قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تعدیل قضائی قرارداد از منظر فقه مقارن
تعدیل قضائی قرارداد از منظر فقه مقارن

تازه‌های نشر؛

تعدیل قضائی قرارداد از منظر فقه مقارن

کتاب «تعدیل قضایی قرارداد از منظر فقه مقارن» اثر زینت جعفری فشارکی دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران اصفهان توسط انتشارات نشر‌‌هاجر به چاپ رسیده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، با پیشرفت تحولات اقتصادی گاهی در قراردادهایی که اجرایشان به طول می‌انجامد حوادث غیرقابل‌ پیش‌بینی و غیر منتظره‌ای روی می‌دهد که توازن و تعادل تعهدات قراردادی را خدشه‌دار ساخته و اجرای آن برای متعهد هرچند غیرممکن است، اما با دشواری و مشقت زیادی همراه می‌کند در چنین وضعیتی اگر در متن قرارداد پیش‌بینی‌های لازم صورت‌گرفته باشد یا قانون‌گذار تدابیر و تسهیلاتی برای رفع مشکل متعهد در نظر گرفته باشد مشکلی باقی نخواهد ماند اما اگر تعدیل قراردادی یا قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد در این صورت ممکن است دادگاه با استفاده از قوانین فقهی و حقوقی اقدام به تجدیدنظر در مفاد قرارداد نماید که از آن تعبیر به تعدیل قضائی قرارداد می‌شود.

تعدیل قضائی قرارداد با مخالفت‌های زیادی روبرو شده و عمده دلیل مخالفان منافات داشتن تعدیل قرارداد با اصل لزوم و حاکمیت اراده است و همین امر موجب اختلاف‌نظر و تشتت آرا در محاکم قضائی شده‌ است که با تبیین مبانی فقهی و حقوقی آن امید است مشکلاتی از این قبیل حل شود.

از آنجا که بررسی آرای مختلف فقهی و ادله آن‌ها حتی اگر ناصواب و غلط باشد می‌تواند کمک جدی در رسیدن به فهم و درک درست از ادله شرعی را داشته باشد در این تحقیق مبانی فقهی اهل‌سنت نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نویسنده هدف از نوشتار حاضر را بیان دلایل فقهی و حقوقی لازم جهت تعدیل قرارداد در مذاهب مختلف فقهی بیان کند. اثر مذکور در چهار فصل به واژه‌ها و مفاهیم تحقیق، مبنای فقهی تعدیل قضائی، مبنای حقوقی آن و مبنای فقهی تعدیل قضائی در فقه عامه می‌پردازد.

گفتنی است، کتاب «تعدیل قضائی قرارداد از منظر فقه مقارن» اثر زینت جعفری فشارکی دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران اصفهان، در ۱۶۰ صفحه در پاییز سال جاری، توسط انتشارات نشر‌‌هاجر به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics