قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تصویب CFT توجیه فقهی ندارد/ ریالی از بیت‌المال صرف پرداخت شهریه طلاب نمی‌شود/ نباید جنسیت را در سطح علمی دخالت داد/ جز دهه محرم، هیچ دهه‌ای مدرک شرعی و روایی ندارد
تصویب CFT توجیه فقهی ندارد/ ریالی از بیت‌المال صرف پرداخت شهریه طلاب نمی‌شود/ نباید جنسیت را در سطح علمی دخالت داد/ جز دهه محرم، هیچ دهه‌ای مدرک شرعی و روایی ندارد

آیت‌الله علم‌الهدی مطرح کرد؛

تصویب CFT توجیه فقهی ندارد/ ریالی از بیت‌المال صرف پرداخت شهریه طلاب نمی‌شود/ نباید جنسیت را در سطح علمی دخالت داد/ جز دهه محرم، هیچ دهه‌ای مدرک شرعی و روایی ندارد

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با حضور در مکتب نرجس مشهد با طلاب خواهر این مدرسه دیدار نمود و به سوالات آنان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله علم‌الهدی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه جدا کردن حوزه از عرصه روشنگری، توطئه و نفوذ در حوزه است، اظهار کرد: یکی از فتنه‌هایی که در حوزه‌های علمیه ورود پیدا کرده، برکنار داشتن طلاب محترم از عرصه‌های روشنگری، بصیرت و تولید بصیرت در عرصه خدمت است، این را ترویج می‌کنند که طلبه فقط باید درس بخواند و دیگر به هیچ جهتی توجه نداشته باشد و نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی خودش را مشغول نکند. این توطئه و فتنه عوامل نفوذی دشمن در داخل حوزه است و شما خواهران روشن‌اندیش توجه داشته باشید که به هر میزان سطح معلومات شما بالا می‌رود، سطح بصیرت اجتماعی و سیاسی شما هم باید بالا برود و الا هرچه درس بخوانید، اگر در جریان بصیرت اجتماعی ناقص باشید، نمی‌توانید به‌عنوان خادم در محضر امام زمان (علیه‌السلام) عنصر اثرگذار باشید.

CFT زمینه تسلط کفار بر مسلمانان است

آیت‌الله علم‌الهدی در پاسخ به این سوال که “آیا فقها بر اساس فقه مصطلح امروزی می‌توانند مشکلات و منافع CFT را بیان کنند و کلاً مشکل آن از نظر فقه شیعه چیست؟” اظهار کرد: ما در اسلام تنها فقه نداریم، در اسلام سیاست داریم، اقتصاد، فرهنگ و امنیت داریم، کل این مسائل هم در عرصه‌های فقهی، کلامی و عرصه‌های تخصصی خودش قابل‌بحث است؛ در بحث فقهی CFT، CFT یعنی مقابله با کمک و تأمین مالی تروریست و این از نظر اسلام هم حرام است چون کسی که با اسلحه مردم را ارعاب بکند محارب است و طبیعی است کمک به این افراد چه از نظر مالی و چه به هر نحو دیگری حرام است، تروریست هم دقیقاً همین است و ازاین‌رو هر کمک به تروریست حرام است.

وی افزود: تأمین مالی یک عنصر محارب حرام است، جایز نیست و در واقع اصل مبارزه با تروریسم در اسلام است اما این لایحه که یکی از لوایح کنوانسیون FATF است، در متن و باطنش با مبانی دینی و اندیشه سیاسی ما ناسازگار می‌شود؛ هر چیزی که باعث تسلط کفار بر اسلام شود، حرام است، لایحه‌ای که در مجلس تصویب‌شده، از نظر فقهی فتح باب تسلط کافران بر مؤمنین است چون تروریست را این‌ها در شورای امنیت تصویب کردند که حزب‌الله لبنان، حماس فلسطین، سپاه قدس و انصار الله یمن هم شامل می‌شود.

امام جمعه مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: از نظر شرعی شورای نگهبان رد کرده و ۲۲ ایراد هم وارد کرده است، هرچه آنان این لایحه را درست کنند، موضوع شریعیش را نمی‌توانند درست کنند که فتح باب برای دشمن است، این حرف‌ها هم برای نمایندگان مجلس توضیح داده شد اما متأسفانه ثابت شد برخی از آنان به قرآن هم پایبند نیستند.

جز دهه محرم، هیچ دهه‌ای مدرک شرعی ندارد/ دهه‌ها را سنت‌های خود مردم به وجود آورده است

استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد، نسبت به برگزاری دهه‌های مختلف از جمله دهه‌ محسنیه و… توضیح داد: ما یک دهه بیشتر مدرک شرعی نداریم، بقیه دهه‌ها را سنت‌های خود مردم به وجود آورده؛ دهه اول محرم به‌عنوان دهه عزاداری سیدالشهدا، مؤسسش وجود اقدس امام رضا (علیه‌السلام) بوده، تا قبل از امام رضا دهه محرم به‌عنوان عزاداری برای شیعه مطرح نبود، عزاداری در روز عاشورا مرسوم بود. برای هیچ دهه دیگری مدرک شرعی و روایی نداریم، این‌ها را سنت‌های مردم به وجود آورده است، یک عده هم پیدا شدند و اسم این دهه را گذاشتند محسنیه، این‌ها هم عده خاصی هستند؛ شیعه نظام دارد و در رأس نظام شیعه ولی امر اوست، اگر به‌عنوان سنت شیعه بخواهیم چیزی را انجام دهیم، حتماً باید به تأیید ولی‌فقیه برسد. عزای حضرت زهرا (س) در این ایام بسیار به جاست چون روز اول ماه ربیع بر حسب بعضی روایات، روز تهاجم به در خانه حضرت زهرا بود، علامه امینی روز دوم رحلت پیامبر(ص) را بیان کردند و برخی مورخین گفتند روز سوم عزای پیغمبر که می‌شود روز اول ربیع، اقامه عزا در این ایام بد نیست خیلی هم خوب است اما این‌که به شرع و دین بچسبانیم، چنین چیزی نیست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخشی دیگری از سخنان خود در مورد برنامه‌های پراکنده و برنامه‌های آموزشی مرکز مدیریت که بعضاً باعث ایجاد هرج‌ومرج و تشویش خاطر طلبه‌ها می‌شود، گفت: برنامه دفعی و آنی وجود ندارد چون کمیسیون‌های شورای عالی حوزه بررسی می‌کنند، برنامه مشخصی تدوین می‌کنند و اگر شورای حوزه تصویب کرد، ابلاغ می‌شود؛ حتی اخیراً خود من اشکالم به این بود که داشتند در برنامه‌های قبلی تجدید نظر می‌کردند که جلوی آن را گرفتم چون برنامه‌هایی حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده بود. بحثی در مورد مدارس خواهران وجود دارد که در حال انجام است، قبلاً در سطح دو، برنامه‌ای برای خواهران اجرا می‌شده و خواهران برای سطح سه توقع ایجاد می‌شود، سطح دو خواهران با سطح دو برادران تفاوت دارد که در شورای برنامه‌ریزی قبلی مطرح شد.

نباید جنسیت را در سطح علمی دخالت داد/ حوزه محل تربیت نیست!

وی همچنین گفت: اگر کسی می‌خواهد از سطح دو به سطح سه بیاید که باید حائز سلسله معلومات باشد، نمی‌شود بگوییم چون خواهر است معلوماتش کمتر باشد و چون برادر است، معلوماتش بیشتر! جنسیت را در سطح علمی نباید دخالت داد؛ رهبری فرمودند لازم نیست خواهران مسیر طلبگی را طی کنند، بر حسب این‌که خانه‌دار و زندگی‌دار هستند، سلسله معلومات اولیه که صاحب توان تبلیغ بشوند، به دست آورند و با همین فارغ‌التحصیل شوند که طرح دیگری بود.

استاد حوزه علمیه مشهد اذعان کرد: هرچه یک برادر در ورود به سطح سه معلومات دارد، یک خواهر هم باید همین مقدار معلومات داشته باشد، رتبه‌های تحصیلی باید بر حسب معلومات باشد نه جنسیت؛ ابلاغ طرح برای برخی ایجاد شبهه می‌کند که درست نیست؛ در موضوع زمینه‌های اخلاقی و فرهنگی حوزه؛ حوزه محل تربیت نیست، سن تربیت بچه از ۷ سالگی تا ۱۴ سالگی است، بعد از آن، می‌شود یک عنصر استقلالی جامعه چه در حوزه خانواده و چه در حوزه اجتماع، نمی‌شود بگوییم یک پسر ۲۴، ۲۵ ساله را می‌خواهیم در حوزه و دانشگاه تربیت کنیم، این حرف، حرف غلطی است.

درس خارج باید مشترک برگزار شود/ متأسفانه اساتید زیر بار نرفتند!

استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد در پاسخ به این سوال که “چرا سطح چهار خواهران تشکیل نمی‌شود؟، گفت: مورد اختلافی است که معتقدم درس خارج باید مشترک برگزار شود ولی متأسفانه اساتید زیر بار نرفتند، درس خارجی که آقایان علما می‌گویند، چه ایرادی دارد خواهران هم بیایند، خیلی مجالس مذهبی داریم که خواهران و برادران با حفظ عفت و شئون حضور دارند ولی اساتید زیر بار نرفتند، این اشکال عمده‌ای است که ما داریم، مخصوص مدارس خواهرآن‌ که درس خارج گفته شود، درس خارجی که بتواند آن سطح علمی را تکمیل کند، آن‌قدر استاد خارج نداریم؛ یک خواهر می‌خواهد مجتهد شود، باید از درس خارج سطح بالا برخوردار باشد، با این شرایط فعلاً راه‌اندازی سطح چهار بانوان میسر نیست.

با کسانی که در حوزه نشستند و واحد اضافه می‌کنند، موافق نیستم/ حوزه باید دارای سلسله برنامه فرهنگی خودکار باشد

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه حوزه باید دارای سلسله برنامه فرهنگی خودکار باشد که برحسب مدیریت مدارس بر حسب نوع جریان فرهنگی که در مدرسه به وجود می‌آید، پیش برود، گفت: این‌که کرسی درس اخلاق بگذاریم، به چه منظور است؟ کسی که وارد مدرسه می‌شود، درس‌خوانده و باسواد است، کتاب اصول کافی را بردارد و بخواند، شما در حوزه باید اسم چیزی را درس بگذارید که خودش نتواند به آن دست یابد. کدام درس اخلاق را در حوزه پیدا می‌کنید که اگر طلبه پای آن درس ننشیند، دیگر نتواند به آن دست پیدا کند؛ آنچه در زمان قدیم در حوزه‌ها به‌عنوان درس اخلاق مطرح بود، اساتیدی اهل عرفان و زهد با تقوای بالایی وجود داشتند، می‌نشستند حرف می‌زدند و حرفشان اثر داشت و طلاب را تقویت می‌کرد.

وی بیان داشت: در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) مرحوم مهدوی کنی خودشان می‌نشستند با دانشجویان صحبت می‌کردند و دانشجویان تحت تأثیر ایشان قرار می‌گرفتند، این نیست که در مرکز مدیریت حوزه علمیه بنشینند و درس اخلاق ایجاد کنند؛ کسانی هم که در حوزه نشستند و واحد اضافه می‌کنند، بنده موافق نیستم. بسیاری از موضوعات در فضای عملی اجرا می‌شود، باید در مدرسه فضای فرهنگی ایجاد شود که دختر خانم طلبه‌ای که در سن بالای زن کامل و خانه‌دار است، در این فضای فرهنگی ساخته شود اما این‌که بخواهیم تربیتش کنیم، نمی‌شود.

ریالی از بیت‌المال صرف پرداخت شهریه طلاب نمی‌شود/ مشکلات معیشتی طلاب طاقت فرساست

این نماینده ولی فقیه، در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: بنده از کسانی هستم که معتقدم مشکلات معیشتی برای طلاب به‌مراتب طاقت فرساست، قشری آسیب‌پذیرتر از طلبه امروز در جامعه نداریم، از همه اقشار آسیب‌پذیرتر طلبه است چون هیچ منشأ مالی برای طلبه نیست و شغل آخوندی درآمدزا نیست؛ مسئله معیشتی برای طلاب برای ما مسئله‌ای طاقت فرساست و بیش از این از طرف مراجع نمی‌شود اقدامی کرد. این‌که عده‌ای فکر کنند رهبری برای شهریه، از امکانات کشوری استفاده می‌کنند، بسیار پندار غلطی است، حتی یک ریال از بیت‌المال و امکانات کشوری و لشکری نیست، تمام این پول سهم امام، سهم سادات و وجوهات است؛ شهریه طلاب سه استان در ماه، بیش از ۷ میلیارد تومان است و در ماه‌هایی که عیدی می‌دهیم، ۸ میلیارد و خرده‌ای است. در این بین، ۲ میلیارد از نذورات و موقوفات حضرت رضا(ع) به عنوان عائله ایشان تامین می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون از وجوهات دفتر رهبری در تهران پرداخت می‌شود؛ تا ۸ میلیارد، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون باقی می‌ماند و این هم از وجوهاتی که مردم می‌دهند دریافت می‌شود، سهم امام و ساداتی که مقلدین رهبری پرداخت می‌کنند، این شهریه‌ها تهیه می‌شود، یک قِران این پول‌ها به دولت مربوط نیست، نه دولتی است، نه به خزانه دولت مربوط است، نه به اموال مصادره شده و نه به دستگاه‌های اقتصادی دفتر رهبری مربوط است.

آیت‌الله علم‌الهدی نیز افزود: آقایان مراجع دیگر نیز وجوهات پرداخت می‌کنند؛ با مبلغی که دریافت می‌کنند، زندگی‌شان به اندازه نصف یک رفته گر اداره نمی‌شود منتها بحث ما این است که این وضعیت معیشتی را که به دوره قبل مقایسه می‌کنیم، این وضع اصلاً قابل مقایسه نیست، در حوزه‌های قبل حتی یک دهم شهریه امروز طلبه‌ها را طلبه‌ها در گذشته نداشتند؛ طلبه بودیم، درسمان را هم می‌خواندیم، مبارزه هم می‌کردیم و در منتهای فقر نیز زندگی می‌کردیم.

نامه آیت‌الله یزدی نامه‌ای به جا بود/ جمله‌ای که نشان دهد به آیت‌الله شبیری اهانت شده وجود ندارد

امام جمعه مشهد در پایان به این سوال که “چرا برخی علما با سران فتنه دیدار کردند؟” پاسخ داد: قضیه‌ای اتفاق افتاد بدون تصمیم و اراده آیت‌الله شبیری، مجلس مهمانی خصوصی، خانواده آیت‌الله شبیری نسبتی دارند با خانواده آقای عبدالله نوری، مهمانی عادی فامیلی بوده که اهل منزل و خانواده از آیت‌الله شبیری خواهش کردند که در مهمانی شرکت کنند، ایشان به خاطر ملاقات با رهبری از قم به تهران می‌آیند و خانواده می‌گویند در مهمانی شرکت کنید و ایشان در مهمانی شرکت می‌کنند. آقای نوری به خاطر ارتباط با آدم‌های این‌چنینی، از موقعیت استفاده می‌کند و به دیدار آیت‌الله شبیری می‌رود، عکس برمی‌دارند و به‌عنوان تطهیر خودشان این عکس را منتشر می‌کنند تا برای تطهیر خود بین متدینین و نهادهای انقلابی استفاده کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان افزود: نامه آیت‌الله یزدی نامه‌ای به جا بود، با تذکر به آیت‌الله شبیری آمده تا به کلی فتنه را به هم بزند؛ نامه بسیار محترمانه است، جمله‌ای که نشان دهد به آیت‌الله شبیری اهانت شده وجود ندارد، نسبت به آلودگی آن افراد تذکر دادند؛ اگر ملاقات در خانه آیت‌الله شبیری یا یکی از این افراد صورت می‌گرفت، قضیه مسئله‌دار بود اما این دیدار در مجلس مهمانی عاطفی انجام‌گرفته و بعد از آن حساب‌شده شروع به شانتاژ علیه آیت‌الله یزدی کردند.

یک دیدگاه

  1. ۲ میلیارد از نذورات و موقوفات حضرت رضا(ع) به عنوان عائله ایشان تامین می‌شود!!!

    به چه مجوز و توجیه شرعی و فقهی؟؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics