قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تطور‌شناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی
تطور‌شناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی

تازه‌های نشر؛

تطور‌شناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی

این اثر به شبهه‌ای تاریخی ـ حدیثی درباره اخبار ازدواج‌ها و طلاق‌های متعدد امام حسن(ع) پرداخته است که نویسندگان بسیاری بی‌آنکه سند و محتوی آنها را نقد کنند در آثار خود آورده‌اند و برخی نیز به توجیه آنها پرداخته‌اند تا ساحت امـام معصوم(ع) را از این اتهامات پاک سازند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «تطور‌شناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی» تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مرادى‌نسب‏ در پنج فصل در فروردین ۱۴۰۰ از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زیور طبع آراسته شد.

این اثر به شبهه‌ای تاریخی ـ حدیثی درباره اخبار ازدواج‌ها و طلاق‌های متعدد امام حسن(ع) پرداخته است که نویسندگان بسیاری بی‌آنکه سند و محتوی آنها را نقد کنند در آثار خود آورده‌اند و برخی نیز به توجیه آنها پرداخته‌اند تا ساحت امـام معصوم(ع) را از این اتهامات پاک سازند؛ اما بررسی‌ها نشان از ساختگی بودن این اخبار در قرن دوم دارد؛ زیرا جاعلان با ارائه آمار همسران آن حضرت، نتوانستند نام همسران ایشان را ذکر نمایند تا با آمارها ارائه شده تطبیق داشته باشند.

همچنین مخالفان اهل‌بیت(ع) مانند معاویه و خوارج در مناظره‌ها و نامه‌نگارهای‌های خود به این موضوع هیچ وقت اشاره نکرده‌اند، اگر این ازدواج‌ها و طلاق‌ها در عصر امامین علی(ع) و حسن(ع) واقعیت داشت، آنان بر امام(ع) خرده می‌گرفتند. ریشه این جعل به زمان منصور خلیفه عباسی (حک: ۱۳۶-۱۵۸ق) برمی‌گردد که در جمع خراسانیان به عیب‌‌جویی از امام علی(ع) و فرزندش امام حسن(ع) پرداخت تا با این اتهامِ جعلی به امام حسن(ع)، با بنی الحسن به مقابله بپردازد.

در این اثر افزون بر بررسی سند و محتوای صدور اخبار، به پیشینه موضوع، سیر تاریخی و افزوده‌های آن در منابع فریقین و نقد آنها پرداخته است.

فصول پنج‌گانه کتاب عبارتنداز: فصل اول کتاب «کلیات»، فصل دوم «بررسی موضوع مطلاق در دوران جاهلیت و اسلام، شرح حال راویان، بسترشناسی و آسیب‌شناسی اخبار مطلق بودن امام حسن(ع)»، فصل سوم «سیر تطور اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) در منابع اهل‌سنت و نقد آن‌ها»، فصل چهارم «سیر گسترش و تطور اخبار مطلاق درباره امام حسن(ع) در منابع شیعه»، فصل پنجم «بررسی سیر نگارش اخبار مطلاق امام حسن(ع) در منابع فریقین، دیدگاه مستشرقان درباره این موضوع، ذکر نکردن مطلاق بودن امام حسن(ع) و نپذیرفتن آن نزد برخی از مؤلفان».

گفتنی است، چاپ اول «تطور‌شناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی» تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مرادى‌نسب، در ۲۸۷ صفحه‏ و به قیمت ۴۲ هزار تومان از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شده است.

کلیک کنید: دانلود رایگان پی‌دی‌اف(pdf) کتاب، ۳۰ ص اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics