قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از رونمایی کتاب «جامعه ما» تا نقد کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت»
از انتشار کتاب «التنبيه على غرائب من لا يحضره الفقيه» تا احیای یک اثر فقهی از دانشمندان قرن 13 هجری

فراخوان؛

از رونمایی کتاب «جامعه ما» تا نقد کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت»

آیین رونمایی از کتاب مجموعه سخنرانی‌های اجتماعی شهید آیت‌الله صدر با گردآوری سیدمنذر حکیم با عنوان «جامعه ما» و نشست نقد کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت» نوشته مهدی سجادی امین به صورت مجازی برگزار می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، رونمایی کتاب «جامعه ما» اثر استاد سیدمنذرحکیم، با حضور و ارائه مسعود فکری، مترجم کتاب و سیدمهدی اعتمادی‌فرد، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق، حجت‌الاسلام والمسلیمن حمید پارسانیا و مهدی حسین‌زاده، اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، رافائل مائوریلو، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمدرضا روحانی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) از دیگر سخنرانان این نشست هستند.

سیدرائد العبیدی، استاد جامعهالمصطفی العالمیه و اساتیدی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و پژوهشگاه تخصصی شهید صدر هم در این نشست حضور خواهند داشت و به ارائه نظر و بررسی کتاب خواهند پرداخت.

کتاب «جامعه ما» دربردارنده مسائل اجتماعی و مبنای جامعه‌شناختی اسلام بر اساس نگرش شهید آیت‌الله سیدمحمدباقرصدر است. در این کتاب، اندیشه‌های شهید صدر نه به شیوه خطابی و جدلی، بلکه از باب یک منطق مستدل و محکم مطرح می‌شود که در کلاس‌های درس به صورت اختصاصی یا سخنرانی‌های خود بیان کرده‌اند. این مطالب که در زمان حیات شهید صدر فرصت تألیف در قالب کتاب را پیدا نکردند، در نهایت از سوی شاگرد ایشان، سیدمنذر حکیم گردآوری و منتشر شده است.

«جامعه ما» با ترجمه مسعود فکری از سوی انتشارات سروش منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و  آیین رونمایی این کتاب روز دوشنبه ۲۷ مردادماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

نقد و بررسی کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت»

همچنین، دومین جلسه از سلسله جلسات نقد کتاب با موضوع نقد کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت» به صورت مجازی(برخط) برگزار می‌‌شود. در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناقد کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین، عضو «هیئت علمی پژهشکده زن و خانواده» نویسنده کتاب “زنان، افتاء و مرجعیت” درباره مباحث این کتاب به گفتگو خواهند پرداخت.

این کتاب در سال ۱۳۹۸ در موضوع: «فتوا، نقد، تفسیر و فقه زنان»؛ به قلم مهدی سجادی امین؛ توسط انتشارات دفتر مطالعات تحقیقات زنان در ۶۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. تعداد صفحات این کتاب ۲۷۲ صفحه می‌‌باشد.

در این کتاب به مباحث ذیل پرداخته شده است: معنای اجتهاد در لغت و اصطلاح، فاوت اجتهاد و افتاء، تفاوت افتاء و قضاوت، اصل عدم ولایت شخص بر دیگران، اقسام ولایت، رابطۀ ولایت و محجوریت ، آرای فقها در مسئلۀ حجیت فتوای زن، قاعدۀ اولیه در تقلید از زن و مناصب ولایی او، ادلۀ قائلان به حجت نبودن فتوای زن، ادلۀ قائلان به حجیت فتوای زن و حجیت فتوای زن برای زنان.

یادآوری می‌شود، نشست نقد و بررسی کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت» در روز چهارشنبه ۲۹مردادماه ساعت ۱۰الی ۱۲در سالن نشست‌های پژوشکده زن و خانواده برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در نشست به صورت مجازی از لینک مجازی-آنلانی http://live.mou.ir/wrc حضور پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics