قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استاد طباطبایی، مدیر مدارس الحجه(ع) مشهد درگذشت
استاد طباطبایی، مدیر مدارس الحجه(ع) مشهد درگذشت

استاد طباطبایی، مدیر مدارس الحجه(ع) مشهد درگذشت

عالم وارسته و معلم اخلاق حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید محمدحسن طباطبایی از اساتید باسابقه حوزه علمیه مشهد و مدیر مدارس علمیه الحجه(ع)، ساعتی قبل در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد حاج سید محمدحسن طباطبایی از خطبا، اساتید اخلاق و مدیران موفق حوزه علمیه مشهد، از محضر علمی استاد صالحی، ادیب نیشابوری و سید ابراهیم حجازی بهره برد و سال‌ها در جهت شکوفایی احکام نورانی اسلام و ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام مشغول تدریس و تبلیغ بود که در سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) در سن ۷۳ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

مرحوم استاد طباطبایی که در محضر اساتید مطرح نجف و مشهد تلمذ نموده بود و در تربیت طلاب و مبلغین و مدیریت مدارس علمیه الحجه(ع)- حدود ۴۵ سال- اهتمام ویژه‌‌ای داشت. بسیاری از اساتید برجسته سطوح خارج و عالی و خطبا بنام خراسانی از شاگردان ایشان می‌باشند. در فعالیت‌های استاد طباطبایی تعطیلی وجود نداشت، حتی در این اواخر پس از عمل جراحی با حال کسالت به درس اخلاق حاضر می‌شد.

ایشان که از مقلدان و مبلغین حضرت امام خمینی(ره) بود، مبارزات سیاسی خود را قبل از انقلاب علیه رژیم ستم شاهی از نجف اشرف شروع کرد و بعد از انقلاب خدمات ممتاز و ماندگاری در حوزه‌های علمی، اجتماعی و تربیتی از خود بر جای گذاشت.

مرحوم استاد طباطبایی «ضرورت تحول در حوزه» را لازم اما کافی نمی‌دانست و معتقد بود: شرط‌های این تحول تقوا و اخلاص و تصدیق مراجع است. تحول‌هایی که در ذهن برخی طلاب جوان ایجاد می‌شود بسیار جالب هستند اما این تحول‌ها باید زیر نظر تقوای بالای مراجع و یا افرادی که تقوای آنان مورد تایید ایشان است باشد. اصل صحیح فهمی مقدم بر تحول‌ها است و تحولی که بر اساس صحیح فهمی نباشد فاقد کارآیی است. این صحیح فهمی به تقوا بر می‌گردد چرا که قرآن می‌فرماید: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا».

مدیر مدارس الحجه (ع) همچنین به نقش حوزه علمیه در کادر سازی و تربیت نیرو‌های انقلابی توجه ویژه‌ای داشت و می‌گفت: انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی(ره) با عنایت حضرت ولی عصر(عج) به پیروزی رسید اما باید همچنان تدبیری برای ادامه کادر سازی و تربیت نیروهای انقلابی کرد. این تدبیر همچنان باید با عنایت حضرت حجت (عج) و فاصله گرفتن از کم کاری‌ها و زیر نظر مراجع به عنوان نمایندگان حضرت ولی عصر(عج) باشد.

«تحریریه شبکه اجتهاد» این ضایعه مؤلمه را خدمت خاندان معظم طباطبایی، حوزه علمیه خراسان، علما، اساتید، مردم مشهد، خصوصاً شاگردان و بیت بزرگوار این فقید سعید تسلیت عرض می‌کند و از خدای متعال برای ایشان حشر با اولیاء الله مسئلت دارد.

گفتنی است، مراسم تشییع پیکر مطهر این عالم ربانی فردا چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح از بست شهید نواب صفوی به سمت حرم مطهر رضوی و مراسم تدفین، پس از اقامه نماز میّت توسّط نماینده معظّم ولی فقیه و امام جمعه محترم مشهد مقدّس آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در صحن جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

کلیک کنید: استاد سید محمدحسن طباطبایی در آینه تصاویر

۲ دیدگاه

  1. اللهم احشره مع اجداده الطاهرین

  2. رحمه الله علیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics