قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بیانیه پایانی بیست و نهمین کنفرانس بین المللى وحدت اسلامی

بیانیه پایانی بیست و نهمین کنفرانس بین المللى وحدت اسلامی

شرکت کنندگان بر این عقیده هستند بزرگترین بحرانهایی که جهان اسلام اکنون با آنها مواجه است همان تلاش برای تجزیه کشورهای جهان اسلام و عدم اعتماد میان حکومتها است.

متن بیانیه پایانی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله والصلاه والسلام علی رسول الله وعلی آله الطیبین و صحبه المنتجبین

به فضل و مدد خداوند متعال بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع” بررسی بحرانهای جهان اسلام و راهکارهای پایان دادن به آنها ” و همزمان با ولادت با سعادت پیامبراسلام (۱۲- ۱۷) ربیع الاول که هفته وحدت اسلامی نامیده شده است در تهران برگزار گردید. این اجلاس که به مدت سه روز(۱۵- ۱۷) ربیع الاول ۱۴۳۷ هـ. وحضور بیش از ۶۰۰ اندیشمند از ایران و۷۰ کشورجهان برگزار شد با سخنان رئیس جمهور حجت الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی کار خود را آغازکرد و پس از سخنان رئیس جمهور تعدادی از شرکت کنندگان به ایراد سخن پرداختند. کنفرانس سپس با تشکیل ۱۴ کمیسیون به کار خود ادامه داد. همچنین شرکت کنندگان در اجلاس به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند و به سخنان ارزشمند ایشان گوش فرا دادند.

مصوبات کنفرانس وحدت اسلامی به این شرح است :
۱ـ شرکت کنندگان بر این عقیده هستند بزرگترین بحرانهایی که جهان اسلام اکنون با آنها مواجه است همان تلاش برای تجزیه کشورهای جهان اسلام و عدم اعتماد میان حکومتها است، این بحرانها موجب پیدایش شکافهایی شد که زمینه را برای نفوذ دشمنان اسلام به درون جوامع اسلامی بمنظور دامن زدن به انواع جنگها و کشمکشها میان آنها، فراهم کرده است.

۲ـ خشونتها و تروریسمی که جهان اسلام اکنون با آن مواجه است در چارچوب نقشه از پیش طراحی شده جهت مخدوش کردن چهره جهان اسلام و فراهم کردن زمینه برای دخالت بیگانگان در امور مسلمین انجام می گیرد.

۳ـ موج تروریسمی که کشورهای اسلامی را در برمی گیرد در ادامه و راستای همان تروریسم صهیونیستی و توطئه آمریکایی صورت می گیرد که هدف نهایی آن اعمال سلطه و سیطره بر مسلمین پس از ترسیم مجدد نقشه جهان اسلام و اجرای طرح موسوم به « هرج ومرج مدیریت شده » و سپس رسیدن به هدف ایجاد باصطلاح «خاورمیانه جدید » است البته این دستهای خرابکارانه به نابود کردن یک یا چند کشور بسنده نخواهند کرد بلکه میخواهند نقشه های خود را علیه همه کشورهای جهان و از جمله کشورهای حامی تروریسم نیز اجرا کنند.

۴ـ مسئله فلسطین در رأس قضایای امت بوده و از لحاظ بحرانهایی که امت اسلامی با آنها مواجه است مسئله فلسطین در اولویت قراردارد، و در واقع رژیم غاصب صهیونیستی خود عامل و علت اصلی بحرانهای جهان اسلام است. بدین جهت شرکت کنندگان از دولتها و ملتها میخواهند تا آنجایی که میتوانند مسئله مهم فلسطین را مورد توجه قرار داده و اجازه ندهند بحرانها ساختگی فعلی آنان را از این اولویت مهم دور کند.
شرکت کنندگان همچنین گروههای فلسطینی را به حل اختلافات فیمابین و ایجاد وحدت میان خود در برابر دشمن مشترک دعوت نمودند.

۵ـ شرکت کنندگان خطر نابودی همه جانبه برخی از کشورهای اسلامی بویژه سوریه و یمن و عراق که در راستای خدمت به منافع صهیونیسم و استکبار جهانی انجام می گیرد، را متذکر شده و خواستار بسیج کردن همه امکانات و انجام تلاشهای مضاعف بمنظور جلوگیری از تجزیه این کشورها و برقراری صلح و امنیت در منطقه شدند.

۶ـ شرکت کنندگان دامن زدن به فتنه های مذهبی و فرقه ای را که به تعرض و تجاوز به مقدسات و شعایر عبادی مسلمانان منجر می شود، همانگونه که اخیراً در نیجریه و جمهوری آذربایجان شاهد آن بودیم، محکوم کرده و از مقامات نیجریه خواستند ضمن شناسایی عاملین این فتنه که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت ، از سرنوشت مجاهد صبور شیخ «ابراهیم زکزاکی» عضو شورای عالی مجمع تقریب پرده بردارد و وی را سالم به خانواده خود برگرداند تا فعالیت خود را در زمینه ارشاد و تبلیغ ادامه دهد، همچنین از حکومت آذربایجان خواستند حقوق ملت آذربایجان را تضمین و از هرگونه عمل ظالمانه ای همانند آنچه که اخیراً درخصوص مسلمین آن کشور انجام گرفت خودداری نماید.

۷ـ شرکت کنندگان خواستار آن شدند که تصمیم گیریها در جهان باید بدور از سلطه و فشارهای استکبار و صهیونیسم اتخاذ شود و امکانات و توانمندیهای جهان اسلام برای پیشرفت و توسعه مورد استفاده قرار گیرد بجای اینکه این امکانات در جنگ های فیمابین و نابودکردن کشورهای اسلامی و عقب ماندگی بلاد مسلمین بکار رود . شرکت کنندگان همچنین از به هدر دادن درآمدهای نفت اسلامی و استفاده از آن در قتل مسلمین و ویران کردن کشورهایشان و دامن زدن به اختلافات فیمابین و توطئه چینی علیه جریان مقاومت ، ابراز تأسف نمودند.

۸ـ علما و اندیشمندان و نهادهای دینی در جهان اسلام باید از توطئه و فتنه خرید افراد با پول دوری گزیده و از شخصیت و جایگاه و هویت خود محافظت کنند. همچنین به آندسته از مفتیان که خونریزی و تروریسم و تکفیر را تشویق و حمایت می کند هشدار داده و این مفتیان را به رعایت تقوای الهی دعوت نمود تا از تعرض به جان و حیثیت و نوامیس مسلمانان خودداری نمایند.

۹ـ تنها راه مقابله با بحرانهای کنونی مقاومت، پایداری فکری و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و نظامی است و این محقق نمی شود مگر از طریق همکاری میان کشورهای اسلامی حول محور مقاومت فراگیر و همه جانبه .

۱۰ـ بحرانهای اقتصادی در جهان اسلام بخشی از آنها از تصمیم گیریهای سرمایه داران در کشورهای استکباری نشأت میگیرد، لذا لازم است کشورهای اسلامی به منظور حل این بحرانها در چارچوب یک بازار مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشند.

۱۱ـ مسلمانان امروز باید اهداف بزرگ اسلامی را مدنظر قرار دهند و تمامی امکانات خود را برای دست یابی به این اهداف بزرگ بسیج کنند و از مسائل حاشیه ای و جزئی و انحرافات چه در فکر و اندیشه و چه در عمل بپرهیزند، مهمترین این اهداف ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

۱۲ـ از جمله بحرانهای گریبانگیر جهان اسلام، بحران گمراه کردن افراد از طریق تبلیغات و رسانه است. این بحران با گسترش شبکه های ارتباطی و ماهواره ای تشدید شد. در این زمینه دشمنان امت از تبلیغات رسانه ای برای دامن زدن به کشمکشهای فرقه ای و قومیتی میان مسلمانان بهره می گیرند. بدین جهت همکاری میان کشورهای اسلامی بمنظور ایجاد شبکه های ماهواره جهت نشر و ترویج گفتمان وحدت و تقریب و خنثی کردن دروغ پردازی های تفرقه انگیز، ضروری به نظر می رسد.

۱۳ـ شرکت کنندگان نامه رهبر انقلاب اسلامی ایت الله امام سید علی خامنه ای به جوانان غربی را مورد تائید قرار داده تا عموم مردم غرب به ویژه جوانان با اسلام راستین و توطئه اسلام ستیزی که هدف آن ایجاد دشمنی و عداوت با مسلمانان است اشنا شوند. همچنین با بیانات رهبر انقلاب که در آن تاکید کردند اولین گام برقراری آرامش و امنیت، اصلاح افکار منحرف و سیاستهایی که تروریسم را بوجود آورد، مورد تأیید قرار می دهیم و با ایشان همصدا هستیم که تعامل غرب با تروریسم متضاد و متناقض است چرا که تروریسم را به خوب وبد تقسیم کرده است و منافع کشورهارا بر منافع انسانی و اخلاقی ترجیح می دهد.

۱۴ـ بر لزوم همکاری میان مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دانشگاه های جهان اسلام جهت نشر و ترویج فرهنگی تقریب و ارائه و معرفی ماهیت واقعی اسلام بعنوان دین مخالف با خشونت و افراط گری، تاکید شد. لازم است همه گروهها و سازمانهای جامعه مانند احزاب، سندیکاها، اتحادیه ها و تشکلهای زنان و جوانان بطور فعال در نشر و اشاعه این فرهنگ شرکت کنند تا این مهم در انحصار یک گروه بخصوص نباشد . همچنین دست اندرکاران امور تقریب نباید به جنبه تئوری اکتفا کنند بلکه باید درصدد اجرائی نمودن مسئله تقریب از طریق اجرای عملی پروژه های تقریب باشند.

۱۵ـ شرکت کنندگان پیروزی جمهوری اسلامی ایران را در پرونده هسته ای وموفقیتهای افتخارآمیز در زمینه های فن آوری تبریک گفته و از دیگر کشورهای اسلامی خواستند توانمندیهای خود را در زمینه های فن آوری و علمی توسعه دهند و بهینه سازی کنند.

۱۶ـ شرکت کنندگان ضمن تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بخاطر ارائه طرح وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی و تلاش در این جهت و همچنین تشکر و قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بخاطر تدارک برگزاری این کنفرانس و تلاشهایی که در جهت هرچه بهتر برگزار کردن آن انجام داده و نیز بخاطر میهمان نوازی از خداوند متعال خواستند به امت اسلامی توفیق دهد از خط مشی امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و پرچمدار وحدت و تقریب میان مسلمانان و خلف صالح ایشان امام خامنه ای بنیانگذار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که پیگیر اجرایی کردن طرح وحدت امت اسلامی میباشد ، پیروی نماید.

. والحمدلله رب العالمین.
بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی
تهران ۱۵-۱۷ ربیع الاول ۱۴۳۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics