قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ مهدی ابوطالبی
استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ مهدی ابوطالبی

دیدگاه و نظر؛

استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت/ مهدی ابوطالبی

شبکه اجتهاد: جناب آقای دکتر مصطفی محقق داماد در یادداشتی ضمن تعریض به سیاست خارجی جمهوری اسلامی، با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مبنی بر عدم قهر با جهان، ایشان را مرجعی دانستند که از مکتب آیت‌الله بروجردی علاوه بر فقه و اصول و اجتهاد، اعتدال و جهان اندیشی آموخته است.

سه نکته در باب سخنان جناب محقق داماد:

یکم: جناب محقق داماد! آیا جنابعالی سایر فتاوای آیت‌الله العظمی صافی مثل:

۱. جواز تعزیر زن بی‌حجاب توسط حکومت

۲. احتیاط در وجوب ستر وجه و کفین

۳. عدم جواز اعطای مسوولیت حکومتی به زنان

۴. حرمت مطلق موسیقی

۵. جواز اخذ جریمه تأخیر اقساط

را هم علامت اعتدال و جهان اندیشی ایشان می‌دانید؟

یا فقط خواستید با مصادره یک سخن ایشان برای تایید دیدگاه سیاسی خود ایشان را مرجعی معتدل و جهان اندیش بمانید و از نهاد مرجعیت برای مخالفت با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی استفاده ابزاری کنید؟

دوم: مؤید استفاده ابزاری شما از مرجعیت، عدم توجه شما به دغدغه مراجع در هشت سال گذشته نسبت به معیشت مردم است که همفکران شما با رفتار غلط در سیاست خارجی معیشت و سلامت مردم را گرو‌گان گرفتند و شما نقدی بر این رفتار نداشتید.

سوم: اما در مورد بیانات آیت‌الله العظمی صافی اگر دقت بفرمایید تأکید ایشان بر «ارتباط با عزت و اقتدار و عقلانیت و تعامل سازنده با تمام کشورهای دنیا برای حل مشکلات مردم و مضر بودن قهر با بسیاری از کشورها» بود.

کلیت این سخن مخالف سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیست. چنانکه رهبری نیز همواره بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و نرمش قهرمانانه تصریح داشتند.

قطعا نظر آیت‌الله صافی بر ارتباط ذلیلانه با آمریکای مستکبر و رژیم اشغالگر قدس نیست. ما با سایر کشورهای دنیا هم ارتباط و تعامل داریم و هیچگاه با بسیاری از کشورها قهر نبودیم. البته برخی کشورها تحت تأثیر هژمونی آمریکا برغم تلاش جمهوری اسلامی برای تعامل، آنها تعامل لازم را نداشتند.

نویسنده: حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics