قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی فقهی و حقوقی «اجرت کار زن در خانه»
بررسی فقهی و حقوقی «اجرت کار زن در خانه»

تازه‌های نشر؛

بررسی فقهی و حقوقی «اجرت کار زن در خانه»

کتاب بررسی فقهی و حقوقی «اجرت کار زن در خانه» از سوی پژوهشگاه قوه قضاییه منتشر شد و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این کتاب با انتخاب آرای شعب مختلف با موضوع مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، اختلاف رویه قضات دادگاه‌های خانواده مورد بررسی قرار گرفته است زیرا برخی شعب دادگاه‌ها مبتنی بر ماده ۲۶۵ قانون مدنی با تمسک به اصل عدم تبرع زوجه را واجد شرایط استحقاق اجرت المثل دانسته اند.

البته برخی نیز مانند شعبه ۲۶۱ دادگاه عمومی و حقوقی تهران بر این مبنا که در عرف جامعه ایرانی، غالباْ زوج جهت کارهای منزل به زوجه دستور می‌‌دهد و زنان ایرانی در صورت عدم اختلاف ادعای مزد ندارند ولی در صورت اختلاف، نیت ارتکازی دارند که حقوق خود را دریافت کنند، زن را بابت کار در منزل مستحق اجرت المثل دانسته است.

در سوی مقابل، برخی شعب دادگاه‌ها همچون شعبه ۲۸۵ دادگاه عمومی خانواده تهران، شعبه ۲۳۸ دادگاه عمومی خانواده تهران و شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، در دعوای اجرت المثل، زن را مستحث ندانسته اند و به عرف عام خانواده‌های ایرانی تمسک کرده اند.

در کتاب اجرت کار زن در خانه که در چهار فصل تالیف شده، در فصل نخست تحول قانونی و رویه قضایی این موضوع، در فصل دوم دیدگاه‌های فقهی و حقوقی مساله، در فصل سوم مبانی شرعی و فقهی موضوع و در فصل چهارم نیز مبانی قانونی مساله مورد بررسی قرار گرفته است.

چاپ نخست این کتاب در یک هزار نسخه و به قیمت ۳۴ هزار تومان منتشر شده که علاقمندان می‌‌توانند با مراجعه به فروشگاه مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه به صورتی حضوری یا اینترنتی به نشانی https://judpub.ir/ نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

گفتنی است، این کتاب حاصل همکاری مشترک پژوهشکده استخراج و مطالعات رویه قضایی و مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) در برگزاری نشستی به منظور بررسی فقهی و حقوقی «استحقاق اجرت المثل از سوی زوجه بابت کار در منزل» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics