قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد آیت‌الله سبحانی از توسعه آپارتمان‌نشینی و انبوه‌سازی در کشور/ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست
انتقاد آیت‌الله سبحانی از توسعه آپارتمان‌نشینی و انبوه‌سازی در کشور/ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست

انتقاد آیت‌الله سبحانی از توسعه آپارتمان‌نشینی و انبوه‌سازی در کشور/ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست

آیت‌الله سبحانی ضمن انتقاد به انبوه‌سازی مسکن و توسعه آپارتمان‌نشینی، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی باید مشکل زمین حل بشود و جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله جعفر سبحانی در جلسه ستاد راهبری معماری و شهرسازی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم که چندی قبل برگزار شد، ضمن استماع گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های ستاد در سخنانی با اشاره به مشکلات زمین و مسکن در نظام سابق، اظهار داشت: مسکن، مسئله‌ مهمی است که همواره گروهی از مردم در مضیقه هستند. در نظام سابق این مشکلات وجود داشت اما لازم است در جمهوری اسلامی مشکل زمین و مسکن حل بشود.

این مرجع تقلید با گلایه از کسانی که جلوگیری از احیای موات می‌کنند و نمی‌گذارند در آنها خانه‌سازی شود، گفت: اراضی موات جزء انفال است و اختیارش دست فقیه عالیقدر جهان شیعه یا مقام رهبری است. مشکلات باید حل شود، برخی زمین‌ها اسمش موات است اما همچنان بایر مانده است؛ لذا بین بایر و موات فرق نمی‌گذارند و مشکل زمین را فراهم نمودند.

ایشان ادامه داد: ما یک زمین بایر و یک زمین موات داریم. زمین بایر در اختیار کسی نیست و اختیارش با مالک قبلی است، اما زمین موات نباید به این حالت بماند؛ بله زمین مواتی که در حیطه محیط زیست است محل بحث ما نیست. لازم است برای انتخاب زمین در اختیار افراد فکری شود که مشکل مسکن مرتفع گردد، اما امروز شهرسازی و شهرداری از یک طرف و اداره ثبت از راه دیگر مشکلاتی را ایجاد کردند.

آیت‌الله سبحانی در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از ترویج انبوه‌سازی مسکن و توسعه آپارتمان‌نشینی در کشور، گفت: انبوه سازی‌هایی که اکنون ایجاد شده و ۱۰ طبقه می‌سازند از نظر اخلاقی صحیح نیست. بچه‌هایی در این فضا حضور دارند که از همدیگر بیگانه هستند، نمی‌توانند بازی کنند، حرف بزنند و هر کدام در خانه‌ی خود محبوس هستند، لذا نمی‌شود این بچه‌ها را تربیت دینی کرد.

معظم‌له افزود: تربیت دینی در جایی است که بچه‌ها بتوانند جمع شوند و صحبت کنند. انبوه‌‌سازی‌ها در حقیقت افراد را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام فرهنگ خود را دارد و نمی‌توان روی این‌ها اثر گذاشت. از این‌رو خانه‌ها باید به صورت ویلایی باشد، لازم هم نیست خیلی بزرگ باشد. سابقا در قم همه خانه‌ها ویلایی بود و اخیرا انبوه‌سازی شده و مشکلاتی به وجود آورده است.

آیت‌الله سبحانی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: آقایان مسئول و متولی بهتر از من مشکلات را درک می‌کنند و گاهی که شخصیت‌ها می‌آیند، تذکراتی به ‌آن‌ها می‌دهم.

یادآوری می‌شود، آیت‌الله سبحانی همچنین چندی پیش در دیدار اعضای شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی استان‌های کشور گفته بود: نباید مردم را به انبوه سازی تشویق کنیم، چراکه تنوع فرهنگ‌ها در این مجتمع‌های آپارتمان نشینی آسیب‌زاست. اینکه ساختمان‌های بلند (مثلا در ۱۰ طبقه) ساخته می‌شود که بر تعداد زیادی از واحدهای مسکونی اشراف دارند، شرعی نیست؛ بنابراین باید مصوبه‌ای در قانون صدور پروانه گنجانده شود که از ساخت این گونه ساختمان‌ها جلوگیری شود. به‌راستی جای این سوال به طور جدی وجود دارد که آیا واقعاً انبوه سازی و زندگی انبوهی با احکام شرع ما تطبیق می‌کند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics