قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ابراز نگرانی از روند کنونی بحث «مقاصدالشریعه»
ابراز نگرانی از روند کنونی بحث «مقاصدالشریعه»

استاد فاضل لنکرانی مطرح کرد؛

ابراز نگرانی از روند کنونی بحث «مقاصدالشریعه»

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه مقاصدالشریعه امروزه یک خطر بسیار بزرگ برای مجموع دین است، گفت: من از بابت «مقاصدالشریعه» نگرانی دارم، در ابتدا فکر می‌کردم که مقاصدالشریعه مثل موریانه تنها به جان فقه می‌افتد اما الان مشاهده می‌شود که به جان قرآن کریم نیز افتاده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در نخستین اجلاسیه سالانه اساتید مؤسسه تخصصی ائمه اطهار(ع) که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هم‌میهنان در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، گفت: خداوند بزرگ را شاکر هستیم که در گام دوم انقلاب اسلامی و در این دوره از حوزه مباحث تفسیر قرآن کریم یک جایگاه خوب و قابل قبولی پیدا کرده اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.

وی افزود: هم مسئولان حوزه و هم اساتید همه قائل به این هستند که مباحث تفسیر قرآن کریم تنها یک امر علمی محض نیست و اگر شما تتبع کرده و تاریخ را به دقت ملاحظه کنید، خواهید دانست که بعد از رسول گرامی اسلام(ص) ریشه همه فرق انحرافی در تبعیت از متشابهات قرآن کریم بوده است، عده‌ای به سراغ متشابهات قرآن کریم رفتند و از محکمات و اصول قرآنی فاصله گرفتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآوری کرد: فرقه مجسمه، خوارج، جبری‌ها و سایر فرق انحرافی همه به سراغ متشابهات قرآن کریم رفتند و از محکمات قرآن کریم فاصله گرفتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: اینکه گفته شود فلسفه تشریع احکام تنها اصلاح امور جامعه است، خب این به نوعی تبعیت از متشابهات است، به عنوان مثال می‌گویند که آیه قصاص مربوط به صدر اسلام است و امروزه کارایی ندارد و اینکه قرآن کریم دستور می‌دهد متشابهات را به محکمات ارجاع دهید، برای جلوگیری از اینگونه انحرافات است.

ابراز نگرانی از روند کنونی بحث «مقاصدالشریعه»

فاضل لنکرانی تصریح کرد: من از بابت «مقاصدالشریعه» نگرانی دارم، در ابتدا فکر می‌کردم که مقاصدالشریعه مثل موریانه تنها به جان فقه می‌افتد اما الان مشاهده می‌شود که به جان قرآن کریم نیز افتاده است و کم کم قرآن کریم را هم کنار می‌گذارند.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: مقاصدالشریعه امروزه یک خطر بسیار بزرگ برای مجموعه دین است و ریشه آن نیز اتباع از متشابهات است، امروزه هر چقدر می‌گذرد، جامعه بشری و عموم مردم بیشتر از هر زمانی به قرآن کریم و معارف والای آن نیاز دارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه سخنان خود فقه را شیرازه حوزه‌های علمیه شیعی دانست و گفت: فقه که انقلاب اسلامی ما بر اساس آن شکل گرفته و شیرازه حوزه‌های علمیه نیز هست، مبتنی بر قرآن کریم است و باید مسائل مستحدثه و فقه معاصر و چیزهایی که عموم بشریت به آن نیاز دارند، به خوبی و صحیح اجتهاد و استنباط شود.

فاضل لنکرانی گفت: اصلاً باید گفت که دین یعنی حکومت؛ چرا که هر پیامبری آمده است و هر دینی که از سوی خدای متعال برای بشر آمده، برای حکومت بوده است و راجع به این حقیقت نیز شواهد فراوانی در قرآن مجید وجود دارد.

قرآن عامل تنومندی فقه است

وی افزود: امروزه بهادادن به قرآن کریم موجب تنومند شدن فقه، کلام و تفسیر می‌شود و باید از خدای متعال بخواهیم به همه ما توفیق ارتباط و انس با این کتاب آسمانی را بدهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث اخیر در کشور، بیان کرد: در وقایع اخیر کشور از سوی اغتشاشگران قتل‌های متعددی صورت گرفته است و لازم بود که صدا و سیما موضع اسلام را در مورد قتل به خوبی تبیین کند اما این اتفاق نیفتاد.

فاضل لنکرانی ادامه داد: آن مقدار که اسلام در حرمت کشتن انسان بی گناه مذمت نموده است، در هیچ دین و آئینی به این شدت مزمت نشده تا جایی که قرآن کریم کشتن یک انسان را به مثابه کشتن همه بشریت می‌داند.

این استتاد حوزه علمیه قم در خاتمه افزود: باید همه مردم و جوانان را آگاه کرد که داعش کاملاً از دایره اسلام خارج است و اساساً برای نابودی قرآن کریم و دین اسلام ساخته شده است و در حوادث اخیر نیز ثابت شد که نقشه دشمن این است که توسط تجزیه ایران با دین مقابله کند./ ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics