قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برنامه دروس خارج «فقه سلامت» حوزه علمیه مشهد
برنامه دروس خارج «فقه سلامت» حوزه علمیه مشهد

برای چهارمین سال متوالی در سال تحصیلی 1402-1401

برنامه دروس خارج «فقه سلامت» حوزه علمیه مشهد

درس خارج «فقه فرآورده‌های حلال» توسط آیت‌الله مهدی مروارید، درس خارج فقه «مسائل پزشکی قانونی» توسط استاد سید هادی مرتضوی و درس خارج «فقه داروسازی» توسط استاد محسن ملکی در سال جدید تحصیلی حوزه علمیه مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دروس خارج فقه سلامت، برای چهارمین سال متوالی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توسط اساتید حوزه علمیه خراسان و به اهتمام هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی، برگزار می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، حجت‌الاسلام محمدضیاء روحانی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی، در توضیحاتی دراین‌باره گفت: از ابتدای فعالیت هیئت اندیشه‌ورز دین سلامت و سبک زندگی، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات بزرگان حوزه علمیه، توجه به موضوعات جدید و مسائل مستحدثه در فضای حوزوی به‌خصوص دروس خارج، تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم این هیئت گردید و در دستور کار قرار گرفت. برای تحقق این هدف و خواسته از سال ۱۳۹۸ از اساتید محترم و مبرز دروس خارج حوزه علیه مشهد دعوت به عمل آمد تا مباحث خویش را پیرامون مسائل مستحدثه و موضوعات مرتبط با دین و سلامت ارائه کنند که این پیشنهاد با استقبال این اساتید معزز مواجه گردید.

وی ادامه داد: طی سنوات گذشته، چندین درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد شکل گرفت. سعی بر این بوده که در این دروس، موضوعات جدیدی که کمتر مورد توجه دیگر حوزه‌های علمیه قرار گرفته و از طرفی مورد نیاز جامعه اسلامی نیز می‌باشد، ارائه شود تا هدف و رسالت هیئت‌های اندیشه‌ورز که همان پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی است، تحقق یابد.

روحانی افزود: در این سال‌ها موضوعات مهمی همچون سقط جدید و کنترل جمعیت، تغییر جنسیت، پیوند اعضا، مرگ مغزی، تلقیح مصنوعی و مسائل پزشکی قانونی توسط اساتید معظم حوزه علمیه در دروس خارج بررسی و تبیین شده است؛ اما در سال تحصیلی جدید نیز سه درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد برگزار خواهد شد که به شرح زیر است:

۱. درس خارج فقه «فرآورده‌های حلال» توسط استاد معظم آیت‌الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان. این درس با توجه به اهمیت مساله تغذیه و فرآورده‌های حلال در سبک زندگی اسلامی و تأثیر آن در سلامت روح و جسم انسان‌ها انتخاب شده است. ایشان بر اساس کتاب اطعمه و اشربه شرایع الاسلام و با عنایت به شرح گرانسنگ آن کتاب جواهر الکلام و با توجه به موضوعات جدید در مساله اطعمه، اشربه و فرآورده‌های حلال که از موضوعات مهم جوامع اسلامی است این بحث را ارائه می‌فرمایند.

۲. درس خارج فقه «مسائل پزشکی قانونی» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی مرتضوی. ایشان درسال تحصیلی جدید نیز همانند سنوات گذشته مساله‌ای از مسائل مربوط به پزشکی قانونی که از موضوعات مهم و مبتلابه جامعه اسلامی و دغدغه بسیاری از مؤمنین و به‌خصوص نهادهای قضایی است مطرح خواهند فرمود.

۳. درس خارج «فقه داروسازی» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی. یکی از مسائل مهم در فقه سلامت، دارو و درمان است که ابعاد مختلفی ازجمله تهیه و تولید دارو، آزمایشات دارویی و مصرف داروهای مختلف را در بر می‌گیرد. به این جهت نیازمند به بحث و پژوهش‌های فقهی و اسلامی است که در این دروس به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

روحانی در خاتمه اضافه کرد: هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی با توجه به رسالت اصلی خویش که پژوهش در مسائل مبتلابه جامعه اسلامی است، از همه علاقه‌مندان، فضلا و نخبگان حوزه علمیه دعوت به عمل می‌آورد که این فرصت را مغتنم شمرده و در این دروس، با موضوعات نوین شرکت نمایند؛ همچنین از پژوهش‌ها و تحقیقات فضلا و اهل تحقیق در موضوعات مرتبط با حوزه دین و سلامت، حمایت مادی و علمی صورت خواهد پذیرفت.

برنامه دروس خارج «فقه سلامت» حوزه علمیه مشهد

لازم به ذکر است دروس مزبور به‌صورت حضوری در مدرسه علمیه آیت‌الله خوئی (ره) برگزار می‌گردد، همچنین فضلاء می‌توانند جهت دسترسی به صوت و تقریرات دروس از کانال‌های اساتید محترم در فضای مجازی استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics