قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «بند بندِ سرگذشتم» خاطرات علامه محمدحسین کاشف الغطاء
«بند بندِ سرگذشتم» خاطرات علامه محمدحسین کاشف الغطاء

تازه‌های نشر؛

«بند بندِ سرگذشتم» خاطرات علامه محمدحسین کاشف الغطاء

خاطرات علامه آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء تحت عنوان «بند بندِ سرگذشتم» با ترجمه و بازپژوهی استاد علی شمس توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، خاطرات مرحوم علامه محمد حسین  کاشف الغطاء  تحت عنوان «بند بندِ سرگذشتم» با ترجمه و بازپژوهی استاد علی شمس توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در اختیار همه علاقه‌مندان به پژوهش درباره تاریخ معاصر ایران قرار گرفت.

استاد علی شمس درباره دلایل ترجمه این اثر به زبان فارسی می‌نویسد: «دفتر خاطرات علامه شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء را بدین منظور ترجمه کردیم که شمه‌ای از حال‌وهوای پیشین را در آن بجوییم.

می‌خواستیم گوشه‌هایی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران، عراق و اطرافشان را در مقطع میان مشروطه و کودتای ۲۸مرداد، این بار از نگاه یک مجتهدِ مصلحِ آگاه از سیاست و غمخوار امت بنگریم که در خیلی از رویدادها شاهد عینی یا دخیل و بلکه میدان‌دار بوده است.

آیت‌الله علامه شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء نویسنده‌ی این خاطرات و برادر فقیه وی آیت‌الله حاج‌شیخ‌ احمد (مرجع تقلید صاحب ‌نام)، هر دو اهل نجف، شاگرد، حامی و دستیار خاص آیت‌الله ‌ سیدمحمد کاظم طباطبائی یزدی و همچنین وصی شرعی و قانونی و لاجَرَم محرم اسرار آن زعیم عظیم بوده‌اند.

در این دفتر می‌خوانیم که طلبه‌ی عرب نجفی ناگهان در شهر خود نجف، کانون دانش و میعادگاه دانشوران، به فراست می‌فهمد باید فارسی بیاموزد تا بتواند عالم و مجتهد شود.

چرا که بیشتر طلبه‌های فاضل، اساتید، علما، فقها و حکمای بزرگ نجف ایرانی بوده‌اند و تقریبا تمام درس‌ها را به فارسی می‌گفته‌اند و در مباحثه‌های جان‌دار و نکته‌آموزشان فارسی حرف می‌زده‌اند و کوتاه سخن آنکه زبان علم آن روزگار فارسی بوده است.

در ادامه  خاطرات  می‌خوانیم که جمعه‌ی نیمه‌ی شعبان همان سال، بزرگان شیعه و سنی شهر صیدا از همین علامه‌‌ی اهل نجف خواهش ‌کردند نماز جمعه‌‌ی آنان را نیز در مسجدجامع العمری امامت کند و همه‌ی شهر متفق به مسجد آمدند حتی مسیحیان و کلیمیان! که می‌گفتند برای شنیدن خطبه‌هایش ‌آمده‌ایم.

مرحوم مؤلف برروی‌هم بیش از نصف این دفتر را پیرامون ایران و ایرانیان نوشته اما روایتش از اوضاع عراق، سوریه، لبنان و مصر هم سخت دلکش و خواندنیست.

گفتنی است، کتاب بند بندِ سرگذشتم خاطرات علامه محمد حسین کاشف الغطاء با ترجمه و توضیح و باز پژوهی استاد علی شمس در ۴۴۸ صفحه در قطع رقعی به تعداد ۱۵۰۰ نسخه به قیمت  ۱۴هزار تومان در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics