قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از پیوستن جوانان به داعش تا لزوم آگاه‎سازی از خطرات تکفیر

از پیوستن جوانان به داعش تا لزوم آگاه‎سازی از خطرات تکفیر

می‌بینیم که از گوشه کنار جهان به داعش می‌پیوندند و گمان می‌کنند که به اسلام ملحق شده‌اند و حتی ناموس خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، لذا ما به شیعه و سنی می‌گوییم که آگاه باشید گروه‌های تکفیری از ما نیستند و ما هم از آنها نیستیم.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در هفتمین نشست از سلسله جلسات و مباحث اندیشه اسلامی با موضوع «تقریب یا تکفیر»، در تشریح «مصادیق تکفیر شیعه و سنی توسط تکفیری‌ها و سلفی‌ها» گفت: استدلال به مواردی از روایات که وهابیت و سلفی‌ها دستاویز قرار داده‌اند تا دیگران را تکفیر کنند نشان از سستی بنیان علمی و عقیدتی آنهاست .

ایشان با اشاره به اینکه تکفیری‌ها بدون توجه به متون اسلامی اقدام به تکفیر همه مذاهب اسلامی می‌کنند، اظهار داشت: وهابی‌ها و جریان‌های تکفیری نماز خواندن در کنار قبور انبیاء و ائمه را موجب کفر می‌کنند و حتی اگر بتوانند از نماز خواندن در کنار ضریح پیامبر نیز منه می‌کنند ولی زورشان نمی‌رسد.

پاسخ سلفی‌ها با قرآن
آیت‌الله سبحانی با بیان نظرقرآن درباره عبادت در کنار ضریح انبیاء گفت: در آیه ۲۱سوره کهف «وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ … فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا» قرآن می‌فرماید پس از زنده شدن اصحاب کهف بعد از اینکه به غار برگشتند و دوباره به خواب رفتند مسیحیان، که اکثریت آن زمان بودند، گفتند اینجا مسجدی بسازیم و نماز بخوانیم و بدان تبرک بجوییم. اگر این کار شرک باشد، خداوند باید آن را منع می‌کرد. زیرا شرک حالتی نیست که در امتی شرک محسوب شود و در امتی دیگر شرک نباشد بلکه شرک ماهیتی دارد که در هر حالت شرک است.

آیه‌ای که پاسخ تکفیری‌ها می‌دهد
ایشان در ادامه افزود: سوره بقره آیه ۱۲۵ «وَاتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهِیمَ مُصَلَّی» پاسخ سلفی‌ها و تکفیری‌ها را می‌دهد. قرآن می‌فرماید که نماز خواندن در محل مقام و مصلی حضرت ابراهیم ثواب دارد زیرا مکانی است که در آنجا سنگی قرار دارد که حضرت ابراهیم پایش را روی آن قرار داد تا خانه خدا را بسازد. اگر جای پای حضرت و عبادت در کنار‌ان شرک است چرا خداوند هم منع نکرده بلکه امر به آن نموده است.

استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: شاگرد ابن تیمیه در کتابی با عنوان «الروح» ضمن نقل قضیه سعی صفا و مروه توسط هاجر و جوشیدن آب از زیر پای حضرت اسماعیل، می‌گوید محل دویدن زنی آنقدر محترم می‌شود که محلش محل عبادت می‌شود. لذا با این اوصاف چطور تکفیری‌ها نماز خواندن در کنار قبور انبیاء را کفر می‌دانند. مگر آنها این آیات قرآن را نمی‌بینند؟.

مخالفت محمد ابن عبدالوهاب با اجماع مسلمین!
ایشان در ادامه افزود: تا قبل از محمد ابن عبدالوهاب، نماز خواندن در منار قبر پیامبر مورد اجماع مسلمین بوده و کسی هم اشکال نکرده است. عبدالوهاب می‌آ‌ید و اشکال می‌کند که نباید نماز خوانده شود. مگر اجماع مسلمین در امری، حجت نیست؟.

آیت‌الله سبحانی در تبیین ادله وهابیت در تکفیر دیگر مذاهب گفت: وهابیت در استدلالشان به حدیثی از صحیح بخاری استناد کرده و به نقل از پیامبر می‌گویند « لعن الله الیهود و النصاری إتخذوا قبور أنبیائهم مسجداً» که یهود و نصارا بدلیل اینکه در قبور انبیا مسجد بنا می‌کنند مورد لعن پیامبر قرار گرفته‌اند.

ایشان در رد این استدلال گفت: هر چه در صحیح بخاری نقل شده است معلوم نیست صحیح باشد. از طرفی با توجه به اینکه یهودیان انبیا را می‌کشتند «و قتلهم الانبیا بغیر حق» چونه قبور آنها را مسجد قرار می‌دهند لذا حدیث ساختگی است.

مخالفت شارحان صحیح بخاری با برداشت سلفی‌ها
آیت‌الله سبحانی ادامه عنوان کرد: شارحان صحیح بخاری برای حدیث فوق دو معنا را گفته‌اند. یکی سجده بر قبر انبیاء و پرستیدن آن و دوم قرار دادن قبور انبیاء بعنوان قبله که هر اینها به عقیده مسلمانان مردود است و کسی بدان معتقد نیست و مضمون روایت فوق شامل نمازگزاردن کنار قبر انبیاء نمی‌شود.

استدلال وهابیت، سطحی و غیر قابل استناد برای تکفیر است
استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه استدلال روایی وهابیت، سطحی و غیر قابل استناد جهت تکفیر دیگران است گفت: سلفی‌های تکفیری، به روایتی از عایشه استناد کرده‌ و مدعی هستند دیواری بین قبر پیامبر و مسجد کشیده شد و این نشان از منع صلوه در کنار مسجد است.

آیت‌الله سبحانی در پاسخ گفت: باید از تکفیری‌ها سوال کنیم که دیوار کشیدن به چه منظور است؟ اگر برای ممانعت از بت پرستیدن و هم جلوگیری از تعیین قبله است که نیاز به دیدن و مشاهده دارد که درست است ولی این دلیلی بر منع نماز در کنار قبور نمی‌شود چراکه دیوار مانع نماز خواندن نیست بخلاف بت پرستیدن و تعیین قبله.

پیامبر(ص) چه کسانی را لعن می‌کند؟
ایشان در تشریح مطالب فوق افزود: توسط ابن حبیبه و ام سلمه نقلی از پیامبر(ص) داریم که گروهی را لعن کرده است. مورد لعن پیامبر(ص) کسانی از پهویان بودند که وقتی شحص صالحی میمرد بر قبر او برای احترام عکس‌اش را بر قبرش حک می‌کردند چون صاحب قبر را نمی‌دیدند عکسش را می‌گذاشتند تا ارتباط معنوی برقرار شود تا بپرستند و الا صرف نماز خواندن کنار قبر نیاز به عکس ندارد.

با بحث‌های علمی می‌شود به مقابه با داعش برخواست
آیت‌الله سبحانی در پایان، در پاسخ به این سوال که آیا با بحث‌های علمی می‌شود به مقابه با داعش برخواست، گفت: داعش گوشش به مباحث علمی بدهکار نیست و شاید نشود با این مباحث در آنها تاثیر گذاشت ولی باید ما خودمان را پیدا کنیم. ما باید جوانان را به مباحث مهم آشنا کنیم و اسلام را روشن معرفی کنیم تا جوانان جذب داعش نشوند. می‌بینیم که از گوشه کنار جهان برخی به داعش می‌پیوندند و گمان می‌کنند که به اسلام ملحق شده‌اند و حتی ناموس خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند لذا ما به شیعه و سنی می‌گوییم که آگاه باشید گروه‌های تکفیری از ما نیستند و ما هم از آنها نیستیم.

کسانی هستند که علاقه به تقریب ندارند
ایشان در پاسخ به این سوال که هرچند شیعه با جدیت به دنبال تقریب است، چقدر سایر مذاهب اسلامی به دنبال تقریب هستند، تاکید کرد: منظورمان از تقریب این نیست که ذوب در یکدیگر شویم بلکه ما به دنبال تقریب هستیم نه تذویب. در این بین هم بسیاری از طرفین علاقه‌مندند به تقریب هرچند کسانی هستند که علاقه به تقریب ندارند.

یادآوری می‌شود، سلسله جلسات «تقریب یا تکفیر» هر روز از ساعت ۱۰ صبح در محل مدرسه علمیه سلیمانیه تا ۴ شهریورماه ۹۳ برگزار می‌شود وگزارش این سلسله جلسات به طور روزانه در بخش خبر منعکس می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics