قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برخی اسرار در دست قضات و وکلا امانت هستند/ نباید فقط از روی کاغذ حکم داد بلکه باید در زمینه آن تفکر کرد/ در هنگام قضاوت از روی عدالت قضاوت کنید
برخی اسرار در دست قضات و وکلا امانت هستند/ نباید فقط از روی کاغذ حکم داد بلکه باید در زمینه آن تفکر کرد/ در هنگام قضاوت از روی عدالت قضاوت کنید

‌‌‌‌آیت‌الله یزدی:

برخی اسرار در دست قضات و وکلا امانت هستند/ نباید فقط از روی کاغذ حکم داد بلکه باید در زمینه آن تفکر کرد/ در هنگام قضاوت از روی عدالت قضاوت کنید

خدا نکند انسان گرفتار نفس شود و نفس انسان را فراگیرد؛ نفس برای بزرگتر از من و شما تصویر می‌کند حتی ممکن است برای من که در شورای نگهبان هستم برای صلاحیت کاندیداها تصویرسازی کند؛ بنابراین به عنوان مثال نباید فقط از روی کاغذ حکم داد بلکه باید در زمینه آن تفکر کرد و حتی گاهی ممکن است که نیاز به اظهار فرد باشد و سپس حکم را صادر کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، دوره تکمیلی حقوق دانان تراز انقلاب اسلامی و اولین دوره توانمندسازی مربیان آموزش همگانی حقوق از سوی سازمان بسیج حقوق دانان با همکاری مرکز بسیج قوه قضائیه و معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در مجتمع یاورن مهدی جمکران برگزار شد.

 دراین همایش، آیات یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان، کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج اسلام ابراهیمی رییس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خلیلی رییس کل دادگستری استان قم، همچنین افشار رییس هیأت اندیشه ورز سپاه پاسداران و بهرامیان مسؤول سازمان بسیج حقوق دانان و جمعی از قضات، وکلا و دانشجویان رشته حقوق حضور داشتند.

در آغاز این نشست بهرامیان به اهداف برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰۰ هزار حقوق دان در کشور وجود دارد که از میان آنها ۴۵ هزار نفر عضو بسیج هستند؛ امام خمینی(ره) اجرای تمام امور را متوقف بر مشارکت مردمی و بسیج را بارزترین نمونه مشارکت مردمی می‌دانست.

مسؤول سازمان بسیج حقوق دانان ادامه داد: همین مشارکت مردم تبدیل به پیروزی انقلاب اسلامی شده است؛ بسیج که امروز به الگو برای کشورهای فراوانی مانند لبنان تبدیل شده است، گاهی در جنگ، گاهی در واکسیناسیون و امروز در اقشار تخصصی است و بسیج حقوق دانان یکی از شاخه‌‌‌های بسیج تخصصی است.

توصیه‌های آیت‌الله یزدی به قضات و وکلا

در ادامه نشست، ‌‌‌آیت‌الله یزدی به بیان نظرات خود پرداخت و با اشاره به اینکه اعتبار سیستم حکومت تا حد زیادی وابسته به دستگاه قضایی است، اظهار کرد: اعتبار دستگاه قضایی نیز وابسته به قضات و شخصیت‌‌‌هایی که در صدور حکم تأثیر دارند، است به گونه‌ای که در برخی کشورها حتی قدرت عزل رییس جمهور در دست دستگاه‌‌‌های قضایی است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این مقدمه را بیان کردم تا شما عزیزان اعم از قضات و وکلا قدر موقعیت و مکان شغلی خود را بدانید زیرا در حساس‌ترین مقام از مقامات حکومتی قرار دارید.

وی خطاب به وکلا و قضات گفت: بدانید که همیشه در این منصب و در این دنیا نیستید و همان گونه که شما در زمینه افرادی که در گذشته بوده‌‌اند اظهار نظر می‌کنید، در آینده نیز افرادی خواهند آمد و در زمینه فعالیت‌‌‌های شما که حساس ترین شغل است اظهار نظر خواهند کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که براساس آیات قرآن کریم امانت را باید به دست اهلش داد، اظهار کرد: در زمینه امانت را به دست اهلش دادن دو سؤال، امانت چیست؟ و اهل امانت کیست؟ مطرح می‌شود؛ هنگامی که بحث امانت مطرح می‌شود ذهن بیشتر افراد به سمت مسائل مادی می‌رود.

وی اضافه کرد: مفسران در زمینه واژه امانت در آیات به صورت رسمی اختلاف دارند که امانت فقط شامل موارد دنیایی می‌شود یا اعم از دنیایی و معنوی است که تعبیر به خلقی و خالقی می‌کنند؛ برخی نیز امانت را به امامت اختصاص داده‌‌اند و می‌گویند این خطاب اختصاص به پیامبراکرم(ص) دارد و می‌گوید امامت را به اهلش دهید.

‌‌‌آیت‌الله یزدی با تصریح بر این که برخی اسرار در دست قضات و وکلا امانت هستند، بیان کرد: ممکن است برخی افراد سری را در نزد شما گذاشته باشند، که نباید فاش شود همانند امانتی که در دست دستگاه‌‌‌های امنیتی است که نباید بازگو شوند و حتی در برخی موارد فقط خود شخص باید از آنها آگاه باشد و رییس دفتر نیز نباید آن موارد را بداند.

در هنگام قضاوت از روی عدالت قضاوت کنید

وی راز دار بودن را کار بسیار مشکلی دانست و افزود: اهمیت حفظ اسرار مشخص است اما کار مشکلی است به دلیل این که شیطان به راحتی می‌تواند اسرار را از انسان دریافت کند؛ به عنوان مثال برخی هنگام صحبت با خانواده اسراری را برای همسر یا فرزند خود تعریف می‌کنند که همین کار برای فاش شدن اسرار کافی است؛ قضات و وکلا حق ندارند مطالبی را که افراد برای مشاوره در اختیار آنها گذاشته‌اند، حتی برای اقوام آن شخص بازگو کنند زیرا آبروی اشخاص از هر مورد دیگری مهم تر است و باید به اهلش سپرده شود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اهل امانت نیز شخصی است که دارای شایستگی‌‌‌های لازم است و اگر با او مشورت نشود در کار خود موفق نخواهید بود مانند شخصی که در پزشک قانونی است که اگر قاضی در بررسی پرونده خود با او مشورت نکند نمی‌تواند به حقایق دست پیدا کند.

وی خطاب به قضات گفت: در هنگام قضاوت از روی عدالت قضاوت کنید؛ عادلانه به معنای تقسیم مساوی میان دو طرف نیست بلکه به معنای حق است که گاهی هر دو طرف محکوم هستد و گاهی باید میانجی گری کرد.

‌‌‌آیت‌الله یزدی افزود: عدالت اجتماعی باید به وسیله شما وکلا و قضات برقرار شود و دوستی، سابقه داشتن، سفارش کردن و فامیل بودن نباید در دادرسی شما تأثیری داشته باشد بلکه مدرک فقط باید حق باشد و پیش از هرکاری نخست خداوند و حق را ببینید و سپس حکم صادر کنید.

وی با بیان این که حکم با قضا متفاوت است، گفت: قضا بخشی از حکم و حکم اعم است به عنوان مثال استاندار یا فرماندار نیز هر حکمی که صادر می‌کند باید از روی عدالت و براساس مقررات باشد نه این که از روی میل و سلیقه حکم دهد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: حکم شامل احکام قضایی نیز می‌شود بنابراین وکلا نیز اعم از وکیل شخصی یا تسخیری باید حق را ملاحظه کنند نه موارد دیگری را؛ به وکلا می‌گویم آیا تاکنون شده است خوتان را آزمایش کنید؟ آیا از حق دفاع می‌کنید؟ آیا شده است پرونده‌ای که باطل باشد را رد کنید؟.

وی افزود: یعنی به همه موارد صورت حق می‌دهد به گونه‌ای که انسان گمان می‌کند در حال حتما یک مرتبه خود را آزمایش کنید زیرا انسان فریب شیطان را می‌خورد و نفس اماره نفس توجیه گر است؛ نفس برای انسان تصویر می‌کند عمل کردن به حق است.

‌‌‌آیت‌الله یزدی ادامه داد: خدا نکند انسان گرفتار نفس شود و نفس انسان را فراگیرد؛ نفس برای بزرگتر از من و شما تصویر می‌کند حتی ممکن است برای من که در شورای نگهبان هستم برای صلاحیت کاندیداها تصویرسازی کند؛ بنابراین به عنوان مثال نباید فقط از روی کاغذ حکم داد بلکه باید در زمینه آن تفکر کرد و حتی گاهی ممکن است که نیاز به اظهار فرد باشد و سپس حکم را صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: قضات و وکلا ممکن است گرفتار پول، رشوه، رفاقت و موارد دیگر شوند از این رو باید اهل تهذیب نفس و مراقبه باشند تا گرفتار چنین مسائلی نشوند.

‌‌‌آیت‌الله کعبی به عنوان حقوقدان تراز انقلاب برگزیده شد

بنابر گزارش رسا، پس از سخنان ‌‌‌آیت‌الله یزدی از برخی حقوقدانان تقدیر شد که ‌‌‌آیت‌الله کعبی عضو جامعه مدرسین و استاد برجسته حقوق حوزه و دانشگاه به عنوان حقوقدان تراز انقلاب؛ قاضی صلواتی با عنوان قاضی برگزیده در عرصه فساد ستیزی، قاضی اصانلو به عنوان قاضی جوان استکبار ستیز و قاضی فیض الله صالحی مستشار عالی تجدید نظر در قوه قضائیه نشان استکبار و فساد ستیزی را دریافت کردند. در ادامه نیز قاضی صلواتی، فیض الله صالحی، سردار افشار، و حجت‌الاسلام خلیلی به بیان نظرات خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics