قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جایگاه و تأثیرات صفت عدل الهی در اصول فقه بررسی شد
اقسام مالکیت در فضای مجازی/ جایگاه مالکیت در تقسیم بندی اعتباریات

در نشستی تبیین شد؛

جایگاه و تأثیرات صفت عدل الهی در اصول فقه بررسی شد

سومین نشست از سلسله نشست‌های «جایگاه و تأثیرگذاری صفات الهی در اصول فقه» با عنوان «جایگاه و تأثیرات صفت عدل الهی در اصول فقه» با مشارکت اداره پژوهش  مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد به ارائه بحث پرداخت.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد زمانی‌فرد در بخش ابتدایی سخن به معرفی مباحث اصولی که صفت عدل الهی یا همان مسأله حسن و قبح در آنها اثرگذار است پرداخت و از ۱۳ مسأله اصولی که ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با این مبنای کلامی دارند نام برد.

وی مباحث، ملازمات عقلیه و قاعده ملازمه؛ شرطیت قدرت برای تکلیف؛ برائت عقلیه؛ اشتغال؛ اجماع لطفی و قاعده لطف؛ عام و خاص را به عنوان ۶ مسأله‌ای که در اصول فقه به صورت مستقیم تحت تأثیر مبانی مطرح درباره حسن و قبح عقلی است یاد کرد.

استاد زمانی‌فرد در ادامه، هفت مسأله دیگر علم اصول را که زیرمجموعه مسأله قاعده تبعیت احکام از مصالح و مفاسد قرار می‌گیرند را به عنوان مسائلی که به صورت غیرمستقیم با عدل الهی مرتبط است به شرح ذیل نام برد و گفت: تصحیح عبادت با ملاک؛ تزاحم؛ تصویب و تخطئه؛ جریان اشتغال در محصل غرض؛ جمع بین حکم واقعی و ظاهری؛ واجب نفسی؛ جریان استصحاب در احکام عقلی.

بنابر گزارش پایگاه معالم در ادامه نشست این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد به تبیین دو مورد از موارد نام برده شده به صورت تفصیلی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics