قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برخی شعار می‌دهند اما اعتقادی به ولایت فقیه ندارند
برخی شعار می‌دهند اما اعتقادی به ولایت فقیه ندارند

فاضل لنکرانی:

برخی شعار می‌دهند اما اعتقادی به ولایت فقیه ندارند

آیت‌الله فاضل لنکرانی با هشدار نسبت به دشمنی منسجم دنیای کفر نسبت به اسلام و تشیع، ضمن انتقاد از شعارهای توخالی و اجتهاد شخصی در مسائل دین، خواستار عرضه جامع و کامل اسلام شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد با بیان دو حدیث در باب ولایت اهل بیت علیهم السلام به اهمیت این موضوع در علوم اسلامی پرداخت.

وی با قرائت روایت «إنَّ وِلایَتَنا وَلایَهُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِی لَمْ یُبْعَثْ نَبِیٌّ قَطُّ إلّا بِها» از امام صادق(ع) به نقل از ابی بصیر به قرائت روایت دیگر از ایشان با عنوان «ان الله جعل ولایتنا اهل البیت قطب القرآن و قطب جمیع الکتب علیها یستدیر محکم القرآن و بما نوهّیت الکتب و یستبین الایمان» پرداخت.

ولایت اصل اصیل و رکین هر طلبه‌ای در حوزه است

فاضل لنکرانی بیان داشت: هر طلبه‌ای در حوزه در هر رشته‌ای چه در فقه و چه در اصول، تفسیر یا عقاید و مذاهب باید این اصل اصیل و رکین ولایت را توجه داشته باشد و هر روزی که بر او می‌گذرد باید خود را به ولایت اهل بیت نزدیک تر کند.

وی افزود: مفاهیم آیات و روایات در این مورد بسیار است که اگر فقیهی بخواهد حق فقاهت را ادا کند مراتب معرفتی او نسبت به ائمه در این بحث دخالت دارد. اگر فقیهی معتقد باشد که علم ائمه فقط در بحث فقه است فرق دارد با آنکه دایره علمی وسیع تری را برای ایشان در نظر می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسی که تفسیر کار می‌کند و برای روایات اعتبار قائل است، این تفاوت دارد با کسی که بگوید خبر واحد فقط در باب احکام است و در تفسیر و تاریخ کارایی ندارد.

وی افزود: در شناخت و مقابله با فِرق و مذاهب این خیلی تاثیر دارد که یک محقق آگاهی و نورش را از ائمه و حقیقت و علم ایشان به دست آورد چرا که این یک نتیجه متفاوتی دارد با کسی که ولایت را از مذاهب جدا بداند، ممکن است نسبت به برخی عقاید رنگ بگیرد. هرچه نور ولایت در انسان بیشتر باشد در هر رشته‌ای از علوم اسلامی اخلاق، سیاست، فقه، اصول یا عقاید که در او تلألو پیدا کند فرق می‌کند با کسی که چنین نیست.

مبنای علامه طباطبائی در اعتبار خبر واحد

فاضل لنکرانی با اشاره به حدیث اول در ابتدای سخن خویش، بیانی از زیارت جامعه کبیره را یادآور شد که در آن می‌خوانیم نور و برهان خدا در اهل بیت وجود دارد و تعبیری دیگر هم در آخر همین زیارت است که باز دنیایی از مطلب دارد در آنجا خطاب به خدا می‌گوییم به آن حقی که تو از طرف اینها به خودت واجب کردی ما را در زمره عارفین اهل بیت قرار بده!

استاد حوزه علمیه قم افزود: ولایت اهل بیت ولایت خدای تبارک و تعالی است و همه انبیاء ولایت ائمه را پذیرفته بودند. جدای از این مسئله که خبر واحد در غیر احکام اعتبار دارد یا نه مرحوم علامه طباطبائی در المیزان آخرین بحث خود مبنایش را که خبر واحد در غیر احکام اعتبار ندارد می‌گوید و در تفسیر به آن استناد نمی‌کند اما برداشت او با این روایات در مضامین تقریبا نزدیک است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبائی نور ولایت در وجودش بوده که توانسته تفسیر بنویسد ائمه قطب قرآن و همه کتب هستند. محکمات قرآن به محکم بالاتری بنام ولایت برمی گردد یک اصل و اساس محکم داریم که ولایت اهل بیت است.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: در مسیری که قرار گرفتیم این یک اصل محکم است نه شعاری و احساسی و تقلیدی، از این بیشتر استفاده کنیم. در زندگی امام داریم که هر شب در نجف روبروی قبر حضرت علی علیه السلام زیارت جامعه می‌خواند. معلوم می‌شود چقدر از نور ولایت استمداد کرده است. همه ما باید این اصل را رعایت کنیم در جوار امام رضا علیه السلام تشرف بیشتری پیدا کنیم و برای حل مشکلات علمی و فکری معنوی جامعه استمداد کنیم.

با قرآن زیاد ارتباط داشته باشید

فاضل لنکرانی با اشاره به مباحث مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی بیان داشت: این رشته درست است که عنوان تخصصی دارد اما باز باید با قرآن زیاد ارتباط داشته باشید. کسی فکر نکند یک مقدار اطلاعات تاریخی و مذاهب که پیدا کرد در مقابل وهابیت و فِرَق دیگر، عقاید و راه ابطالش را که یاد بگیرد تمام است خیر! قرآن بر همه علوم محوریت دارد. عرض کردم فقیه هرچه بیشتر با قرآن آشنا باشد به همان میزان موفق تر است در عقاید و علوم دیگر نیز چنین است.

وی افزود: برنامه‌هایی در اینجا برگزار می‌شود اما خودتان تفسیر بیشتر کار کنید با قرآن بیشتر مانوس باشید نکات جدید را خودتان استخراج کنید ببینید در مقابل عقاید باطله قرآن چه می‌گوید.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همه این عقاید باطله در پوشش مسلمانی اگر ریشه اش را بخواهیم پیدا کنیم باید اسلام و کفر را از قرآن بررسی کنیم بحث فقهی و تفسیری مشکلی است که فقها و مفسرین بسیار در این قضیه صحبت کردند مبنی بر اینکه ملاک و ضابطه اسلام و کفر از دیدگاه قرآن چیست؟

ملاک اسلام و کفر در قرآن و دیدگاه فقها

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مشهور فقها ملاک اسلام و کفر را تنها شهادتین می‌دانند که در این صورت شخص مسلمان است و خون و مالش محترم است اما برخی از فقها از جمله محقق خوئی اعلی المقامه، ایمان به آخرت را اضافه کرده اند که قبل ایشان در بین فقها ندیدم.

وی افزود: ایشان فقط شهادتین را کافی نمی‌داند و سه تا رکن و مطلب را نسبت به اسلام لازم می‌داند و عمده استدلال ایشان آیات قرآن است ممکن است فقیهی پیدا شود خدشه کند که خدشه هم شده اما این نگاه قرآنی است که این فکر را ایجاد می‌کند بنابراین در این بحث اسلام و کفر از نظر قرآن مراتب اسلام و کفر را خود آقایان اگر در ضمن برنامه‌های درسی آنها نیست دنبال کنند و کار کنند.

تشکیلات منسجم و عدم غفلت دشمن در شبهه افکنی

استاد سطح عالی حوزه گفت: در زمان ما اسلام بیش از همیشه دشمن دارد در طول تاریخ هیچ زمانی به مثل زمان ما اسلام دشمن نداشته است کجا را می‌شناسید که در قلب یهودیت مراکز علمی آنها دنبال پژوهش و تحقیق در مورد اسلام و شیعه باشند تا نقاطی برای تضعیف و کوبیدن شیعه و اسلام پیدا کنند در هیچ زمانی چنین تشکیلات منسجمی در دنیای کفر ندیدیم و عجیب تر اینکه لحظه‌ای از این موضوع غفلت ندارند و دائم در حال تولید فکر و شبهه می‌کنند و با بررسی آیات قران می‌خواهند به آن صدمه وارد کنند.

فاضل لنکرانی بیان داشت: یکی از بزرگانی که الان در اروپا حضور دارد چند سال پیش خبری به من داد که خانمی در فرانسه یا سوئیس ده سال در مبانی اصولی مرحوم امام و مرحوم خوئی کار کرده و آمده از میان شاگردان خوئی استاد بزرگوار ما آیت‌الله وحید و از شاگردان امام مرحوم والد ما آیت‌الله فاضل رضوان الله تعالی علیه را انتخاب کرده و تمام مبانی اصولی این دو نفر را بررسی کرده و مسلط است.

وی افزود: این برای آن آقای بزرگوار خیلی عجیب بود که یک زن غیر مسلمان چنین دنبال علم است اما آنها هدف بالاتری دارند که فهمیده اند پایه فقه اصول فقه است دارند اصول را بررسی می‌کنند که با استفاده از آن مبانی اسلام را هدف بگیرند و بگویند بر طبق این اصول نباید حکومت برقرار کرد یا اینکه اگر ظلم شد سکوت کنیم و اگر حقوقمان از بین رفت حرفی نزنیم.

رئیس مرکز فقه ائمه اطهار(ع) ادامه داد: واقعا دنیای کفر در تلاش عظیمی است قرآن و فقه و اصول فقه و عقاید ما را دارند بررسی می‌کند که روزنه‌ای به زعم باطل خود بر‌ای مقابله بجویند! خب اگر این را در نظر بگیرید می‌شود ضرورت وجود چنین مرکزی و بحث شبهات و نحله‌ها و مذاهبی که در زمان است.

ضرورت وجود مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی

استاد عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: ضرورت این مجموعه از مجموعه‌های فقهی اصولی قطعا کمتر نیست بنابراین ارزش کار خود را بدانید. ما به برکت این انقلاب باید که اسلام متقن و بی خلل را به دنیا معرفی کنیم.

وی افزود: به نظر من یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی ما این بود که اسلام را به شکل کامل و جامع عرضه کنیم. مدعی هستیم که یکی از مبانی حکومت اسلامی امام رضوان الله تعالی علیه جامعیت دین بود دین جامع و کامل که نمی‌تواند حکومت نداشته باشد. پس باید اسلام را آنطوری که است و قرآن و عترت بیان کرده اند بصورت معقول و منطقی به دنیا عرضه کنیم.

انتقاد از ارائه عاشورا و مهدویت به صورت عامیانه و عوام پسندانه

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این مجموعه‌ها علاوه بر اینکه هدف اولشان سعی در سد شدن در مقابل دشمنان است هدف دیگر دارند که مقابله با ارائه دینِ به صورت بازاری و غیر صحیح و غیر قابل دفاع است. متاسفانه می‌بینیم امروز برخی برای جامعه و مردم ما که می‌خواهند اسلام را بیان کنند بیانشان غیر صحیح است در قضیه عاشورا اجتهادهای شخصی دارند ‌ای کاش اهل اجتهاد بودند در قضیه مهدویت یک اظهار نظرهای عامیانه می‌کنند. عوام پسندی از چیزهایی است که به دین ضربه می‌زند آنچه در اسلام وجود دارد را باید گفت اینکه خطیبی یک بُعد از ابعاد اسلام را بیان کند ضربه می‌زند از مصادیق «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلی حَرْفٍ» می‌شود.

فاضل لنکرانی بیان داشت: ما نمی‌توانیم بگوییم که اسلام فقط دین رحمت است این همه آیات در مورد عذاب و عقاب و جهنم داریم کمتر آیه‌ای می‌بینیم که در بیان رحمت است اما کنار آن عذاب و عقاب نیامده باشد.

وی افزود: اگر اسلام را این چنین معرفی کنیم جوانان را جری می‌کنیم بر معصیت و گناه، که خدا ارحم راحمین است و ممکن است یزید را هم ببخشد. عده‌ای هم مسلک عرفانی می‌گیرند که ممکن است خدا یزید را هم ببخشد وسعت رحمت خدا معنی اش این نیست در بحث عاشورا و اعتقادی و مهدویت اسلام را به صورت عامیانه و عوامانه و عوام پسند و احساسی بیان می‌کنیم که این عنوان عوامی کنار برود دیگر چیزی ندارد.

طلبه انقلابی و حوزه انقلابی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: یک طلبه انقلابی مورد تاکید رهبری کمتر مورد غفلت است حوزه انقلابی اسلام را درست درک می‌کند اسلام جامعی که امام یاد داد اسلام دارای حکومت و سیاست و دارای ولایت فقیه را بیان می‌کند. استاد و طلبه حوزه اگر این را بفهمد انقلابی است. برخی اعتقادی ندارند به ولایت فقیه اما شعار خیلی می‌دهند در قم و جاهای دیگر هم هستند. در این زمان باید افکار امام را مورد بررسی دقیق قرار دهیم تا بتوانیم این انقلاب را حفظ کنیم و استمرار دهیم. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics