قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / افزایش تقویم آموزشی حوزه به ۱۹۰ روز/ ۳۰۰ هزار طلبه و روحانی در ایران ۱۴۱۴/ رشد ۴ برابری حوزه در رشته‌های تخصصی/ مطالبه جدی حوزه از مسئولان قوای سه‌گانه
افزایش تقویم آموزشی حوزه به ۱۹۰ روز/ 300 هزار طلبه و روحانی در ایران 1414/ رشد ۴ برابری حوزه در رشته‌های تخصصی/ مطالبه جدی حوزه از مسئولان قوای سه‌گانه

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه در نشستی خبری تشریح کرد:

افزایش تقویم آموزشی حوزه به ۱۹۰ روز/ ۳۰۰ هزار طلبه و روحانی در ایران ۱۴۱۴/ رشد ۴ برابری حوزه در رشته‌های تخصصی/ مطالبه جدی حوزه از مسئولان قوای سه‌گانه

مطالبه جدی حوزه و روحانیت از مسئولان قوای سه گانه نظام این است که در این جنگ اقتصادی به صورت فعال حضور داشته و قوه قضائیه باید با مفسدان اقتصادی برخورد قاطع داشته باشد؛ برخورد ضعیف با اخلالگران اقتصاد، ارز، سکه و … سبب جری تر شدن آنان شده و با یک پرواز به خارج از کشور رفته و اموال را با خود‌‌ می‌برند.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم که در محل این خبرگزاری برگزار شد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در تابستان همانند دیگر مراکز علمی و دانشگاهی نیست که به طور کلی تعطیل باشد؛ بلکه در این فصل نیز فعالیت علمی، آموزشی، تبلیغی و … داشته و طلاب و فضلا مشغول به فعالیت‌‌ می‌باشند.

وی ابراز داشت: فعالیت‌های تابستانی امسال حوزه و حوزویان نسبت به سنوات گذشته، رشد چشمگیری داشته است؛ به طوری که در تابستان امسال قریب به ۱۷ هزار طلبه و استاد مشغول به فعالیت علمی و تحصیلی هستند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: فعالیت علمی، فرهنگی، تبلیغی و … از جمله فعالیت‌های حوزویان در تابستان است و جامعه باید بداند که روحانیت و حوزه تعطیل نیست.

رشد ۱۲۵ درصدی حوزه در اردوهای علمی تابستانی

رفعتی با بیان اینکه امسال شاهد رشد ۱۲۵ درصدی در اردوهای علمی تابستانی حوزه بوده ایم، تصریح کرد: در سال گذشته دو هزار و پنج طلبه در اردوهای تابستانی حوزه شرکت داشته اند؛ اما امسال ۵ هزار و ۵۰۳ نفر حضور داشته که رشدی بی سابقه بوده است.

وی بیان داشت: همچنین ۵۵۰ نفر از اساتید نیز در ۱۷ استان در دوره‌های دانش افزایی شرکت داشته و ۵۳۰ داوطلب تدریس در مدارس علمیه نیز ثبت نام کردندکه در دوره‌های کوتاه مدت حضور پیدا کنند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه اظهار داشت: اساتید تمام وقت و نیمه وقت موظفند یک سوم موظفی کاری خود در دوره‌های آموزشی تابستان حضور پیدا کنند که بر این اساس، قریب به ۷۰۰ استاد به این دوره‌ها اضافه شده‌اند.

برگزاری ۸۴ دوره تابستانه از سوی معاونت تهذیب حوزه

رفعتی ابراز داشت: از دیگر فعالیت‌های علمی و آموزشی حوزه که در تابستان امسال در حال انجام است، از سوی معاونت تهذیب بوده که قریب به ۸۴ دوره تابستانه توسط این معاونت در حال برگزاری است که در مجموع ۶۴۸ طلبه در دوره‌های تابستانی معاونت تهذیب حضور دارند.

وی خاطرنشان ساخت: «دوره‌های آشنایی با نظام فکری شهید مطهری»، «دوره‌های معارف قرآن»، «دوره‌های مهارت‌های زندگی» و … از جمله دوره‌هایی است که از سوی معاونت تهذیب در مشهد و اردبیل در حال برگزاری است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه نیز دارای فعالیت‌های علمی و آموزشی است که در این راستا برنامه‌های دانش افزایی برای طلاب و مبلغین داشته و بر اساس آمار، در مجموع، دو هزار و ۸۱۹ نفر در این دوره‌ها حضور پیدا کرده‌‌اند که نقد مسیحیت، نقد وهابیت، نقد زرتشت، فرق و ادیان، تصوف و … از جمله این دوره‌ها‌‌ می‌باشد.

رفعتی بیان داشت: آموزش روش تدریس برای ۶۸ نفر، آموزش مبلغان مدارس امین برای ۳۲۰ نفر، آموزش طرح تربیتی مدارس آموزش و پرورش برای ۱۹۰ نفر، آموزش‌های بدو تبلیغ برای ۶۶۱ نفر و … بخشی از برنامه‌های معاونت تبلیغ حوزه در تابستان است.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های ارتقاء مهارت‌های زبان آموزی طلاب از دیگر فعالیت‌های تابستانی حوزه است؛ چراکه یکی از رسالت‌های حوزه‌های علمیه فعالیت بین المللی و جهانی است که در این راستا قریب به پنج کارگاه در داخل و خارج از کشور در حال برگزاری‌‌ می‌باشد.

حوزه و روحانیت در تابستان تعطیل نیست

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه ابراز داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی دانش افزایی در ۱۷ استان با حضور ۶۰۰ فراگیر و طلبه و برگزاری یک ترم آموزشی در کشور کنیا از فعالیت‌های علمی سطح بین الملل حوزه‌های علمیه است.

رفعتی خاطرنشان ساخت: امروز روحانیت و حوزه‌های علمیه مورد هجمه ناجوانمردانه قرار داشته و بیان‌‌ می‌کنند که حوزه در تابستان در حال چه کاری است که آمار و ارقام مذکور نشان‌‌ می‌دهد که حوزه تعطیل نیست و طلاب مشغول به فعالیت‌های تحصیلی و تبلیغی‌‌ می‌باشند.

نگاهی بر مصوبات اخیر حوزه‌های علمیه

وی در بخش دیگر سخنان خود به چند مصوبه اخیر حوزه اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر چند مصوبه در حوزه‌های علمیه به تصویب رسیده که‌‌ می‌تواند به بالندگی و ارتقاء علمی حوزه‌های علمیه کمک کند که نخستین مصوبه، طرح تقویم تحصیلی حوزه‌های علمیه بوده که جدیدا بازنگری شده و در آن به تصویب رسیده که روزهای تحصیلی در مدارس علمیه با حذف روزهای جمعه و تعطیلات رمضان، محرم، صفر و …، ۱۹۰ روز پیش بینی شده است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کنیم که حوزه‌های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم در ایام تبلیغی بنای بر تعطیلی داشته تا طلاب بتوانند در میان مردم حضور داشته و به تبلیغ بپردازند و تعطیلی‌های حوزه در ماه‌های مبارک رمضان، محرم، صفر و … به معنای تعطیلی حوزه نیست.

رفعتی بیان داشت: مصوبه جدید دیگر حوزه که‌‌ می‌تواند رشد علمی برای حوزه‌های علمیه ایجاد کند، تصویب «درختواره رشته‌های تخصصی دانش‌های حوزوی» بوده که بر اساس آن هر مؤسسه آموزشی یا مرکز تخصصی باید بر اساس آن به راه اندازی رشته بپردازد.

وی با بیان این مطلب که بر روی این درختواره کار کارشناسی انجام شده است، اظهار داشت: حدود ۲۰۰ رشته در این درختواره آورده شده است که رشد چهار برابری برای رشته‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه ابراز داشت: فقه و اصول، قرآن، حدیث، اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی، منطق، فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، عرفان، کلام، ادیان، تبلیغ و ارتباطات، فرهنگ و هنر، زبان و ادبیات عرب، حقوق و قضا و … برخی از عناوین کلی دانش‌های حوزوی است که هر کدام در زیرمجموعه خود رشته‌ها و گرایش‌های مختلفی دارند.

نافرمانی اجتماعی جزو سیاست‌ها و راهبردهای دشمنان نظام است

رفعتی با اشاره به برخی  ناهنجاری‌های اجتماعی امروز جامعه، خاطرنشان ساخت: نافرمانی اجتماعی جزو سیاست‌ها و راهبردهای دشمنان نظام و اسلام بوده و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بر عهده همگان‌‌ می‌باشد؛ متأسفانه با عدم حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، نافرمانان، فضای بازتری در اختیار داشته و آمرین و ناهیان، ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه‌‌ نمی‌بینند.

وی با بیان این مطلب که اگر بخواهیم دنبال مقصر بگردیم، باید بگوییم که همه مقصریم، ادامه داد: امروز تا مشکل اقتصادی در کشور به وجود‌‌ می‌آید، بودجه‌های فرهنگی را قطع‌‌ می‌کنند و دستگاه‌های فرهنگی‌‌ نمی‌توانند برنامه‌های مصوب خود را داشته باشند.

۳۰۰ هزار طلبه و روحانی در ایران ۱۴۱۴

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: چشم انداز ۲۰ ساله حوزه برای سال ۱۴۱۴ است که پیش بینی شده از امروز تا آن زمان حوزه دارای ۳۰۰ هزار طلبه و روحانی باشد که جزو برنامه‌های راهبردی حوزه است.

رفعتی در پاسخ به این سؤال که «حوزه چه تعاملی با نظام خواهد داشت؟»، بیان کرد: امروز تعامل حوزه و نظام در تصمیم گیری‌های مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه ریزی شده و به عنوان مثال تعیین شده که چند نفر باید در نهادهای قضایی به تحصیل بپردازند تا بتوانند کمکی برای نظام باشند.

وی اظهار داشت: امروز از نهادهای گوناگون آمار گرفته شده تا بدانیم که نهادهای مختلف چند نیروی روحانی نیاز دارند تا حوزه بتواند به تربیت آنان بپردازد.

بیش از ۲۰۰ کارویژه برای روحانیت تعریف شده است/ حوزه مستقل است

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه ابراز داشت: امروز بیش از ۲۰۰ کارویژه برای روحانیت تعریف شده تا حوزه بتواند در این زمینه‌ها ورود کرده و بر اساس آن به تربیت طلاب بپردازد.

رفعتی خاطرنشان ساخت: حوزه مستقل است و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری تأکید بر این موضوع داشته و دارند که حوزه باید مستقل باشد؛ اما استقلال به این معنا نیست که هیچ حمایتی از نظام نداشته باشد؛ بلکه به این معناست که باید حمایت کارآمد داشت؛ به این نحو که حمایت علمی از نظام داشته و به هدایت آن بپردازد.

تحریم FATF از سوی ‌‌آیت‌الله مکارم در تراز تحریم تنباکو بوده است

وی تصریح کرد: امروز مرجعیت در مباحث مهم ورود پیدا کرده و به عنوان مثال، تحریمی که  ‌‌آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برای FATF داشتند در تراز تحریم تنباکو و کاپیتولاسیون بوده است که خوشبختانه از دستور کار مجلس خارج شده است.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه در پاسخ به این سؤال که واکنش حوزه نسبت به نابسامانی‌های اقتصادی امروز کشور چیست؟، بیان داشت: رهبر انقلاب بارها تذکر دادند که باید اقتصاد مقاومتی در این نظام شکل بگیرد و متأسفانه به این موضوع کم توجهی شد و وضعیت اقتصادی امروز مطلوب نیست و مردم نیز معترض بوده و اعتراضات مردمی را به حق شاهد هستیم.

رفعتی اظهار داشت: امروز حوزه و روحانیت همدرد با مردم است؛ به ویژه توده‌هایی از مردم که اقشار آسیب پذیر و طبقات محروم جامعه بوده و در شرایط سخت اقتصادی با مشکلات دست و پنجه نرم‌‌ می‌کنند.

انتظار حوزه از مسئولان قوای سه گانه نظام

وی ابراز داشت: مطالبه جدی حوزه و روحانیت از مسئولان قوای سه گانه نظام این است که در این جنگ اقتصادی به صورت فعال حضور داشته و قوه قضائیه باید با مفسدان اقتصادی برخورد قاطع داشته باشد؛ برخورد ضعیف با اخلالگران اقتصاد، ارز، سکه و … سبب جری تر شدن آنان شده و با یک پرواز به خارج از کشور رفته و اموال را با خود‌‌ می‌برند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز ارز و سکه به کالای تجاری در کشور تبدیل شده است؛ در حالی که ارز و سکه کالای تجاری نیست؛ لذا برخورد قوه قضائیه با مسببان این نابسامانی از مطالبات حوزه است.

رفعتی تصریح کرد: دستگاه اجرایی اگر اقتصاد مقاومتی را در این جنگ اقتصادی دنبال نکرده و به دنبال اقتصاد برجامی باشد، سبب‌‌ می‌شود که آشفته بازار را در وضعیت اقتصادی ببینیم که مطلوب کسی نبوده؛ جز تعداد معدود و درصد اندکی که از اخلال در این بازار، سود خود را‌‌ می‌برند.

مردم اگر ببینند مسئولان برای آنان کار‌‌ می‌کنند، تحمل‌‌ می‌کنند

وی بیان داشت: مسئولان باید دلسوز مردم بوده و برای آنان کار کنند؛ مردم اگر ببینند مسئولان در حال کار برای آنان هستند، مشکلات را تحمل کرده و همراه با مسئولان خواهند شد.

بنابرگزارش حوزه، سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز اولویت‌های کشور باید تغییر کند، اظهار داشت: امروز اولویت کشور، واردکردن گوشی موبایل نیست؛ امروز اولویت کشور تخصیص ارز به مسافران گردشگری به کشورهای خارجی نیست؛ امروز باید به درد مردم رسید و بر اساس نیاز آنان اولویت‌ها را تعیین کرد.

یک دیدگاه

  1. از جمله نکات قابل توجه در ارتباط میان حوزه و ارگانهای مختلف ان است که این ارگانها بدون آنکه هزینه تربیت نیرو با بپردازند خیلی راحت با حوزه ارتباط برقرار می کنند و نیرو می گیرند و بعد این نیرو از حوزه جدا شده و کاملا همچون یک کارمند در ان دستگاهها حل می شود لازم است تا حوزه نسبت به برقراری یک تفاهم نامه با این ارگانها اقدام کند تا از ابتدا طی یک برنامه کامل و جامع از ابتدا به تربیت نیرو مخصوص ارگانهای مختلف به تناسب اقتضائاتشان اقدام شود تا هم بار آموزش این افراد از دوش حوزه برداشته شود و هم مشخص باشد برای کسانی که قصد حضور در این ارگانها را دارند که لازم است در چه زمینه هایی بیشتر خود را تقویت کنند. ما همه طلبه ها را یک جور اموزش می دهیم بعد آنها را به تناسب در ارگانهای مختلف با ماهیت های متفاوت پخش می کنیم در حالی که هر یک باید متناسب با اقتضائاتشان تربیت شوند و این ارگانها هم باید مسئولانه در زمینه هزینه تربیت و ایجاد زیرساختهای لازم برای تربیت این مقدار نیرو مشارکت مستقیم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics