قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تخصص مجتهد در همه موضوعات، امکان پذیر نیست

تخصص مجتهد در همه موضوعات، امکان پذیر نیست

شبکه اجتهاد: حجت الاسلام و المسلمین عادلی نیا، از اساتید سطوح عالی حوزه، در حاشیه برگزاری امتحانات خارج فقه و اصول گفت: با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و نیاز جامعه اسلامی و رویکرد آن به اسلام و قرآن، به طور مسلم حوزه‌های علمیه باید به نیازهای ملت و جهان در عرصه‌های گوناگون پاسخگو باشد.

وی مسائل خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، جهانی، حکومتی، قانونگذاری، جنگ و صلح و ارتباط با جهان را از جمله «افعال المکلفین» دانست که در علم فقه بحث می‌شود و افزود: موضوع علم فقه، افعال المکلفین است و فقه؛ موضوعاتی را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهد که پس از برقراری حکومت اسلامی مردم انتظار دارند که حکم این موضوع ها را حوزه های علمیه باید ارائه دهد.

این استاد سطح خارج حوزه مشهد با بیان این که تنها نهادِ پاسخگوی شبهات در خصوص بانکداری اسلامی و تجارت جهانی حوزه های علمیه هستند، اظهار کرد: مجتهدان و عالمانی که در فقه و اصول تخصص دارند، از طریق اجتهاد و بررسی موضوعات برای هر موضوع حکمی بیان می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عادلی نیا با بیان این که امروزه نیاز فراوان و تقاضا فوق‌العاده است، باید حوزه‌های علمیه، زمینه تحقیق و تفحص در این مسائل مستحدثه و نیازهای روز جامعه را برای اساتید عالی رتبه فراهم کنند، خاطر نشان کرد: مدیریت جدید حوزه علمیه خراسان در این زمینه قدم‌های خوبی همچون حمایت از پژوهشگران برداشته است.

وی با بیان این که طلاب باید مضاعف تلاش کنند تا بتوانند پاسخگوی خواسته ها و نیازهای بشری باشند، بیان کرد: بی شک آن نهادی که می‌تواند گره‌های مختلف تجارت جهانی، اقتصاد اسلامی و بانکداری را بشکافد و حکم شرعی آن را بیان کند، حوزه علمیه است که هرچه در این فضا بیش‌تر تلاش شود، نیازها روز به روز برطرف می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عادلی نیا ادامه داد: تازه‌نفس‌ها و جوان‌های حوزوی باید همت خود را در تخلیص احکام موضوعات روز مورد نیاز جامعه اسلامی از منابع و ادله معتبر سفارش شده همچون کتاب و سنت و تدوین آن به کار گیرند که این همت نه تنها لازم است بلکه احساس ضرورت ایجاد شده که فعالیت و همت طلاب و اساتید عالی رتبه حوزوی چندین و چند برابر شود.

وی با بیان این که باید با فراهم سازی مقدمات کار و فعالیت در حوزه های علمیه زمینه تخصصی شدن دروس حوزوی را فراهم کرد، افزود: به نظرمی رسد حضور یک طلبه و تخصص پیدا کردن مجتهد در همه موضوعات حوزوی امکان پذیر نیست و ضرورت دارد تا با راهنمایی ها و رفع موانع و چالش ها هر جمعی در رشته خاص حرکت کنند و تخصصی به آن بپردازند تا از این دریچه گره‌های کور جامعه به سرعت و بر مبنای ادله دینی برطرف شود./ خبرگزاری حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics