قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اصول فقه غنای طراحی فقه نظامات اجتماعی را دارد
اصول فقه غنای طراحی فقه نظامات اجتماعی را دارد

محمدحسن گلی:

اصول فقه غنای طراحی فقه نظامات اجتماعی را دارد

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» با تأکید بر اینکه اصول فقه می‌تواند اصول نظامات اجتماعی را نیز ترسیم کند، گفت: باید توجه داشت که ساحت‌ها و ابعاد فقه نظامات اجتماعی در غنای علمی فقهی به خوبی قابل ‌بررسی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن گلی شیردار در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد، به بررسی محورهای کنگره «فقیه فقه نظام» پرداخت و اظهار داشت: یکی از محورهای کنگره بررسی اصول فقه به معنای علمی که در حوزه‌های علمیه به‌عنوان ابزار استخراج احکام قرارگرفته است و کارآمد ساختن آن بتواند در تدوین نظام اجتماعی است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» با تأکید بر اینکه اصول فقه می‌تواند اصول نظامات اجتماعی را نیز ترسیم کند، عنوان داشت: باید توجه داشت که ساحت‌ها و ابعاد فقه نظامات اجتماعی در غنای علمی فقهی به خوبی قابل ‌بررسی است؛ بر این اساس  فقه نظام اقتصاد یکی از اولویت‌های مهم این پژوهشگاه بوده است چراکه اگر در شرایط کنونی بخواهیم به الگوهای مشخصی برای رفع نیازهای مردم برسیم نیازمند الگوهای به‌هم‌پیوسته در این عرصه هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مرحوم شهید صدر موج جدیدی را در عرصه آموزه‌های اقتصادی اسلام در آثار خود ایجاد کرده است، ابراز داشت: باید اعتراف کنیم که فقدان الگوها و برنامه‌های مدون در حوزه سیاست مقدمه آشفتگی سیاسی خواهد بود.

وی در ادامه پدیده‌های نامرغوب سیاسی را تحلیل کرد و گفت: این پدیده‌ها نشان از ناتوانی‌ها و فقدان برنامه سیاسی لازم برای جامعه اسلامی معیار است به همین علت پژوهشگاه فقه نظام مدعی است که می‌تواند از میان آموزه‌های دینی پروند فقه سیاسی را استخراج و مأموریت فقه سیاسی را به جامعه عرضه کند.

هستی‌شناسی تاریخی فقه نظام در آثار اندیشمندان دینی

گلی شیردار با بیان این‌که نظام اسلامی با الگوی سیاسی خود مورد توجه تمام جهان سیاست است، گفت: در حوزه تربیت به دنبال نخبگانی هستیم که بتوانند در این عرصه تضمین‌کننده آموزه‌های وحی و برنامه‌های دینی باشند؛ بر این اساس هستی‌شناسی تاریخی فقه نظام در آثار اندیشمندان دینی به‌عنوان یکی دیگر از محورهای کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام مطرح است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» جریان‌شناسی فقهی فقه نظام را از دیگر محورهای کنگره  فقیه فقه نظام توصیف کرد و اظهار داشت: در الگوی فقاهت نباید دین را فقط در عرصه ایجاد نظام فردی مطالعه کرد؛ چراکه دین مجموعه آموزه‌های تنظیم‌کننده استعدادهای فرد بوده و می‌تواند در نظام‌های اجتماعی برنامه‌های مطلوبی را تولید داشته باشد.

گلی شیردار فقه نظام، حوزه انقلابی و تمدن ساز  را از دیگر محورهای کنگره دانست و گفت: فقه نظام در درون حوزه‌های علمیه به‌عنوان اساسی‌ترین دغدغه باید مورد توجه قرار گیرد.

تثبیت مرجعیت علمی حوزه هدف مهم کنگره فقیه فقه نظام

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم،‌ به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در تشریح اهمیت پرداختن به موضوع فقه حکومتی اشاره کرد و عنوان داشت: پژوهشگاه فقه نظام با برگزاری کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» به دنبال ایجاد زمینه‌های لازم برای تحقق رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی در حوزه فقه حکومتی است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مسائل مربوط به مکلفین در حوزه فردی از سوی فقها در طول دوره‌های مختلف تاریخی مورد بررسی و استنباط قرار گرفته است، اظهار داشت: حوزه علمیه در بررسی زمینه‌ای لازم برای طراحی فقه نظامات اجتماعی از غنای مطلوبی برخوردار است.

استاد حوزه علمیه قم  افزود: باید توجه داشت که فقه پویای اسلام برای نظامات اجتماعی جامعه اسلامی برنامه‌های دقیقی را ارائه کرده است؛ بر این اساس پژوهشگاه فقه نظام به‌منظور بررسی و ترسیم ابعاد نظامات اجتماعی در افق‌های دورتر شروع به فعالیت کرده است.

قائم‌مقام دبیر کل کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام»  با تصریح بر این‌که برای پژوهش مبانی در عرصه‌های مختلف فقه و نظریه‌پردازی با محور موضوعات نظام‌های اجتماعی احداث مرکزی حوزوی با ماهیت پژوهش را لازم دارد، گفت: پژوهشگاه فقه نظام به‌منظور تأمین همین هدف تأسیس‌شده است.

فقیه فقه نظام

وی ادامه داد: هیئت‌امنا  این پژوهشگاه با حضور آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، عضو هیئت ‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شکل‌گرفته است این در حالی است حجج‌الاسلام گلی و خسرو پناه در چهارچوب هیئت ‌امنا حضور دارند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به اینکه این پژوهشگاه به دنبال ایجاد بسترهای مناسب دست‌یابی به فقه نظام‌های اجتماعی است، اظهار داشت: تاریخ فقه به ما آموخته است که مرحوم شهید صدر از نظریه‌پردازان فقه نظام هستند بر این اساس پژوهشگاه فقه نظام به برگزاری کنگره ویژه‌ای به‌منظور تجلیل از این شخصیت اقدام کرده است.

فقه نظام‌های اجتماعی از اولویت‌های پژوهشگاه فقه نظام است

حاج ابوالقاسم باب یان اینکه نکوداشت و زنده نگه‌داشتن اندیشه آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر در عرصه مربوط به فقه نظام‌های اجتماعی از اولویت‌های پژوهشگاه فقه نظام است، عنوان داشت: زمینه‌سازی برای پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی، تثبیت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه نظام‌های اجتماعی، کارآمد سازی دانش‌های اسلامی در مواجه فعال با نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید، تبیین از محورهای تعیین‌کننده کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام است.

بنابرگزارش رسا، وی در پایان به بیان عناوین سایر اهداف پژوهشگاه فقه نظام پرداخت و گفت: تولید و گسترش فقه نظام‌های اجتماعی با استفاده از گفتمان سازی و ایجاد درک عمومی از نظام، ایجاد نهضت تولید علم در نظام و مشارکت در تولید فقه نظام و اعطای نشان بین‌المللی فقیه فقه نظام باهدف تقدیر از شخصیت‌های ارزشمند این حوزه از اهداف برگزاری این کنگره است.

سوم خردادماه، افتتاحیه کنگره بین‌المللی «فقیه فقه نظام» در قم

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدرضا پهلوانی مسئول روابط عمومی دبیرخانه کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام، طی سخنانی تدوین و دسته‌بندی آثار فقه نظام اجتماعی از جمله کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها را از دیگر اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام برشمرد و افزود: مراسم افتتاحیه دبیرخانه این کنگره با سخنرانی یکی از مراجع تقلید، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همزمان با سوم خردادماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار می‌شود.

او از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه کنگره فقیه فقه نظام به منظور نمایش دستاوردهای این کنگره یاد کرد و گفت:‌ کنگره فقیه فقه نظام در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود به همین علت می‌طلبد که نهادها و مجموعه‌های مختلف در میدان مشارکت حضور یابند؛ تا کنون تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مرکز علوم اسلامی نور، اساتید عالی حوزه، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع عمومی جامعه مدرسین مشارکت‌هایی در این کنگره داشته‌اند.

برگزاری ۱۰ پیش همایش در کشورهای مختلف

در پایان این نشست خبری حجت‌الاسلام حسین احمدی قمی معاون اجرایی کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام با بیان اینکه مراسم اصلی این کنگره نوزدهم فرودین‌ماه سال ۹۷ برگزار می‌شود، گفت: برگزاری ۱۰ پیش همایش در کشورهای مختلف طی سال جاری دنبال می‌شود.

او با تاکید بر اینکه سال ۹۸ این کنگره در کشور عراق برگزار می‌شود، تصریح کرد: نماد اصلی کنگره فقیه فقه نظام مرحوم شهید صدر بوده، اما در هر دوره در سه عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ فقه نظام به برگزیدگان نشان مورد نظر اهدا می‌شود؛ هر چند عمده محققان این عرصه از حوزه‌های شیعی هستند اما محدودیتی برای ورود علمای حوزه‌های غیر شیعی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics