قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اجتهاد و اصول فقه / اصل الاصول حرکت حوزه «اجتهاد و فقاهت» است
اجرای برنامه‌ای پنج ساله‌ای برای نخبگان فقهی و اصولی حوزه علیمه خراسان

اصل الاصول حرکت حوزه «اجتهاد و فقاهت» است

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این‌که اصل الاصول حرکت حوزه اجتهاد و فقاهت است، گفت: تخصص‌ها باید در خدمت فقاهت باشد و هم‌چنین فقاهت باید پشتوانه‌ تخصص‌ها باشد و الّا تخصص‌ها را بدون در نظر گرفتن فقاهت‌ می‌توان در دانشگاه نیز فرا گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در نشست «افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان»، دغدغه‌های مطرح شده در این نشست توسط اساتید حوزه را دغدغه‌های خود و شورای عالی حوزه علمیه دانست و بیان داشت: ما متعهد هستیم و بر خود لازم می‌دانیم آن‌چه را که اساتید و علماء و حتی طلاب به عنوان دغدغه‌های خود مطرح می‌کنند و راهکار‌هایی در مورد آن‌ها پیشنهاد می‌دهند، کارشناسانه تلقی کنیم.

وی افزود: اساس کار ما رسیدگی به مسائل موجود در حوزه علمیه و رفع دغدغه‌های حوزویان در سطوح مختلف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ضمن اعلام خبر تشکیل کمسیون رفاه و معیشت و فعالیت آن در کنار کمسیون‌های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: ما در سطح سه استان خراسان حدود ۲۴ هزار حوزوی داریم و نباید انتظار داشت که به سهولت و سرعت مشکلات رفاهی این عزیزان برطرف شود.

وی عنوان کرد: تلاش ما این است که ریل‌گذاری مناسب و مطلوبی تا پایان سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در مسیر حرکت حوزه علمیه خراسان صورت بگیرد.

بازنگری‌ در نظام آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: بازنگری‌هایی در نظام آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه در حال شکل‌گیری است که امیدواریم در سطح مدارس استان کارساز باشد و نسیم خوش و خوب تحول در فضای حوزه علمیه خراسان بوزد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی آغاز شکل‌گیری تحول را در نگرش و بینش دانست و ضمن معرفی عامل انسانی به عنوان اولین عامل شکل‌گیری تحول اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در میان عوامل انسانی مؤثر در تحول، استاد است و هیچ کس نمی‌تواند نقش استاد را در این جهت انکار کند.

وی افزود: اگر معاونت‌های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی ما بخواهند اثرگذار باشند باید بازتاب فعالیت‌های خود را در کار اساتید منعکس کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بیانی راهکارهای ایجاد تحول را به «مفاتیح» و حوزه را به «جنان» تشبیه کرد و اظهار داشت: بدون مبالغه مفاتیح‌الجنان در اختیار شما اساتید حوزه است.

تخصص‌ها باید در خدمت فقاهت باشد

وی با بیان این‌که اصل الاصول حرکت حوزه اجتهاد و فقاهت است، گفت: تخصص‌ها باید در خدمت فقاهت باشد و هم‌چنین فقاهت باید پشتوانه‌ تخصص‌ها باشد و الّا تخصص‌ها را بدون در نظر گرفتن فقاهت‌ می‌توان در دانشگاه نیز فرا گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ضمن یادآوری مجتهدپروری و اهمیت آن در کلام رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مسئله تخصص‌ها نباید بهانه‌ای برای فرار از حوزه باشد بلکه تخصص‌ها به معنی روزآمد و کارآمد کردن و پاسخ دادن به تمام عرصه‌های مورد نیاز جامعه و نظام است.

ضرورت پاسخگویی مسائل موجود، مبتنی بر فقاهت

وی گرایش به تخصص برای مدرک‌گرایی و اشتغال را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: پاسخگویی ما در مورد مسائل موجود در جامعه و نظام، باید مبتنی بر فقاهت و در سطوح مختلف صورت بگیرد و در سطوح مختلف باید به طلاب شمّ فقاهت تزریق کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان هویت‌شناسی را یکی از ضروریات امروز حوزه علمیه معرفی کرد و گفت: طلبه هر چند که توجیهاتی در ذهن دارد اما در ابتدای ورود به حوزه نمی‌داند که برای چه وارد حوزه شده است و باز این‌جا اساتید باید نقش خود را در بازشناسی هویت طلبه ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics