قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / گزارشی از اختتامیه سومین اجلاسیه ستاد استهلال مناطق قومی کشور

گزارشی از اختتامیه سومین اجلاسیه ستاد استهلال مناطق قومی کشور

آیین اختتامیه سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور با قرائت بیانیه پایانی و مصوبات کمیسیون‌های پنج‌گانه تخصصی به کار خود پایان داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، اجلاسیه دور روزه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور که برای اولین بار در یکی از استان‌ها و به میزبانی کرمانشاه و حضور علمای طراز اول اهل سنت و تشیع از ۱۲ استان برگزار شد، و با ارائه مقالات برگزیده و تجلیل از مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت به کار خود پایان داد.

در این مراسم نتایج و مصوبات کمیسیون‌های پنج گانه بررسی و تعیین جایگاه فقهی حکم حاکم بخش علما و روحانیون در تشریح و اعلام استهلال و عید فطر، طرق آموزش و اطلاع رسانی شئون استهلال و عید فطر به جامعه اهل سنت، موانع و چالش‌های پیش روی ستاد استهلال و راه‌های برون رفت و مشارکت موثر اعضای ستاد و نمایندگان در گروه‌های اعزامی رصد دفتر مقام معظم رهبری توسط سخنگوی هر یک از این کمیسیون‌ها اعلام شد.

قرائت بیانیه پایانی سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور توسط حجت‌الاسلام‌ هاجری و تقدیر از زحمات مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه اهل سنت در استان‌ها بخش‌های پایانی این مراسم بود.

در این آیین حجت‌الاسلام موحدی‌نژاد رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، ماموستا ملاعبدالله غفوری امام جمعه روانسر  به ایراد سخنرانی پرداختند.

اساس کار ستاد استهلال، وثاقت است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد در اختتامیه سومین اجلاسیه، با بیان اینکه برگزاری این همایش‌ها زمینه‌ای برای آشنا شدن شخصیت‌های اندیشمند با نظرات همدیگر است، افزود: کار اصلی باید در حوزه‌های علمیه صورت بگیرد و با همان سبک فقهی که در هر مذهبی وجود دارد بحث‌ها را پیگیری کنند چرا که همه مطالب را نمی‌توان در این همایش‌ها بیان کرد.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: علمای شیعه هم باید چنین جلساتی را بر پا کنند و در مواردی که در مورد استهلال با هم اختلاف دارند به توافق برسند.

حجت‌الاسلام موحدنژاد با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: اگر قولی به اجماع رسید بر اساس آن عمل کنید، چرا که اختلاف در حکم یک موضوع تضییع عدالت است و سبب تفرقه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع استهلال در جامعه اسلامی، خاطر نشان کرد: روئیت هلال در بین دانشمندان از حدود ۱۳۰۰ سال پیش وجود داشته و سابقه‌ای با این قدمت دارد.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: در ستاد استهلال حرف منجمان به کرسی نشانده نمی‌شود بلکه رویه فقهی پیگیری می‌شود و بهترین کارشناسان نجومی روئیت هلال را به ما ارائه می‌دهند و در ستاد استهلال بطور فقهی شهادت شهود را با سؤالات فقهی بررسی می‌کنیم و در نهایت نظر نهایی را رهبر می‌دهند.

حجت‌الاسلام موحدنژاد همچنین گفت: در رابطه با این سؤال نیز که آیا رصد اهل سنت پذیرفته می‌شود یا نه باید گفت: گزارشات برادران اهل سنت در خصوص رصد ماه پذیرفته است و ثبت می‌شود و اساس در ستاد استهلال وثاقت و تجربه است.

موانع و چالش‌های پیش روی ستاد‌های استهلال  

همچنین، مولوی غلام نبی توکلی سخنگوی کمیسیون موانع و چالش‌های پیش روی ستاد استهلال، در اختتامیه سومین اجلاس ستادهای استهلال مناطق قومی کشور به بیان نتایج و مصوبات چهارمین کمیسیون تخصصی این اجلاس پرداخت.

وی گفت: در این کمیسیون موانع و چالش‌های پیش روی ستاد استهلال و راه‌های برون رفت آن مورد بررسی قرار گرفت که ۹ مصوبه را به همراه داشت.

مولوی توکلی ابراز کرد: بخشی از مشکلات پیش روی ستادهای استهلال، عدم تبیین شایسته موضوع استهلال از منظر علمی و فقهی است که با برگزاری مستمر اجلاسیه‌های استهلال در مناطق مختلف حول تبیین علمی موضوع امید می‌رود گشایش مناسبی در وحدت رویه در این امر به وجود آید.

وی افزود: عدم تشکیل یا عدم استمرار فعالیت‌های ستادهای استهلال در مناطق مختلف یکی دیگر از این موانع است که ضروری است در خصوص تشکیل و یا تقویت فعالیت‌های ستادهای مناطق جهت پیگیری مستمر مسئله استهلال در طول سال اقدام شود.

امام جمعه اهل سنت تایباد، فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه‌های ماهواره ای و شبکه‌های اجتماعی مخالف با وحدت اسلامی و تقریب مذاهب را از دیگر مشکلات پیش روی ستادهای استهلال برشمرد که می‌بایست نسبت به شناسایی و پیش بینی عمس العمل‌های مناسب فرهنگی و رسانه‌ای اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: عدم تبیین مناسب موضوعات مرتبط با این حوزه از جمله حاکمیت در اعلام عید، اختلاف و وحدت مطالع نیز یکی دیگر از موانع است که با تلاش مضاعف علمای ملتزم به مذاهب و معتقد به تقریب مذاهب مرتفع می‌شود.

مولوی توکلی تصریح کرد: فعالیت افراد یا گروه‌های سیاسی، مذهبی که منجر به شکل‌گیری نگاه سیاسی به مسئله شرعی استهلال شده نیز از چالش‌های پیش رو است که در این خصوص باید تدابیر لازم توسط نظام اسلامی در راستای مقابله با این گونه تفکرات و فعالیت‌ها اندیشیده شود.

سخنگوی این کمیسیون، خواستار تجهیز ستادهای استهلال مناطق قومی به امکانات و ابزارهای به روز شد و خاطرنشان کرد: کمبود آثار علمی و مدّون عمیق، قوی و تأثیرگذار در حوزه مسئله استهلال یکی از مشکلات فراروی فعالیت‌های ستادهای مذکور است که امید است با اهتمام شایسته علمای دین و حمایت نهادهای مسئول اقدام شایسته در این خصوص صورت بگیرد.

امام جمعه اهل سنت تایباد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های کوتاه مدت آموزش علمی نجوم و استهلال ویژه ائمه جمعه و جماعات اهل سنت جهت افزایش سطح معلومات کاربردی علما را ضروری دانست.

وی اضافه کرد: عدم حضور برخی چهره‌های تأثیرگذار جامعه روحانیت اهل سنت در این ستادها یکی از مشکلات پیش روی فعالیت ستادهای استهلال در مناطق قومی است که شایسته است از چهره‌های صاحب نفوذ و تأثیرگذار که حتی در حال حاضر در صف مخالفان وحدت رویه در این گونه مسائل حضور دارند در رسیدن به اجماع عمومی و دستیابی به نتایج مشترک جهت تأثیرگذاری در سطح جامعه استفاده کرد.

مولوی توکلی پشته ای، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون بررسی موانع و چالش‌های پیش روی استهلال و راه‌های برون رفت تأکید کردند: توجیه علمی، تقویت ستادهای استهلال، استمرار فعالیت‌های ستادها در طول سال و تبیین ضرورت اهتمام جدّی به تبعیت از حکم حاکم اسلامی و دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، همچننی دفاع از علمای پایبند به مذهب و وحدت اسلامی و انسجان اسلامی از نکات مهمی است که همواره می‌بایست در سرلوحه امور مربوط به حوزه ستادهای استهلال مناطق قومی قرار گیرد.

بیانیه اختتامیه سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور

بسم الله الرحمن الرحیم. قُلْ بِفَضْلِ اللَّـهِ وَبِرَ‌حْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیفْرَ‌حُوا هُوَ خَیرٌ‌ مِّمَّا یجْمَعُونَ. یونس -۵۸

سه سال از برگزاری اولین اجلاسیه ستادهای استهلال در مناطق قومی گذشت. در طول این سه سال، بارها علمای فریقین صمیمی و برادرانه دور هم جمع شدند تا با حفظ همه اعتقادات و باورهای خود، به بحث و بررسی پیرامون یکی از مسائل و موضوعات مهم فقهی و نجومی بپردازند. این اجلاسیه ها و نشست های استانی و فرا استانی، نمونه ای فاخر و ارجمند از مدارا و گفتگوهای علمی و دینی، پیش روی همه ملت ها بویژه کشورهایی می گذارد که امروز در آتش اختلافات و جنگ های قومی و مذهبی می سوزند. چقدر دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان در این سال ها با استخدام و بکارگیری همه تجارب تاریخی و امکانات علمی و اقتصادی تلاش کردند تا به بهانه های مختلف و از جمله استهلال، در میان صفوف متحد ملت مسلمان ایران تفرقه بیاندازند. اما هربار به برکت ایمان و هوشمندی و الفت قلبی علماء و روحانیون و رهبران دینی شیعه و سنی، تیرهایشان یکی پس از دیگری به سنگ خورد.

امروز نیز که خیال‏ های خام و محاسبات غلط دنیای کفر و استکبار، امیدوارشان کرده که آتش فتنه و تفرقه را همچون کشورهای همسایه به صحن و سرای خانه و کاشانه ما، ایران بیاندازند، رهبران و مرشدان فرهیخته و هوشیار این مرز و بوم از شیعه و سنی گرفته تا کرد و بلوچ و لر و عرب و ترک و فارس، با همدلی و همراهی، سدّی بزرگ به بلندای دماوند و سبلان در برابر نیات و توطئه‏ های شوم آنان به پا کرده‏اند.

این جا، ایران است. سرزمین عشق، برادری، ایمان، بندگی، علم، هنر، فرهیختگی، تمدن‏ های بزرگ، رشادت‏های سترگ و سرزمین مجاهدت‏های مانا و ماندگار.

ما اعضای ستاد های استهلال مناطق قومی به پاس نعمت وحدت و اتحاد و برادری، پیشانی شکر و سپاس بر آستان کبریایی الله جل و علی می سائیم و دست در دست برادران از همه مذاهب اسلامی در سومین اجلاسیه استهلال اعلام می کنیم: شعله های فروزان این عشق الهی که هدیه خداست و در مکتب محمد مصطفی (ع) و صحابه کرام او به اوج غنا و بالندگی رسیده است، خاموش شدنی نیست و به کوری چشم دشمنان، هر روز بیش از گذشته عالم گیر و فروزان تر می شود.

یرِ‌یدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ‌ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّـهُ مُتِمُّ نُورِ‌هِ وَلَوْ کَرِ‌هَ الْکَافِرُ‌ونَ. صف – ۸

ما جمعی از روحانیون و دانش آموختگان حوزه های علوم دینی در سومین اجلاسیه استهلال در سالی که به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیده شده است، بار دیگر درمحضر خداوند متعال و حضرت رسول رحمت (ص) و در برابر دیدگان جهانیان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین تجدید عهد کرده و پیمان می بندیم که در ادامه مسیر صالحان و شهدای اسلام و انقلاب اسلامی، با همه قدرت و توان برای حفظ و اعتلای کلمه توحید و توحید کلمه تلاش کرده و از طریق تعاملات و گفتگوهای صمیمی و برادرانه اما صریح و عالمانه، سنگ بنای تمدن اسلامی و ایرانی را در هزاره سوم قوام و قدرت بخشیم.

ما روحانیون شیعه و سنی، اعضای ستادهای استهلال در مناطق قومی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‏های ارجمند برگزار کنندگان سومین اجلاسیه در کرمانشاه و همه استان های کشور، پس از بحث و بررسی پیرامون مباحث مختلف استهلال در کمیسیون‏های تخصصی اعلام می‏داریم:

۱- با تکیه بر معارف الهی و آیات وحی و سیره و سنت رسول اکرم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم)  همه تحرکات دشمنان عزّت و سربلندی مسلمانان و جهان اسلام را رصد کرده و با تعامل و تشریک مساعی برادران دینی‏مان از مذاهب مختلف اسلامی، فرصت هرگونه اختلاف و تفرقه افکنی را از آنها می‏ستانیم.

۲- ما روحانیون شیعه و سنی به منظور برپایی شکوهمند نمازهای عید فطر در ایران اسلامی در کنار یکدیگر در ستادهای استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مناطق قومی شرکت کرده و با رصد و استهلال ماه‏های قمری بویژه در ماه رمضان و شوال، عید فطری شکوهمند را برای ملت شریف و مسلمان ایران به ارمغان می‏آوریم.

۳- مقوله استهلال و عید فطر در ایران اسلامی مانند بسیاری از کشورهای مسلمان با مسائل و چالش‏های نظری و رفتاری روبروست. علمای آگاه و روشن حوزه‏ های علمیه از مذاهب مختلف اسلامی در طول تاریخ و تمدن سترگ این مرز و بوم نشان داده‏اند همواره با تعامل و تفاهم و گفت‏گوهای برادرانه اما صریح و علمی به راهی روشن و مشترک برای اتحاد و پیوند مستحکم‏تر دینی و ملی و ناامیدی دشمنان اسلام و ایران دست می‏یازند. سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی، گامی بلند در مسیر تعاطی افکار و تضارب اندیشه‏ ها برای دستیابی بر مبنایی مشترک در رویت هلال ماه‏های قمری بویژه رمضان و شوال است. ما اعضای ستادهای استهلال اهل‏ سنت کشور، همچون دو سال گذشته تاکید می‏کنیم که این شجره طیبه را با تأملات و پژوهش‏ های ژرف، نیک اندیشی‏ های برادرانه و گفت‏گوهای خیرخواهانه آبیاری خواهیم کرد و تا دست‏یابی به وحدت رویه دینی، ملی و فرا ملی و ناامیدی کامل دشمنان قسم خورده اسلام از ایجاد تفرقه در صف متحد مسلمانان، همه ساله آن را ادامه خواهیم داد.

۴- یکی از راه های موثر و اساسی در ایجاد وحدت بین صفوف امت اسلامی در ایران و جهان اسلام، تشکیل مجمع عالی استهلال با حضور علماء و اندیشمندان فقهی و نجومی برجسته دنیای اسلام است. بر همین اساس تأسیس «مجمع عالی استهلال در جهان اسلام» را امری ضروری و عاجل دانسته و همکاری ستادهای استهلال در مناطق قومی را برای پایه گذاری این سنگ بنای وحدت جهان اسلام اعلام می دانیم.

۵- یکی از نیازهای موجود در عرصه استهلال و رویت ماه، فقدان آثار علمی عمیق و غنی در ایران و جهان اسلام است. مشارکت علما و محققان برجسته جهان اسلام در تألیف چنین آثاری در پذیرش و مقبولیت آن نزد مسلمانان و دنیای اسلام نقش موثر و اساسی دارد. بر همین پایه از ستاد مرکزی استهلال مناطق قومی مستقر در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه انتظار می رود که مقدمات و بسترهای لازم را جهت تألیف و تدوین مجموعه ای فاخر از آثار علمی و پژوهشی پیرامون استهلال فراهم آورد.

۶- سومین اجلاسیه، در پنج کمیسیون تخصصی به بحث و گفت‏‏گو پیرامون مسائل استهلال پرداخت:

الف) بررسی و تبیین جایگاه فقهی حاکم و هیوی (رویت کننده هلال)

ب) نقش علماء و روحانیون در استهلال و عید فطر

ج) شیوه های آموزش و اطلاع رسانی استهلال و عید فطر به جامعه اهل سنت

د) موانع و چالش های پیش روی ستاد استهلال و راه های برون رفت از آن

ه) مشارکت موثر اعضا و نمایندگان ستاد در گروه های اعزامی رصد دفتر مقام معظم رهبری

نتایج و مصوبات کمیسیون‏های پنج گانه که به پیوست این بیانیه ارایه می‏ شود، راه‏های روشنی را برای حل مسائل و مشکلات در سال‏های آینده، پیش‏روی پیروان همه مذاهب اسلامی و ستادهای استهلال قرار می‏دهد.

۷- برای ارتقای سطح علمی و کارآمدی ستادهای استهلال لازم و ضروری می‏دانیم که این ستادها در سریع‏ترین زمان، به تجهیزات و فناوری‏های نوین نجومی مجهز شده و کارگاه‏های آموزشی استهلال به شکل منظم و مستمر در طول سال در سراسر کشور برگزار ‏شود.

۸- به منظور الگو سازی، انتقال تجارب و تقدیر از ستادهای برتر، همه ساله همزمان با برگزاری اجلاسیه، نمایشگاهی از فعالیت‏ها و برنامه ‏های ستادهای استانی استهلال برگزار شده و ضمن معرفی اعضاء و ستادهای برتر، از آنها تقدیر و تجلیل به عمل می‏آید.

۹- میهمانان شرکت کننده در سومین اجلاسیه ستادهای مناطق قومی با تاکید بر آموزه‏های وحی معتقدند رمز عبور از همه بحران‏ها و پیروزی بر دنیای کفر، شرک و نفاق، رهبری واحد و وحدت کلمه است و مصمم بوده و عزم خود را جزم کرده‏اند که عید فطر امسال و همه سال‏های بعد را منصه ظهور وحدت شکوهمند مسلمانان حول محور ولی امر و رهبر معظم انقلاب اسلامی نمایند. إن‏ شاء الله. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین- اعضای شرکت کننده در سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی- کرمانشاه -خرداد ۹۵

گفتنی است، سومین اجلاسیه ستادهای استهلال مناطق قومی کشور طی روزهای ۴ و ۵ خردادماه ۹۵ در شهر کرمانشاه برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics