قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آموزه‌های شیعی به طلاب الازهر تدریس می‌شود/ پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود
آموزه‌های شیعی به طلاب الازهر تدریس می‌شود/ پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود

احمد الطیب عنوان کرد:

آموزه‌های شیعی به طلاب الازهر تدریس می‌شود/ پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود

شیخ الازهر با اشاره به آنکه دو قطبی شیعه و سنی با هدف تجزیه منطقه طرح شده است از تدریس مذهب تشیّع در الازهر مصر خبر داد و تأکید کرد: مسلمانان باید اختلاف‌‌ها را کنار بگذارند و پرونده اختلاف‌‌های شیعه و اهل سنت نیز باید بسته شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، احمد طیب شیخ الازهر مصر و رییس شورای حکمای مسلمان با حضور در همایش سالانه مجلس اسلامی سنگاپور با عنوان «دین عامل وحدت» تاکید کرد که اسلام در طول تاریخ همواره نماد وحدت، رحمت و صلح و دوستی بوده است.

طیب در این همایش گفت: قرآن اختلاف اعتقادی، اندیشه‌ای و رفتاری را به رسمیت می‌شناسد زیرا این اختلاف‌ها سنت الهی است و تا روز قیامت نیز باقی می‌ماند. اسلام همچنین آزادی عقیده را به هر میزان که به دین نزدیک یا دور باشد، می‌پذیرد.

وی افزود: قرآن می‌گوید که ارتباط مردم در چهارچوب اختلاف‌ها باید ارتباطی همراه با صلح، همکاری، همدلی و تعاون باشد. این سخن از روی جهالت است که کسی بگوید ارتباط مسلمان با کافران مبنی بر تسلّط و کشتار باشد.

اسلام دین برادری است نه خشونت و تروریسم

شیخ الازهر خاطر نشان کرد: در تاریخ یک نمونه را نمی‌توان یافت که مسلمانان سرزمینی را فتح کرده باشند و مردم را میان اسلام آوردن و یا تبعید و قتل مخیّر گذاشته باشند. اسلام نه تنها دین صلح میان مسلمانان و غیر مسلمانان است. مسلمانی که به پیامبر خود اقتدا می‌کند باید منبع رحمت برای همگان باشد.

عالم اهل سنت مصر با بیان آنکه اسلام دین برادری انسانی است، ادامه داد: اگر برادری دینی حقوقی را برای دین‌داران به همراه دارد، برادری انسانی نیز حقوقی را به همراه دارد. شایسته است که مسلمانان با همگان با نیکی و عدالت رفتار کنند زیرا خداوند دوست‌دار کسانی است که اخلاق اسلامی را رعایت کنند.

احمد طیب در پاسخ به سوال یکی از حاضران پیرامون معنای نواندیشی دینی اظهار داشت: نواندیشی دینی در حل مشکلات پیچیده جامعه مانند مسائل بانوان راهگشاست زیرا همچنان از اینکه فقهی مرتبط با احوال شخصیه مبتنی بر اسلام اصیل و نه فقه وارداتی ارائه دهیم، در هراسیم.

وی با اشاره به پدیده تروریسم و تلاش برای انحصار دلایل آن در امور دینی تصریح کرد: برخی به دنبال سوء استفاده از فتواهای افراط گرایان درتکفیر مردم هستند بنابراین باید نظام آموزشی را به دقت تحت نظر داشت و بدین سبب الگوی الازهر بر پذیرش دیگری و آزادی رأی و عقیده استوار است. باید نظام‌های آموزشی را به سوی گفت‌وگوی متقابل سوق داد.

دوقطبی شیعه ـ سنی برای به راه انداختن جنگ مذهبی است

عالم اهل سنت مصر همچنین به مساله اختلاف شیعه و سنی نیز اشاره و تاکید کرد: ۱۴ قرن است که شیعیان و اهل سنت برادرانه با یکدیگر زندگی می‌کنند و اختلاف‌های ما همانند اختلاف عادی میان سایر مذاهب است.

رییس شورای حکمای مسلمان گفت: اینکه از موضوع شیعه و سنّی به عنوان وسیله‌ای برای درگیری مذهبی سوء استفاده شود، در حقیقت ارتباطی به موضوع شیعه و سنی ندارد بلکه سوء استفاده از این دو مذهب و قرار دادن هریک از آنان در برابر دیگری است تا با به راه انداختن جنگ منطقه را تجزیه کنند و این طرحی است که از سال‌های قبل با عنوان خاورمیانه جدید بارها شنیده شد. مسلمانان باید اختلاف‌‌ها را کنار بگذارند و پرونده اختلاف‌‌های شیعه و اهل سنت نیز باید بسته شود.

احمد طیب خاطر نشان کرد: ما در الازهر مذهب شیعه را تدریس می‌کنیم و از این بابت هیچ مشکلی نداریم زیرا ما همواره برای وحدت میان مسلمانان تلاش کردیم. به سود امت اسلامی نیست که مسلمانان به فرقه‌هایی در حال رقابت و درگیری با یکدیگر تقسیم شوند. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics