قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از «حل مشکل بدهکاران بانکی» و «تلاش برای ریشه‌کنی ربا» تا «جلوگیری از دلال‌بازی و رانت‌خواری» و «لزوم برقراری امنیت قضایی و اقتصادی»
از «حل مشکل بدهکاران بانکی» و «تلاش برای ریشه‌کنی ربا» تا «جلوگیری از دلال‌بازی و رانت‌خواری» و «لزوم برقراری امنیت قضایی و اقتصادی»

مراجع تقلید به رئیس جدید دستگاه قضا توصیه کردند؛

از «حل مشکل بدهکاران بانکی» و «تلاش برای ریشه‌کنی ربا» تا «جلوگیری از دلال‌بازی و رانت‌خواری» و «لزوم برقراری امنیت قضایی و اقتصادی»

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در آغاز دوره‌ ریاست خود بر دستگاه قضا، به‌منظور دیدار با مراجع عظام تقلید، صبح جمعه به شهر مقدس قم سفر کرد و با مراجع تقلید و برخی از علما دیدار کرده و گزارشی از روند دستگاه قضا و برنامه‌های خود ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای که دهم‌ تیرماه جاری از سوی مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضاییه منصوب شده بود، در آغاز دوره‌ ریاست خود بر دستگاه قضا، به‌منظور دیدار با مراجع عظام تقلید، صبح امروز جمعه به شهر مقدس قم سفر کرد ضمن زیارت حرم کریمه اهل‌بیت(س) و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان قم و اعضای جامعه مدرسین با حضور در دفتر حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و علوی گرگانی، با این مراجع دیدار و گزارشی از روند دستگاه قضا و برنامه‌های خود ارائه نمود و مراجع تقلید توصیه‌هایی به رئیس جدید دستگاه عدلیه کشور داشتند.

تقدیر از رویکرد دستگاه قضا در خصوص بدهکاران مهریه و تدبیر مناسب برای حل مشکل بدهکاران بانکی

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی: امیدوارم خدا توفیق دهد به نحوی عمل کنید که گرفتاری‌ها و مشکلات مردم حل شده و عملکرد شما موجب رضای خدا و حضرت، ولی‌عصر (عج) باشد.

مسئولیت دستگاه قضا عظیم و سنگین است. قضاوت شأن حضرت علی (ع) بوده و ان‌شاءالله شما هم باید با اقتدا به ایشان در این مسیر حرکت کنید.

قوه قضاییه باید به نحوی عمل کند که بدهکاران و کسانی که واقعاً در عسر هستند حبس نشوند و شرایطی فراهم شود که با آسایش بتوانند دین خود را ادا کنند.

قضاوت از اموری است که دقت زیادی می‌طلبد و قضات باید مراقبت کنند تبعیض در دستگاه قضایی اتفاق نیفتد که الحمدالله در جمهوری اسلامی تاکنون چنین بوده و از این به بعد هم باید روند قضایی عادلانه و به دور از تبعید پیش رود.

الحمدالله برای حل مشکل بدهکاران مهریه کار‌های خوبی شده تا افراد به دلیل بدهی مهریه به زندان نروند. البته دستگاه قضا برای حل مشکل دیگر بدهکاران به‌ویژه بدهکاران بانکی که واقعاً توان مالی ندارند نیز تدبیر جدی بی اندیشد.

جلوی دلال‌بازی، واسطه‌گری و رانت‌خواری را بگیرید

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: قوه قضائیه، قوی‌ترین قوه‌هاست برای اینکه قوای دیگر مثل این قوه‌ نمی‌توانند مقصودشان را عملی کنند. دولت تا مجلس تصویب نکند‌ نمی‌تواند کاری کند. مجلس هم به‌تنهایی‌ نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و تا قوانین تصویب شد و ابلاغ شود و اجرا شود طول‌ می‌کشد، ولی قوه قضائیه این قدرت و اختیار را دارد که جلوی فساد و مفسدین را بگیرد و حکم صادر کند و این خیلی مهم است.

قوه قضائیه باید از توان و ظرفیت خود به‌صورت حداکثری استفاده کند البته موانعی بر سر راه قوه قضائیه وجود دارد که بعضی از این موانع قابل برداشت و بعضی از آن غیرقابل برداشت. یکی از موانعی قابل رفع را طولانی شدن مدت دادرسی است. اگر تشریفات رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه شود به‌طوری که مردم نتایج کار را زودتر ببینند و به نتیجه برسد مشکلاتشان کم خواهد شد.

معضل دلال‌بازی و واسطه‌گری و رانت‌خواری از جمله دیگر مسائلی است که باید با جدیت جلوی این امور گرفته شود تا بازار آشفته، آرامش یابد. ما امیدوار به خدا هستیم که حضرتعالی موفق شوید و کاری کنید که اعتماد مردم برگردد.

نامه امام علی(ع) به مالک اشتر؛ سرلوحه کارتان باشد

آیت‌الله حسین نوری همدانی: نامه امام علی (علیه‌السلام) به مالک اشتر، عالی‌ترین منشور برای حکومت‌‌هاست و امروز در سازمان ملل به‌عنوان عالی‌ترین منشور نگهداری‌‌ می‌شود.

بعد از جنگ جهانی دوم، حکومت‌‌ها سعی کردند برای اداره امور جهانی، منشور و دستورالعملی را درست کنند و لذا فراخوانی به دانشمندان دادند تا دیدگاه‌‌ها و نظرات خود را ارسال کنند، این جریان چهار سال طول کشید. بعد از آن، این نظرات را با نامه امام علی (علیه‌السلام) به مالک اشتر مقایسه کردند و دیدند از چند جهت این نامه ۵۳ نهج‌البلاغه بر آن برتری دارد.

امام (علیه‌السلام) به مالک اشتر‌‌ می‌فرمایند: «برای قضاوت، بهترین افراد را از نظر علم، اخلاق و ایمان انتخاب کن، کسی که اصحاب دعوی، قدرت محک او را نداشته باشند، دلایل فراوانی را برای قضاوت در دست داشته باشند، با مراجعه خصم، خسته نشوند، قاطعانه حکم کنند به‌گونه‌ای که ترساندن و وعده پول و ثروت در او اثر نکند و چنین افرادی بسیار کم هستند. آن‌قدر از این‌ها پشتیبانی کنید که برای اجرای حکم خود قدرت داشته باشند».

امام علی (علیه‌السلام) سپس‌‌ می‌فرمایند: «این دین در دست اشرار اسیر بود، حاکمان با هوی و هوس عمل‌‌ می‌کردند و دین را وسیله حکومت بر دنیا قرار داده بودند». این برای ما درس بزرگی است. این دیدار را توفیق بزرگی‌‌ می‌دانیم و با سوابق روشنی که دارید این منصب را برعهده گرفتید و انشاء الله که موفق باشید.

متأسفانه جریان‌‌هایی به وجود آمده است که حوزه تقریباً کنار زده شده است و عنایتی به حوزه نیست. سالی چندین بار در دانشگاه‌‌ها تشویق‌‌ها و جایزه‌‌هاست و البته باید باشد اما در حوزه، افراد استعداد یکسانی ندارند و لذا تشویق کردن و تربیت کردن طلاب کار آسانی نیست. باید راهکارهایی برای توجه بیشتر به حوزه‌‌ها اندیشیده شود. امروز دشمنان فراوانی داریم که همه امکانات خود را برای کوبیدن اسلام به کار گرفتند، ما باید باهم متحد باشیم و موانع انقلاب را کنار بزنیم و از نهج‌البلاغه و معارف قرآن بیش از این استفاده کنیم.

امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم و از اطاله دادرسی جلوگیری کنیم

آیت‌الله‌ جعفر سبحانی: باید مباحث فقهی برای قضات گفته شود تا از اطاله دادرسی جلوگیری شود. ما سعی‌‌ می‌کنیم به سؤالات فقهی شما پاسخ دهیم تا شما هم شب و روز برای رفع مشکلات معیشتی و امنیتی کار کنید.

مسیر تحول را با قدرت ادامه دهید و از خود یادگاری ارزشمند به‌جا بگذارید که موجب رضایت و خرسندی عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام شود. سرمایه‌های خارج کشور را به سمت داخل جذب کنید و امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید.

انتخاب شما «وَضَعَ حقَ موضعه» بود و کسی در این جایگاه قرار گرفت که شایسته آن جایگاه بود.

دستگاه قضا با تمام توان برای ریشه‌کنی ربا تلاش کند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: خوشحال هستیم که شما که دارای تجربه در امر قضا هستید به ریاست این قوه برگزیده شده‌اید و این موضوع امید به حل مشکلات قضایی را با توجه به تجربه جنابعالی بیشتر‌‌ می‌کند.

الحمدالله یک سری از مشکلات در دوران ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی و به دست ایشان در مسیر حل شدن قرار گرفت؛ امید است شما هم در این مسیر حرکت کرده و عدالت را اجرایی کنید.

مسئله‌‌‌ای دیگر که خیلی اهمیت دارد و باید به آن توجه شود بحث ربا و دیرکرد‌‌های بعضاً حرام بانکی است که امید است در دوران ریاست شما این موضوع حل گردد تا مردم در آسایش باشند، چرا که ربا زندگی و هستی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، لذا هر چقدر بتوانید در این مسیر تلاش کنید موجب خیر و برکت خواهد بود.

در روحیات رئیس جدید دستگاه قضا می‌بینیم که در حد توان این مشکل را بتواند مرتفع کند و با اجرای طرح تحول قضایی شاهد موفقیت روز افزون دستگاه قضایی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics