قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امام موسی صدر با شاه ملاقات کرده است!
امام موسی صدر با شاه ملاقات کرده است!

در شماره جدید «عهد» بخوانید؛

امام موسی صدر با شاه ملاقات کرده است!

نشریه «عهد» در شماره‌‌ی جدید خود با آثار و گفتاری از محمدعلی مهتدی، مهدی فیروزان، مهدی چمران و شریف لک‌زایی؛ به واکاوی شخصیت و اندیشه امام موسی صدر پرداخته است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، شصت و هشتمین شماره دوهفته نامه علمی-فرهنگی «عهد» ویژه واکاوی سیره و اندیشه امام موسی صدر به همت خانه طلاب جوان قم منتشر شد.

در این شماره، دکتر محمدعلی مهتدی (کارشناس مسائل خاورمیانه و عضو سابق پیگیری سرنوشت امام موسی صدر)، دکتر مهدی فیروزان (داماد امام موسوی صدر)، مهندس مهدی چمران (نایب رئیس جبهه مردمی انقلاب) و دکتر شریف لک‌زایی (دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به واکاوی شخصیت و اندیشه امام موسی صدر پرداخته‌اند.

«…نه چپ، نه راست»؛ شامل گفتاری از امام موسی صدر درباره ویژگی‌های انقلابیون است. در این مطلب از قول امام بیان شده: «انقلابیون ایران به هیچ طبقۀ خاصِ اجتماعی منحصر نیستند، بلکه از همۀ ایران برخاسته‌اند: دانشجویان، کارگران، تحصیل کردگان، روحانیان و… همه و همه در این انقلاب حضور دارند، ملت ایران با همۀ نسل‌های مختلف خود در این انقلاب شرکت جسته است، بازار و مدارس و مساجد و شهرها و حتی کوچک‌ترین روستاها در این انقلاب مشارکت دارند…»

«امام موسی صدر با شاه ملاقات کرده است!»؛ دکتر مهتدی در یادداشتی به واکاوی ریشه اتهامات وارده به امام موسی صدر می‌پردازد و پس از تبیین رابطه و علاقه امام خمینی به امام موسی صدر می‌گوید: اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حمله‌های شدیدی علیه امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران در ایران به راه افتاد، اتهامات و افتراهای بسیاری گفته یا نوشته شد، از جمله آنکه امام موسی صدر شخصیتی انقلابی نبوده و با شاه ملاقات کرده است؛ انقلاب و ولایت‌فقیه را قبول نداشته و ضد مقاومت فلسطین بوده است. آن‌هایی که این اکاذیب را نشر می‌دادند اغلب گروه‌های چپ‌گرا مانند سازمان مجاهدین خلق، فدائیان خلق، حزب توده و نیز افرادی بودند که سال‌ها در سازمان‌های فلسطینی در لبنان به سر برده بودند. تحقیقات نشان می‌دهد که این حملات کاملاً سازمان‌یافته و هدفمند بوده است و دلیل این حمله‌ها را باید در دلیل یا دلایل ناپدید کردن امام صدر جستجو کرد.

«ما در کنار شیطان می‌ایستیم»؛ عنوان یادداشت حسین حاجی حسینی است که تحلیلی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت امام موسی صدر است. رهبری به مناسب بزرگداشت علامه سید موسی صدر در سال ۱۳۷۸ پیامی جهت این کنگره مرقوم می‌فرمایند که نگارنده تلاش کرده است با واکاوی این پیام به امتیازات این عالم مبتکر و پرنشاط در نظرگاه مقام معظم رهبری بپردازد. امتیازاتی چون: «اندیشمند پیشرو»، «عالم مبتکر و پرنشاط»، «وحدت و هویت بخشی به بدنه شیعیان لبنان»، «ایجاد هم‌زیستی میان پیروان ادیان و طوایف سیاسی لبنان»، «صراحت لهجه در مقابله با صهیونیست‌ و معرفی رژیم غاصب به‌عنوان شر مطلق»، «ابراز ارادت و صمیمیت نسبت به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران»، «دل‌بستگی و تکریم از ناحیه امام خمینی(ره)».

«امام موسی صدر اهل سنت را ضلع قطعی قدرت اسلامی می‌دانست»؛ دکتر مهدی فیروزان در گفتگویی پیرامون شخصیت و اندیشه امام موسوی صدر می‌گوید: ایشان نه تنها مخالف وحدت نبود بلکه متهم بود چرا و تا این اندازه برای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی کار می‌کند. تاکتیک امام صدر وحدت نبود بلکه اعتقادش وحدت بود. امام موسی صدر هر موسسه‌ای که تأسیس می‌کرد، یک نفر از اهل سنت را به‌عنوان هیئت مدیره قرار می‌داد. ایشان اهل سنت را ضلع قطعی قدرت اسلام می‌دانست و مقالات زیادی در ضرورت شکل‌گیری وحدت نگاشت.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب در بخش دیگر گفتگوی خود با اشاره به جایگاه علمی امام صدر عنوان کرد: آیت‌الله شبیری زنجانی می‌فرمود: سؤال‌هایی که امام موسی صدر در درس از آقای محقق داماد می‌پرسید، بسیار عمیق، روش و واضح بود. معمولاً اساتید اجازه پرسیدن سؤال را در هنگام درس به طلاب نمی‌دادند، اما به ایشان به علت فهم عمیق مسئله، این اجازه داده می‌شد.

فیروزان با اشاره به نوع نگام امام صدر به انسان بیان ‌می‌کند: آیت‌الله جنتی می‌فرمود: زمانی که برای تحصیل در عراق بودیم، یک موجی ایجاد شد که امام موسی صدر با اهل کتاب غذا خودره است. به خاطر انتشار این موضوع تقریبا جو حوزه ملتهب شد. که چطور فرزند آیت‌الله سید صدرالدین صدر یک همچین گناهی مرتکب شده است. طلاب خدمت آقای حکیم می‌روند. آقای حکیم می‌گوید: در دیانت و علمیت امام موسی صدر شکی نیست. بروید و در مبانی فقهی حکم ایشان تحقیق کنید. ما گروه فقهی تشکیل دادیم و شش ماه تحقیق کردیم، و متوجه شدیم که اهل کتاب هم می‌توانند پاک باشند و آقای حکیم هم این مسئله را تایید کرد.

«دو امام با یک انقلاب»؛ یادداشت علی صادقی است. وی می‌نویسد: آنچه مشخص است این است که هر دو امام، یک قصد و یک هدف را در دونقطه جغرافیایی مختلف پی گرفته‌اند، اما آیا می‌توان این فرضیه را بیان کرد که انقلاب موسی صدر کنار سواحل مدیترانه رابطه ایجابی با انقلاب اسلامی ایران داشته است؟

«یکی از آن بیست نفر»؛ دکتر شریف لک‌زایی در این یادداشت آورده است: با توجه به اینکه امام موسی صدر در سال‌هایی می‌زیست که انقلاب اسلامی مراحل تکامل و رشد خویش را طی می‌کرد، این پرسش پیش می‌آید که آیا می‌توان ایشان را انقلابی به‌شمار آورد یا خیر؟ سه تفسیر از انقلاب می‌شود و بر اساس آن می‌توان اندیشه و سیره سید موسی صدر را بر اساس این سه تفسیر از انقلابی بودن مورد پرسش و سنجش قرار داد.

«امام: من امام موسی صدر را بزرگ کرده‌ام»؛ گفت‌وگو با دکتر مهدی چمران درباره شخصیت انقلابی امام موسی صدر از دیگر مطالب این نشریه است که در آن چمران می‌گوید: امام موسی صدر زمانی که در ایران جشن‌های شاهنشاهی و ۲۵۰۰ ساله برگزار می‌شود به لبنان می‌رود و شعار انقلابی علیه اسرائیل می‌دهد که البته تبدیل به عمل هم می‌شود، می‌گوید معامله با اسرائیل حرام است.

چمران بیان می‌کند: امام موسی صدر با انقلاب و امام خمینی ارتباط نزدیک داشتند، زمانی که امام موسی صدر در لبنان ربوده شدند امام خمینی برای آزادی ایشان تلاش فراوانی کردند تا آنجا که وقتی امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب به ایران برگشتند، اولین گروهی که به ایران آمد، عرفات و فلسطینی‌ها بودند که در این جلسه اولین صحبت‌ها در مورد امام موسی صدر بود. امام خمینی در مورد امام موسی صدر بعد از ربوده شدن ایشان فرمودند: من امام موسی صدر را بزرگ کردم و الآن هم برای پیدا شدنش تلاش می‌کنم.

او می‌گوید: امام موسی صدر در مصاحبه‌ای با یک نشریه فرانسوی که تمام مدارکش موجود است، دفاع جانانه‌ای از امام خمینی می‌کند و آینده انقلاب را پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید انقلاب ایران به پیروزی منتهی می‌شود.

یادآوری می‌شود، شصت و هشتمین شماره از نشریه عهد دی‌ماه ۱۳۹۹ توسط خانه طلاب جوان قم منتشر شده است و علاقه‌مندان برای مطالعه آن می‌توانید از اینجا اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics