قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتساب روایات طبی ضعیف به معصومین جایز نیست/ به‌صرف فقیه بودن نمی‌توان روایات طبی را فهمید!
مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه

استاد سیفی مازندرانی:

انتساب روایات طبی ضعیف به معصومین جایز نیست/ به‌صرف فقیه بودن نمی‌توان روایات طبی را فهمید!

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نسبت دادن روایات طبی نامعتبر به معصوم جایز نیست، حتی اگر در تجربه و خارج هم روایت طبی درست باشند، باز حق انتساب به معصومین علیهم‌السلام را نداریم، گفت: فهم روایات طبی، نیاز به فهم عبارات طب قدیم دارد و به‌صرف فقیه بودن نمی‌توان روایات طبی را فهم کرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در سخنانی پیرامون فقه الطب، روایات طبی و لزوم آگاهی به طب قدیم جهت فهم روایات طبی: گفت: فهم روایات طبی، نیاز به فهم عبارات طب قدیم دارد و به‌صرف فقیه بودن نمی‌توان روایات طبی را فهم کرد. فقیه باید علوم طبیه قدیم را تحصیل علم کند تا بتواند روایات طبی را بفهمد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بخش قابل توجهی از روایات طبی و خواص اطعمه و اشربه به نحو کلی (و نه قضیه شخصیه) صادر شده است، بیان کرد: احادیث ضعیف را برای درمان نمی‌شود استدلال کرد و نیز در اینجا قاعده تسامح در ادله سنن هم جاری نمی‌شود، چون قاعده تسامح در ثواب است ولی این ارشاد به درمان است و ثواب تعبدی در این‌ها وجود ندارد، لذا این نسبت دادن به معصوم در این‌گونه موارد نه‌تنها کار مناسبی نیست، بلکه اگر بخواهیم لفظ کلامی را به معصوم نسبت دهیم نیازمند حجت هستیم؛ بنابراین روایات نامعتبر را نمی‌شود در درمان و طب بکار گرفت.

وی ادامه داد: اساساً نسبت دادن لفظ کلام به امام معصوم جایز نیست، مگر اینکه حجت داشته باشد. آیا هر مطلبی که در خارج صحیح است، مجاز هستیم بگوییم حضرت به این لفظ گفته است؟ خیر، اگر در تجربه هم روایت طبی درست باشند باز هم حق انتساب به معصومین را نداریم؛ مگر اینکه بگوییم در روایت آمده و به حضرت نسبت داده شده است.

استاد سیفی مازندرانی در ادامه به نظر شیخ مفید مبنی بر وحیانی بودن علم طب اشاره داشت و گفت: «الطب صحیح و العلم به ثابت و طریقه الوحی و انما اخذه العلماء به عن النبیاء و ذالک انه لاطریق الی علم حقیقه الداء الا بالسمع. و لا سبیل الی معرفه الدواء الا بالتوقیف. فثبت ان طریق ذالک هو السمع عن العالم». شیخ مفید بیان می‌کند که اعتقاد شیعه در باب روایات طبی این است که راه کسب و ایجاد علم طب، فقط وحی است.

وی سپس اظهار کرد: تعلم معصومین از غیر (منظور غیر معصومین هستند)، در علوم طبی، با شان معصومین منافات دارد؛ یعنی تعلم علم طب با شان ائمه علیهم السلام و امامت منافات دارد و سازگاری ندارد. به همین دلیل خداوند متعال علم لدنی طبی را به معصومین و ائمه علیهم‌السلام عنایت می‌فرماید.

علاقه‌مندان می‌توانند صوت ۴۰ دقیقه‌ای استاد سیفی مازندرانی را پیرامون فقه الطب که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان در مورخ ۲۹ آذر ۹۸ قرار گرفته است، از اینجا دانلود و دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics