهترین روش انتخاب کلید واژه در پایان‌نامه است، گفت: طلاب باید در تدوین پایان نامه و نگارش چکیده آن نیز، تبیین موضوع، ارائه هدف و روش و همچنین نتیجه تحقیق را به قلمی روان، ارائه دهند.

این استاد داور همچنین به موضوع انتخابی این پایان نامه اشاره و ابرازکرد: موضوع بررسی تطبیقی آراء اصولی امام خمینی (ره)، آیت‌الله العظمی خویی(ره) و شهید صدر(ره) در استصحاب شبهات حکمیه، یکی از مباحث کاربردی در مباحث حقوقی و قضایی است که استفاده از نظر سه اصولی بزرگ در آن، ارزش کار را بیشتر کرده است.

براساس این گزارش، تدوینگر پایان نامه با توجه به اینکه یکی از بخش‌‌های دانش اصول فقه، مباحث اصول عملیه است، با بهره مندی از راهنمایی ‌حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی نوروزی در مقام استاد راهنما و هدایت ‌حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن شریفی در مقام استاد مشاور، جریان اصل استصحاب در شبهات حکمیه از سوی محقق نراقی که با مناقشه مهمی مواجه شده را مورد بررسی قرار داده است.

با توجه به اینکه اصل این موضوع و جزییات آن پیشینه  طولانی دارد و در کتب کلاسیک اصول، بحث‌‌های زیادی انجام شده، اما تدوینگر در این پایان‌نامه، آرای امام خمینی (ره)، آیت‌الله خویی(ره) و شهید صدر(ره)، نسبت به بحث استصحاب شبهات حکمیه و بررسی اشتراکات و اختلافات آنها مبنی بر ادله و مستندات ایشان را مورد بررسی قرار داده است.

تدوینگر این پایان‌نامه با توجه به اینکه امام خمینی(ره)، در فرض وحدت موضوع یکی از دو استصحاب را ساقط و در فرض عدم وحدت، به خاطر مغایرت موضوع، دو استصحاب را جاری‌‌ می‌داند، در نتیجه از نظر ایشان استصحاب در شبهه حکمیه جاری‌‌ می‌گردد و از منظرآیت‌الله خویی(ره) نیز، شبهه نراقی را که معارضه اصل وجودی با عدمی در شبهه حکیمه است را در احکام الزامی یا موؤل به الزامی پذیرفته و در نتیجه استصحاب را در شبهه حکمیه جاری‌‌ نمی‌داند و همچنین از منظر مرحوم شهید صدر(ره) پیرامون اینکه استصحاب عدم جعل حرمت را با استصحاب عدم جعل اباحه، معارض دانسته، اما استصحاب در ناحیه مجعول سلیم از معارض‌‌ می‌ماند و جاری‌‌ می‌گردد، این شبهه را مورد بررسی قرار داده است.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، این تحقیق با بهره گیری از ۵۶ منبع، در دو بخش مفهوم شناسی و منشأ اشکال در جریان استصحاب در شبهات حکمیه با توجه به دیدگاه‌‌های امام خمینی (ره)، آیت‌الله العظمی خویی(ره) و شهید صدر(ره) و نمونه‌‌های فقهی استصحاب در شبهات حکمیه، تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics