قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر استاد روش‌مند باشد، قطعاً شاگردانش زودتر فقیه می‌شوند
اگر استاد روش‌مند باشد، قطعاً شاگردانش زودتر فقیه می‌شوند

سیدمیرنقی حسینی گرگانی:

اگر استاد روش‌مند باشد، قطعاً شاگردانش زودتر فقیه می‌شوند

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: اگر استاد روش مند باشد و روش فقاهت را یاد بدهد، قطعاً طلاب و شاگردان او زودتر فقیه می‌شوند، ولی اگر بحث‌ها روش مند نبود قطعاً طلاب مسیر سخت‌تری برای رسیدن به حل مسائل خواهند داشت.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد سیدمیرنقی حسینی گرگانی از اساتید حوزه علمیه قم اظهار کرد: یکی از مسائلی که در گذشته نسبت به امروز خود نمایی می‌کند، آن بود که شرایط زندگی و تحصیل در گذشته با زمان فعلی تفاوت فراوانی پیدا کرده و به راحتی می‌توان گفت؛ در گذشته حواس طلاب بیشتر به درس و بحث بود، زیرا طلاب زمینه‌های درگیری ذهنی کمتری داشتند.

حسینی گرگانی اضافه کرد: از دیگر مسائلی که در خصوص رشد علمی طلاب مؤثر است، می‌توان به سبک تدریس اشاره کرد؛ برخی سبک‌هاست که طلاب را زودتر به نتیجه بحث می‌رساند، این نکته را باید همیشه در ذهن داشت که اگر استاد روش مند باشد و روش فقاهت را یاد بدهد، قطعاً طلاب و شاگردان او زودتر فقیه می‌شوند، ولی اگر بحث‌ها روش مند نبود قطعاً طلاب مسیر سخت‌تری برای رسیدن به حل مسائل خواهند داشت.

در حوزه هدف علم است و علم نیز متراژ بردار نیست

عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه، در خصوص خروجی حوزه و دانشگاه گفت: روزی از مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی که استاد حوزه و دانشگاه بود، سؤالی پرسیدم، گفتم: چگونه است خروجی‌ها و شخصیت‌های حوزه به رغم اینکه تعداد آنها نسبت به دانشگاهیان کمتر است و مشکلات بیشتری نیز دارند، بیشتر از دانشگاهیان است؟ گفت: بنده به عنوان مدرس حوزه و دانشگاه می‌گویم در حوزه درس را برای درس می‌خوانند و در دانشگاه درس را برای دریافت مدرک؛ به این دلیل که در دانشگاه مدرک گرایی محور است، هدف نیز همان مدرک است و علم نیست؛ اما در حوزه هدف علم است و علم نیز متراژ بردار نیست و هرچه در علم پیشرفت کنیم، باز هم جای پیشرفت محفوظ است.

او در ادامه تصریح کرد: البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که امروز ذهن و روح و روان طلاب با مشکلات بسیاری درگیر است که در گذشته کمتر شاهد آن بودند و این مسائل از جمله معیشت و مشکلات زندگی، بر روی درس و تحصیل آنها تأثیر می‌گذارد.

حسینی گرگانی استاد سطح خارج حوزه علیمه قم خاطرنشان ساخت: امروزه اگر یک طلبه جوان بخواهد سفره دلش را باز کرده و مشکلات و ضعف‌هایش را بگوید، خود یک کتاب بزرگ خواهد شد.

برخی اساتید علاقه‌ای به مطرح شدن در مجامع مختلف ندارند

مؤلف کتاب «نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن»، در ادامه بیان کرد: عده‌ای از اساتید حوزه هستند که به هیچ عنوان علاقه‌ای به مطرح شدن نام خود در مجامع مختلف ندارند و کار قوی خود را در عرصه تحقیق و تدریس در بدنه حوزه انجام می‌دهند و شاگردان بسیاری را در حوزه تربیت کرده و می‌کنند. به عنوان مثال آیت‌الله سیدحسین شمس خراسانی که ما کفایه را نزد ایشان درس گرفتیم شخصی ملا و محقق و هماکنون نیز در قید حیات هستند، ایشان علاوه بر اینکه هم در فقه و اصول و هم در فلسفه و کلام اهل نظر است اما از مطرح شدن پرهیز دارد. قبل از انقلاب نیز شخصیت‌های علمی این چنینی هم در نجف بودند و هم در قم، که افراد واقعاً ملا و متدینی بودند اما نمی‌خواستند به علل مختلفه‌ای، ورود پیدا کنند که مطرح شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics