قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تخریب محیط زیست نوعی افساد فی‌الارض است
نظر ‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی درباره مسابقه برنده‌باش

آیت‌الله مکارم شیرازی:

تخریب محیط زیست نوعی افساد فی‌الارض است

مرجع تقلید شیعیان با بیان این‌که بسیاری از افراد به اخلاق در برابر محیط زیست بی اعتنا هستند و نمی‌دانند یک وظیفه اسلامی است، بیان کرد: مطابق دستورات متعدد اسلام در برابر محیط زیست و جهان آفرینش وظیفه و مسئولیت داریم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مکارم شیرازی در بیست و چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه مبحث بخش‌های اخلاقی به تبیین اخلاق نسبت به طبیعت و جهان آفرینش پرداخت و اظهار داشت: از نظر اسلام، انسان نسبت به محیط زیست مسئولیت دارد؛ برخی از عوامل محیط زیست سبب حیات بشر است؛ نور آفتاب، آب باران، جنگل‌ها، مواد مفید زمین و منابع زیرزمینی از عوامل حیاتی انسان هستند.

لزوم پرهیز خودخواهی نسبت به محیط زیست

ایشان با اشاره به اینکه برخی منابع طبیعت نظیر نور آفتاب تجدیدپذیر است، تصریح کرد: عواملی نظیر منابع زیرزمینی و قدرت رویش خاک تجدیدناپذیر هستند و بر این اساس درست نیست که منابع زیرزمینی و جنگل‌ها را فقط برای خود بدانیم.

معظم له افزود: فرزندان ما هم فردا می‌خواهند زندگی کنند و نیاز به طبیعت دارند؛ این خودخواهی عجیبی است که بگوییم همه طبیعت فقط برای ما است و آیندگان از آن سهمی ندارند و هربلایی که بر سر آن‌ها بیاید به ما ارتباطی ندارد.

این مرجع تقلید یادآور شد: مطابق دستورات متعدد اسلام در برابر محیط زیست و جهان آفرینش وظیفه و مسئولیت داریم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۵۶ سوره اعراف «وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا»، گفت: قرآن در این آیه تاکید می‌کند که انسان بر روی زمین فساد نکند؛ فساد در زمین به دو معنا می‌باشد؛ نوع نخست مربوط به فساد گسترده در جامعه اسلامی است که غالباً عنوان مفسد فی‌الارض به افراد مفسد اطلاق می‌شود.

ایشان تصریح کرد: کسانی که به طور گسترده سبب ایجاد مراکز فساد برای انحراف جوانان، توزیع مواد مخدر و انحراف در دین می‌شوند و عرفان‌های کاذب درست می‌کنند که فضای جامعه اسلامی را آلوده کنند مفسد فی‌الارض هستند.

معظم له افزود: همچنین کسی که به ایجاد شبکه‌های اجتماعی فاسد و مفسد بپردازد و تعداد زیادی از خانوارها را متلاشی کند، عنوان «مفسد فی‌الارض» به او اطلاق می‌شود چرا که جامعه را فاسد کرده است.

تخریب محیط زیست افساد فی‌الارض است 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه معنای دیگری نیز برای مفسد فی‌الارض می‌توان بیان کرد، تصریح کرد: ویرانی جنگل‌ها، تخریب خاک و هوا و استفاده بیش از حد از منابع طبیعی نوعی افساد فی‌الارض است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تاکید قرآن مجید مبنی بر اینکه «بعد از آنکه خداوند زمین را اصلاح کرده و در اختیار شما گذاشته است، فساد نکنید»؛ ابراز داشت: ما نسبت به محیط زیست وظیفه داریم و باید به مسئولیت‌های خود در مقابل طبیعت عمل کنیم.

ایشان با بیان اینکه گاهی افساد فی‌الارض و تخریب زمین شامل انسان‌های عصر حاضر نیز می‌شود، گفت: هنگامی که جنگل‌ها تخریب شود، مانعی برای حرکت سیلاب‌ها وجود نخواهد داشت و بر این اساس منازل و زندگی اشخاص از بین می‌رود. همچنین هنگامی که هوا آلوده می‌شود، جان افرادی که دچار بیماری هستند، با این هوای مسموم به خطر می‌افتد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه استفاده از مواهب طبیعی و خدادادی باید روی حساب و کتاب باشد، تصریح کرد: هرگونه استفاده غیرمعقول سبب تخریب طبیعت و محیط زیست می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در این زمینه سخن بسیار است چرا که متأسفانه بسیاری از افراد به اخلاق در برابر محیط زیست بی اعتنا هستند و نمی‌دانند یک وظیفه اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics