قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری
از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری

گزارش راهبردی؛

از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری

دکتر‌هادی معصومی زارع در این پژوهش ضمن آسیب شناسی دکترین تقریب به بررسی راه‌‌حل برون رفت از این آسیب‌ها و مشکلات‌ می‌پردازد.

به گزارش شبکه اجتهاد، اساسا تقریب در حوزه مذهبی، نتیجه و خروجی تقریب در حوزه‌های سیاسی است و تا این حل نشود،‌‌ نمی‌توان توفیق چندانی برای پروژه تقریب متصور بود. تقریب در حوزه مذهبی بدون تقریب در حوزه سیاسی از تجارب موفقی در تاریخ برخوردار نبوده است. از این رو تقریب را می‌بایست پروژه حکومت‌ها دانست!

از طرفی دیگر می‌بایست تقریب را نه به عنوان طرحی دستوری و نظری که پویشی تاسیسی و انضمامی ئنبال کرد. برای تحقق امر تقریب می‌بایست ساختارهای سیاسی و اقتصادی همگرا در انداخته شوند و از فراخور آن تنش‌ها در عرصه مذهبی کنترل شود.

براساس یافته‌های این پژوهش، نقطه عزیمت تمامی تلاش‌های وحدت‌گرا می‌بایست متمرکز بر تشبیک معاش طرفین تقریب باشد. این نه شرط کافی که شرط لازم توفیق در پویش تقریب است. چه آن‌که فارغ از تمامی چالش‌های تاریخی موجود، ریشه اصلی مشکلات فیمابین طرفین تقریب را می‌بایست در هیمنه حالت ذهنی و روانی خاصی به نام «استغناء» در میان طرفین دنبال کرد.

استغناء یا احساس استغناء، آن عنصر بسیار مهمی است که در بحث‌های مرتبط با تقریب معمولا از آن غفلت می‌شود و چندان به آن توجه‌‌ نمی‌شود. استغناء یا احساس آن درست همان چیزی است که‌ می‌تواند (وعموما هم همین گونه است) به خلق «چرخه طغیان» در مناسبات فیمابین طرفین منجر شود.

سیر متن این گزارش در قالب فصول زیر تنظیم شده است:

خلاصه سیاستی

۱- آسیب شناسی دکترین تقریب

آسیب نخست: ابهام مفهومی واژه تقریب

آسیب دوم: دنبال شدن تقریب از کانال مذهب

آسیب سوم: متولی تقریب

آسیب چهارم: تقریب؛ دستوری-نظری یا تاسیسی-انضمامی

آسیب پنجم: تقریب در ذیل الگوی دولت-ملت

آسیب ششم: تقریب از کدام لایه؟ سکولارها یا اسلام گرایان؟

۲- تقریب و چالش اعتماد متقابل

۳- استغناء به مثابه زمینه اصلی واگرایی

۴- نیازمندی در حوزه سیاسات علیا یا سیاسات سفلی؟

۵- تجانس ساختاری؛ پیش شرط توفیق کامل در همگرایی

گفتنی است، این گزارش جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است و علاقه‌مندان برای تهیۀ این اثر‌ می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل بفرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics