قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بیانیه آیت‌الله بشیر نجفی درباره مراسم اربعین در ایام شیوع ویروس کرونا
بیانیه آیت‌الله بشیر نجفی درباره مراسم اربعین در ایام شیوع ویروس کرونا

بیانیه آیت‌الله بشیر نجفی درباره مراسم اربعین در ایام شیوع ویروس کرونا

آیت‌الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی تاکید کردند و گفتند: مراقبت از خود در برابر انواع بیماری از جمله ویروس کرونا، واجب شرعی است و نباید در این خصوص کوتاهی شود و آن را دست کم گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، دفتر آیت‌الله بشیر حسین نجفی از مراجع نجف اشرف در خصوص برپایی مراسم اربعین امام حسین (ع) در سایه شیوع ویروس کرونا بیانیه ای صادر کرد و بر ضرورت برپایی شعائر حسینی که اسلام بر پایه آن بنا شده و مذهب حق به واسطه آن استقرار‌ می‌یابد تأکید کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بر مؤمنین مخفی نیست که مراقبت از خود در برابر انواع بیماری از جمله ویروس کرونا، واجب شرعی است و نباید در این خصوص کوتاهی شود و آن را دست کم گرفت.

باید بدانیم که محافظت و رعایت کامل دستور العمل‌ها غیر ممکن است، مگر اینکه فرد در خارج از فضای کره زمین زندگی کند و خداوند سبحان برای او خوراکی و پوشاک و سایر ضروریات زندگی را فراهم کند.

آیا ممکن است که مادر کودک خود را در بغل نگیرد و او را شیر ندهد؟ آیا ممکن است سرپرست خانواده در خانه فرزندان کوچک و بزرگش نزدیک نشود؟ آیا‌ می‌توان تمامی بازار‌ها را تعطیل کرد؟ آیا‌ می‌توان ضروریات زندگی را برای هر فرد و خانواده فراهم کرد، حتی اگر سرپرست خانواده با زحمت روزانه و بدن اختلاط با دیگران زندگی کند؟

در سایه این مشکل تا آنجایی که امکان دارد توجه به توصیه‌های پزشکان واجب است، امّا تعطیل کردن واجبات شرعی و اموری که زندگی بر پایه آن بنا شده و اسلام بر اساس آن شکل گرفته و مذهب حق با آن به استقرار رسیده، جایز نیست. از مهمترین این امور تمامی انواع شعائر حسینی است. پس ما باید بدانیم که شعائر حسینی نعمتی از سوی خداوند سبحان است و نباید آن را ترک یا در حق آن کوتاهی کرد، بلکه تلاش در کم رنگ نشان دادن آن جایز نیست.

همه ما‌ می‌دانیم که پدران و اجداد ما و صالحین در راه شعائر حسینی و زیارت امام حسین (ع) جانفشانی کرده و از همه چیز گذشتند. از ائمه (علیهم السلام) چیزی که تشویق به ترک زیارت در شرایط سخت کند، وارد نشده است، بلکه تمامی آنچه روایت شده، بر زیارت اصرار ورزیده و به آن تشویق‌ می‌کند.

با توجه به اینکه حضرت سید الشهدا (علیه السلام) برای اسلام جانفشانی کرد، احیای تمامی انواع شعائر آن در واقع احیای اسلام و سیراب کردن درخت پُر بار آن است؛ محافظت از این شعائر برای ابقای دین، از نیاز‌های دنیوی مهم تر است.

زائران‌ می‌دانند که خداوند سبحان – آنچنان که بواسطه ائمه (ع) آموختیم- به حمایت از زائر امام حسین (ع) از هر آنچه از آن‌ می‌ترسد، وعده داده است، پس مؤمنین از ویروس و غیر آن و کسانی که کینه امام حسین (ع) و زائران آن را به دل دارند، نترسند.

زائران بدانند که حضرت رسول الله، امام علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و ائمه معصومین (علیهم السلام) همگی برای زائر امام حسین (ع) دعا‌ می‌کنند و هر چقدر که ترسش بیشتر شود، پاداش زیارتش بیشتر‌ می‌شود. زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین از نشانه مؤمن است و هر کس که پیاده به زیارت امام حسین (ع) بیاید، خداوند برای هر قدمی که بر‌ می‌دارد، هزار حسنه‌ می‌نویسد و هزار گناه پاک‌ می‌کند و هزار درجه او را بالا‌ می‌برد.

شایسته است که همگی از شرق و غرب، پیاده و سواره به زیارت بیایند تا راه‌های جهان مملو به زائران حرم امام حسین (ع) باشد.

هیچ کس گمان نکند که ترس از ضرر مسئولیت شعائر حسینی و اهمیت زیارت اربعین را از گردن ما ساقط‌ می‌شود؛ چرا که از بیانات ائمه (ع) و رفتار و تشویق آنان اینگونه استنباط‌ می‌شود که این نعمت بر پایه ضرر و ترس بنا شده و مثل جهاد با شمشیر و رفتن به حج با مشقت همراه است.

خداوندا ما را در استمرار در گرایش به مذهب اهل بیت (علیهم السلام) و التزام به شعائر حسینی، از جمله زیارت اربعین یاری فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics