قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیا مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل، پاک است؟
آیا مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل، پاک است؟

احکام شرعی درباره کرونا (4)

آیا مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل، پاک است؟

استاد هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی گفت: الکل صنعتی و الکل طبی نجس نیست، بنابراین استفاده کردن آن در هر جایی اشکال ندارد و فرق ندارد مربوط به نماز باشد یا مربوط به نماز نباشد؛ حتی الکل خوراکی که مسکر هست، برای ضدعفونی کردن جاهای غیر متبرک، مثل میز و صندلی، حتی در حالت غیرضروری اشکالی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی قاسمی، استاد هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان، با توجه به شیوع و گسترش کروناویروس به چند پرسش نسبت به استفاده از الکل جهت ضدعفونی کردن وسائل پاسخ داد.

۱-  آیا ضدعفونی کردن مهر نماز به وسیله الکل و مواد دیگر که حاوی الکل‌ می‌باشد، از جهت طهارت و نجاست چه حکمی دارد؟

پاسخ: الکل صنعتی و الکل طبی نجس نیست، بنابراین استفاده کردن آن در هر جایی اشکال ندارد و فرق ندارد مربوط به نماز باشد یا مربوط به نماز نباشد.

(قانون کلی این است که استفاده کردن الکل صنعتی و طبی در هیچ کجا اشکال ندارد، چه برای ضدعفونی کردن مهر و سجاده و مسجد باشد، چه برای ضدعفونی کردن اماکن متبرکه باشد.)

۲- آیا مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل، پاک است؟

پاسخ: بله، معمولاً از الکل طبی برای مواد ضدعفونی کننده استفاده‌ می‌شود، مگر اینکه خلافش ثابت شود که از موارد مسکر یا این‌ها استفاده‌ می‌شود، بنابراین الکل‌‌های موجود در داروخانه‌‌ها پاک است و استفاده از آن‌ها اشکالی ندارد.

۳- چنانچه برای تهیه مواد ضدعفونی کننده از الکل خوراکی که مسکر هست، استفاده شود؛ پاک است یا نجس؟

پاسخ: فتوای بسیاری از فقهاء این است که الکل خوراکی که مسکر است، نجس است و بنابراین استفاده از این نوع الکل برای نماز و چیزهای مربوط به نماز اشکال دارد، اما استفاده کردن این الکل برای ضدعفونی کردن جاهای غیر متبرک، مثل میز و صندلی، حتی در حالت غیرضروری اشکالی ندارد، چون برای خوراک مصرف نشده و‌ می‌دانیم بقیه هم برای خوراک استفاده‌ نمی‌کنند و صرف ضدعفونی کردن اشکالی ندارد.

۴- حکم استفاده از الکل‌‌های خوراکی مسکر در فرض ضرورت و نیاز مبرم برای ضدعفونی کردن چه حکمی دارد؟

پاسخ: برای ضدعفونی کردن، بدون ضرورت هم اشکالی نداشت و اگر ضرورت باشد، باز هم اشکالی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics