قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن از دیدگاه امامیه و اهل‌سنت
بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن از دیدگاه امامیه و اهل‌سنت

در قالب کتابی منتشر شد؛

بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن از دیدگاه امامیه و اهل‌سنت

همزمان با روز جهانی موسیقی کتاب بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، همزمان با ۳۱ خرداد ماه، روز جهانی موسیقی کتاب ارزشمند بررسی تطبیقی ماهیت غنا و مبانی فقهی آن از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت تألیف محمد جواد حیدری خراسانی در ۲۸۰ صفحه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به زیور طبع آراسته شد.

از مسائلی که مردم و به ویژه نسل جوان به آن مبتلایند، مساله غنا و موسیقی از دیدگاه اسلام است که شاید در این دوره زمانی خاص، به مسأله‌ای عمومی، در جامعه تبدیل شده است، لذا یکی از موضوع‌هایی که به کنکاش و جست و جو نیاز دارد، موسیقی است.

غنا و موسیقی، از جمله موضوع‌هایی است که با وجود کاربرد فراوان، همیشه با شبهه‌ها، ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی، روبرو بوده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر حساسیت این موضوع نیز افزوده شده است.

آیا موسیقی مطلقاً حرام است؟ آیا حلیت و حرمت موسیقی، به شعر باز می‌گردد یا کیفیت کشیدن صدا و تحریر آن نیز در این باره نقش دارد؟ یا …؛ متأسفانه شیوع غنا و موسیقی در میان مردم، مانع تفکر دقیق و بررسی علمی و فقهی بیشتر در این زمینه مهم شده و تفکر نادرست عده‌ای که رواج مسأله‌ای را دلیل بر بی عیب بودن آن می‌دانند، به این مسأله رونق بخشیده است.

با توجه به آنچه گذشت، ضرورت داشت که مجموعه‌ای، در دست عموم مردم به خصوص مبلغان قرار گیرد تا در حد امکان، دیدگاه فقهی صحیحی در زمینه غنا و موسیقی در سطح جامعه و به خصوص برای اندیشمندان تبیین شود.

در این کتاب سعی شده است با نگاهی تطبیقی به مسأله غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت، به تبیین جامع و مستند از بحث پرداخته شود. در بیشتر موارد، پس از اشاره به مطلب مورد بحث و برخی از دلایل آن، به اقوال فقها اشاره شده و نیز تا آنجا که ممکن بوده، دقت شده است که خواننده به منابع دست اول ارجاع داده شود و برای رعایت حال خوانندگان، گاه در کنار استفاده از منبعی به زبان اصلی، ترجمه فارسی آن نیز بیان شده تا علاوه بر محققان، خطبا و مبلغان، برای عموم مردم نیز مفید باشد و نیز کوشیده شده در بخش‌های مختلف، ضمن بیان ماهیت و مبانی فقهی غنا و موسیقی، نقد و بررسی علمی و محققانه‌ای درباره آرا و دیدگاه‌ها صورت گیرد.مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics