قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آزمونی سخت/ حسن انصاری
آزمونی سخت/ حسن انصاری

دیدگاه و نظر؛

آزمونی سخت/ حسن انصاری

شبکه اجتهاد: بار دیگر جنایتکارانی تکفیری با حمله به نمازگزاران شیعه در افغانستان (قندهار) جنایتی تازه آفریدند و ده‌ها نفر را به شهادت رساندند و بسیاری را زخمی کردند. مدعیانی که در دشمنی آشکار با اسلام و مسلمین در اقداماتی کینه توزانه با هر امنیت و صلح و آسایش مردم این منطقه و همه جهان مخالفند و بازیچه اهدافی شوم قرار می‌گیرند. نفرین بر داعش و شرکایش و نفرین بر تفکر تکفیری آنان و همه آنهایی که زمینه پیدایی و قدرت گرفتن این فریب خوردگان وحشی صفت را که حتی حاضرند جان مردم بی‌گناه و نمازگزار را هم با اعمال تروریستی خود بستانند فراهم کرده و می‌کنند.

این وظیفه رهبران مسلمان و بزرگان و اندیشمندان مذاهب مختلف اسلامی است که با تمام توان در مقابل اندیشه تکفیری و کشتار شیعیان توسط تکفیریان موضع روشن خود را بیان کنند. داعش و اندیشه تکفیری آن هیچ نسبتی با آنچه ما از تفکر و تمدن اسلامی می‌شناسیم ندارد. این گروه و با ادعای تبعیت از “سلف صالح” درست در برابر همه ارزش‌های دینی و انسانی و اخلاقی و اسلامی قرار گرفته است و بازیچه‌ای است برای سیاست‌های دشمنی با اسلام و مسلمانان در دنیا. جریان‌های اصلی اهل سنت و شیعه باید در برابر این “جهل مقدس” که به دروغ خود را به ارزش‌های اسلامی منتسب می‌کند موضع بگیرند. قرن‌ها شیعیان و اهل سنت در افغانستان و عراق و تمام این منطقه با یکدیگر و به شکل عموما مسالمت آمیز زندگی کرده‌اند.

اهل سنت و جماعت در افغانستان پیروی مذهب حنفی هستند. ابوحنیفه خود دوستدار اهل بیت پیامبر (ص) و مرجی مذهب و مخالف اندیشه تکفیری بود. در مقابل، این سلفی گرایان و اسلاف وهابیت بودند که در این میان بیشترین انتقادها و اتهام‌ها را بر علیه مذاهب فقهی تاریخی و به ویژه حنفیان خراسان و مرجئه و ماتریدیه و پیروان اعتقادی ابوحنیفه در طول تاریخ روا می‌داشتند و همچنان روا می‌دارند.

طالبان افغانستان و پاکستان اگر واقعا خود را پیروی “امام اعظم” می‌دانند باید در برابر این خشونت‌ها موضع بگیرند. اینک زمان آن رسیده که همه مذاهب و مکاتب تاریخی اسلامی از شیعه و سنی در برابر این موج سوء استفاده خشونت بار از دین و سنت و سلف بایستند و نگذارند این “جهل مقدس” بازیچه دشمنان اسلام و مسلمانان قرار گیرد و با خشونت‌های غیر انسانی و با بربریت خود مانع صلح و آرامش و امنیت در منطقه شود.

عربستان سعوی در دوره زعامت محمد بن سلمان مدعی مبارزه با تندروی‌های دینی است. اینک رهبری عربستان سعودی در برابر آزمونی سخت قرار گرفته: اگر رهبری عربستان راست می‌گوید باید در برابر این جریان خشونت در منطقه موضع روشن بگیرد. آبشخور فکری داعش و گروه‌های تکفیری روشن است. سرچشمه‌های این تفکر خانمان سوز را همین امروز خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics