قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آغاز تبیین و تحلیل بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی آیت‌الله شب زنده‌دار
آغاز تبیین و تحلیل بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی آیت‌الله شب زنده‌دار

آغاز تبیین و تحلیل بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی آیت‌الله شب زنده‌دار

آیت‌الله مهدی شب زنده دار، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان، تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب را دردرس خارج امروز خود آغاز کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان روز گذشته در بخشی از مطالب ابتدایی درس خارج خود گفته بود: «بیانیه گام دوم انقلاب، بسیار پر مغز، عالمانه و دلسوزانه است که رهبری معظم برای چهل سالگی دوم انقلاب در بدایت راه دوم بیان فرموده اند. در ذهن خودم آمده بود که ما جهت اداء این مطالبه ی آن بزرگوار هر روز در اینجا یک بخشی از این بیانیه را قرائت بکنیم، یک امعان نظری روی آن بشود، ان شاءالله هر روزی فرازی از آن را بخوانیم که هم مذکر ما باشد و هم این که ان‌شاءالله در دریافت بهتر آن رهنمودها یه گام کوتاهی و کوچکی برداشته باشیم.»

این استاد درس خارج حوزه در ابتدای درس امروز خود، تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب را آغاز کرد و گفت: ان شاءالله در طی جلساتی بعضی از فرازهای بیان بسیار مهم، عالمانه، دلسوزانه و فکر شده ی مقام معظم رهبری دام ظله العالی را متعرض می‌‌شویم، هم تذکاراً برای خودمان و اینکه مایه تدبر و تأمل بیشتر برای خودمان و گامی جهت انتشار، تبیین و پیاده سازی آن بیانیه برداریم.

بعد از آن که ایشان حمد وثنای الهی را بجای می‌‌آورند و درود و سلام بر محمد و آل می‌‌فرستند در فراز اول سخنانشان می‌‌فرمایند: «از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می‌گمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پا خاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند».

یعنی یا انقلاب شان به ثمر ننشسته یا اگر به ثمر نشسته است آرمان‌ها فراموش شد و راه منحرف شده است و به کج راهه رفته اند. اما به لطف خدای متعال این انقلاب این چنین نبوده است.

«امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به‌نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم می‌شود».

اینها یک واقعیت‌هایی است که به آن توجه می‌‌دهند «وأَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ» (۱)؛ این از آن نعمت‌هایی است که ما باید هم به یاد خودمان بیاوریم و هم در افراد دیگر به آن توجه بدهیم. این همان نعمت بزرگ خدای متعال بود که فرموده اند «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاهِ إِلَى طَاعَتِکَ وَ الْقَادَهِ فِی سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ» (۲).

مفاد این کلام این نیست که آرمان‌ها حتماً پیاده شده یا محقق شده است، بحث در این است که از آن آرمان‌ها دست برداشته نشده است و نظام درصدد پیاده کردن آن‌ها بحمدالله تبارک و تعالی است. ممکن است که [آن آرمان‌ها] پیاده نشده باشد یا کمرنگ پیاده شده باشد یا حتی در بعضی از امور خلاف آنچه که در نظر بوده است انجام شده باشد که مورد به مورد وجود دارد و همین موارد مورد گلایه مندی شدید است و کفران نعمت حساب می‌‌شود.

در رأس این هرم بحمدالله رهبری وجود دارند و مراجع بزرگوار و حوزه‌های علمیه و مردم متدین و خداجو هستند، راه راهی است که بنابراین جهت وجود دارد و این گفته‌ها برای این است که راه گم نشود، کم رنگ نشود و بی توجهی به آن نشود.

این خیلی لازم است که همه ما این وظیفه را داریم که ان شاءالله گام برداریم و متوجه باشیم.

رهبری فرمودند من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم

یادآور می‌‌شود، آیت‌الله شب زنده دار در درس خارج روز گذشته خود بیان کرد: این بیانیه ی بسیار پر مغز، عالمانه و دلسوزانه ای است که رهبری معظم برای چهل سالگی دوم انقلاب در بدایت راه دوم بیان فرموده اند.

ایشان [رهبر معظم انقلاب] فرمودند که من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم، من بناء بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم و یا مطلبی را که می‌‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار و مطالعه کنند، ولی راجع به این می‌‌گویم این کار را بکنید، به ماها هم که در خدمتشان بودیم فرمودند که بناء من بر این نیست که بگویم مطالعه کنید یا روی آن کار کنید، اما راجع به این می‌‌گویم که این کار را بکنید، این درخواست و این مطالبه را ایشان دارند.

عرض من این است که ان شاءلله فضلای معظم، طلاب محترم این را در دستور کار خودشان قرار بدهند. من دیروز در یک اجتماعی در مشهد به طلاب و فضلای محترم آنجا عرض کردم که مثل مکاسب، رسائل و کتاب‌های درسی مان چگونه مباحثه می‌‌کنیم تا این که به عمق مطلب پی ببریم، ابهاماتش برایمان زدوده بشود، این بیانیه را به مباحثه دو نفره، سه نفره بگذارید و بعد در راه نشر، تبیین، پیاده سازی این بیانیه هر کسی در حد و توانی که برایش امکان دارد سرمایه گذاری و کار کند.

در ذهن خودم آمده بود که ما جهت اداء این مطالبه ی آن بزرگوار هر روز در اینجا یک بخشی از این بیانیه را قرائت بکنیم، یک امعان نظری روی آن بشود، ان شاءالله هر روزی فرازی از آن را بخوانیم که هم مذکر ما باشد و هم این که انشالله در دریافت بهتر آن رهنمودها یه گام کوتاهی و کوچکی برداشته باشیم.

پاورقی:

۱- سوره مبارکه الضحی، آیه ۱۴

۲- الکافی، ج۲، ص۴۲۲

خبرگزاری حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics