قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / با فعالیت‌های «مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الإسلامی» آشنا شوید
با فعالیت‌های «مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی» آشنا شوید

معرفی مراکز علمی و پژوهشی؛

با فعالیت‌های «مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الإسلامی» آشنا شوید

برای پیگیری پروژه تمدن نوین اسلامی در سطح جهان اسلام با همت چند تن از  شخصیت‌های فکری و فرهنگی از ایران و لبنان در سال ۲۰۰۷ میلادی (مصادف با ۱۳۸۶ شمسی) موسسه‌ای با نام «مرکز الحضاره لتنمیه الفکر السلامی» در شهر بیروت پایه‌گذاری گردید.

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز الحضاره با این باور که راه عملی برای حل معضلات کنونی جهان اسلام، تنها با توافق نخبگان مسلمان بر سر اصول راهبردی و مصالح مشترک امت اسلامی صورت می‌پذیرد، معتقد است که این مهم  در حال حاضر در پرتو گفتمان تمدن نوین اسلامی امکان پذیر می‌باشد. از این رو، هسته اصلی فعالیت‌های مرکز بر شناسائی مولفه‌های اندیشه‌ تمدنی و معرفی این گفتمان به محافل علمی و فرهنگی در جهان اسلام تمرکز یافت و امروز پس از ده سال فعالیت مستمر افتخار دارد که با تولید ۲۵۰ جلد کتاب و برقراری ارتباط گسترده با محافل علمی و فرهنگی و تشکیل ۳۰ همایش و نشست تخصصی و ۱۵۰ بار حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و … گامی در این راه بلند و پر فراز و نشیب برداشته است.

مرکز الحضاره در راستای شناسائی و شناساندن اصول و عناصر مدنیت نوین اسلامی، از همان آغاز اهداف زیر را در دستور کار خویش قرار داد:

۱- شناخت چارچوب تفکر تمدنی اسلام از منظر معارف قرآن کریم و سنت پیامبر بزرگ اسلام(ص) و اهل بیت گرامی ایشان(ع)

۲- بازخوانی تجربه‌های تمدنی مسلمین در طول تاریخ  و نیز بازشناسی اندیشه‌ها و اقدامات اصلاحی متفکران و رهبران اسلامی در دوره معاصر

۳- پی‌جویی اسباب انحطاط و انفعال فکری و تمدنی جهان اسلام در برابر دنیای غرب و آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی

 ۴- برقراری پل‌های ارتباطی میان نخبگان و موسسات اسلامی در جهت معرفی و گسترش اندیشه تمدنی اسلام

۵- ایجاد شبکه تعاملات و تبادلات فکری در میان نخبگان در جهت مشارکت در تولید بنیادهای تمدن نوین اسلامی

در راستای اهداف یادشده، مقرر شده است که این برنامه کلان در سه گام پی‌گیری گردد:

گام نخست: تولید و تقویت ادبیات تمدنی از طریق تالیف، ترجمه و برپائی نشست‌ها و همایش‌ها

گام دوم: تلاش در جهت گفتمان‌سازی گسترده در خصوص اندیشه تمدنی اسلام و ارائه آن به عنوان یک پارادایم رقیب در برابر مدرنیته

گام سوم: ایجاد زمینه‌های لازم برای تولید مولفه‌های علوم تمدن ساز اسلامی به صورت مشترک توسط نخبگان مسلمان.

ناگفته نباید گذارد که زبان مورد نظر در برنامه‌های مرکز به دلیل محدودیت امکانات، به زبان عربی محدود گردید و سطح مخاطبان نیز به نخبگان علمی و دینی و به ویژه نسل جوان اندیشمند در کشورهای اسلامی اختصاص یافت.

برای تحقق گام نخست، مرکز با طراحی ۵ سلسله، به تالیف و تولید آثار علمی در این راستا پرداخت: سلسله مطالعات قرآنی، سلسله مطالعات تمدنی، سلسله شخصیت‌های فکر و اصلاح، سلسله تجربیات ایران معاصر و سلسله روابط ایران و عرب.

البته مرکز در ضمن پر کردن خلأ ادبیات تمدنی از طریق تولید و توزیع گسترده آثار، از تعامل گسترده با شخصیت‌های فکری، اجتماعی و سیاسی و نیز همکاری با موسسات علمی غافل نماند و به اندازه مقدورات اندک خود، توانست جایگاه شایسته‌ای در سطح جهان اسلام به دست آورد.

فراورده‌های علمی و موقعیت بین المللی مرکز الحضاره امروزه فرصتی فراهم آورده است که گام‌های بعدی را در راستای گسترش تفکر تمدنی به سهولت و عمق بیشتری برداشت. بی‌گمان این مهم تنها در سایه همکاری و هم‌افزائی سایر موسسات اسلامی امکان پذیر می‌گردد.

لازم به ذکر است، ریاست مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الإسلامی لبنان (مرکز پژوهش‌های تمدنی) بر عهده حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی می‌باشد.

علاقه‌مندان برای مشاهده فعالیت‌ها و آثار این مرکز می‌توانند اینجا کلیک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics