قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تغییر جنسیت به معنای حقیقی واقع نمی‌شود/ از فتوای امام(ره) سوء استفاده شد
تغییر جنسیت به معنای حقیقی واقع نمی‌شود/ از فتوای امام(ره) سوء استفاده شد

استاد مهکام در جمع کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی مشهد؛

تغییر جنسیت به معنای حقیقی واقع نمی‌شود/ از فتوای امام(ره) سوء استفاده شد

اینکه امام(ره) می‌فرماید اگر مرد به زن و مرد به زن تبدیل شود اشکال ندارد، شاگردان امام مثل حضرات آیات شاهرودی، سبحانی و استادی می‌گویند: مراد ایشان این است که در مقام خارج و واقع اگر این اتفاق واقعا بیفتد اشکال ندارد، نه این عمل‌های ظاهری که هیچ تغییری حقیقتا رخ نمی‌دهد و سوای این عقیم شدن دائم و مشکلاتی دیگر نیز به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، نشست هم‌اندیشی «بررسی تغییر جنسیت از منظر روانشناسی و فقه» با حضور کارشناسان و اساتید مرکز ملی پاسخگویی به سؤالاتد دینی خراسان رضوی، با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام، دکترای روان‌شناسی عمومی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

استاد مهکام در بخش اول سخنان خود از منظر روان‌شناسی به موضوع تغییر جنسیت پرداخت، و افراد دارای اختلال هویت جنسی را به چهار گروه تقسیم کرد و گفت: گروه اول، فقط ناراضی‌اند و کار دیگری انجام نمی‌دهند. این گروه به صورت طبیعی ازدواج می‌کنند، بچه دار می‌شوند و فرقی با مردم سالم ندارند. بله چون از جنسیت خود ناراضی‌اند در ارائه‌ی وظائف جنسی خود خیلی میل و رغبت ندارند.

وی درباره گروه دوم «مبدّل پوشها» ابراز داشت: این گروه سوای اینکه ناراضی‌اند اقدام به پوشش‌هایی میکنند که ظاهرشان را تغییر دهد. مثل اینکه زن لباس مردانه می‌پوشد، موهایش کوتاه است، قسمت بالای بدن خود را به گونه‌ای می‌پوشاند که برجستگی‌های بدن مشخص نشود.

مهکام ادامه داد: گروه سوم «هورمونتراپی» می‌کنند. این گروه سوای اینکه نارضی‌اند و در ظواهری مثل لباس، سعی می‌کنند خود را شبیه جنس مخالف کنند به تزریق هورمون روی می‌آورند. زنانی که هورمون‌های مردانه تزریق می‌کنند بعد از مدتی صورتشان مو درمی‌آورد و چیزی شبیه ریش پروفسوری کم پشت در صورت ایشان پدیدار می‌گردد و هم چنین مردانی که هورمون تزریق می‌کنند موی صورت می‌ریزد.

این استاد روانشناس افزود: گروه ۷/۶ درصد کل ناراضیان جنسی متمایل به عمل جراحی و تغییر جنسیت می‌شوند.و از این مقدار فقط ۳ درصد تن به عمل می‌دهند. گفته شده است که در میان ناراضیان جنسیتی، از هر ۱۰۰ نفر فقط ۳ نفر راضی به عمل می‌شوند. دیگر اینکه در هر ۱۲۰ هزار نفر، یک نفر ناراضی جنسی وجود دارد و در ایران تقریبا از هر ۲۰۰ هزار نفر یک نفر ناراضی جنسی است. با دقت در آماری که بیان شد مشخص می‌شود تعداد این افراد بسیار بسیار ناچیزند و در میان این تعداد بسیار بسیار کم، در هر ۱۰۰ نفرشان فقط ۳ نفر راضی به عمل می‌شوند!

مهکام با ذکر این نکته بیان داشت: برای بالابردن آمار، امروزه نهادی تشکیل شده است که ایشان و کسانی که همجنسگرا هستند، هر دو با هم گروه واحدی را تشکیل داده‌اند و آماری هم که برای خود بیان می‌کنند اشتباه است و با آمار واقعی همخوانی ندارد.

همجنس گرایی وراثتی نیست!

عضو هیئت مدیره انجمن روان‏شناسی اسلامی سپس بیان کرد: پروژه‌های بزرگ علمی در طول بیش از ۱۰ سال انجام شده است تا بتوانند ژن‌هایی را در انسان کشف کنند که همجنسگرایی را توجیه کند اما این پروژه‌ها که از سمت صهیونیست‌ها پشتیبانی می‌شده است شکست خورده است.

استاد روانشناسی مؤسسه امام خمینی(ره) علت این مشکلات را محیط و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: علت این اختلالات در موارد متعددی که ما دیده‌ایم محیطی است و مربوط به تربیت والدین و اجتماعی است که آن شخص در آن بزرگ شده است.

مهکام همجنس گرایی را یک اختلال جنسی بیان کرد و اظهار داشت: تا سال ۱۹۷۳ در امریکا گرایش به جنس موافق جزو اختلالات جنسی به حساب می‌آمد اما از این سال به بعد گرایشات جنسی را دو دسته کرده‌اند: ۱-گرایش به جنس مخالف ۲- گرایش به جنس موافق و جالب اینجاست که امروز می‌گویند کسانی که به جنس موافق علاقه ندارند، ایشان دچار یک اختلال روانی‌اند!!

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به تبیین راه درمان این اختلال جنسی پرداخت و گفت: در طفولیت درمان این‌ها اختلال تقریبا امکان پذیر و راحت است اما در سنین ۱۵ و ۱۶ سال به بعد مشکل می‌شود و علت هم این نیست که درمان پذیر نیست بلکه علت این است که بیمار دیگر در درمان خود همکاری نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه هشدار داد: چه همجنسگرایی ترویج داده شود و چه تغییر جنسیت (در مواردی که جنس از نظر فیزیک بدنی کاملا مشخص است و فقط شخص می‌گوید من روحیه جنس دیگر را دارم لذا باید تغییر جنسی بدهم) نیتجه‌اش از بین رفتن نسل است.

تغییر جنسیت به معنای حقیقی واقع نمی‌شود

این محقق حوزوی درباره چگونگی عمل حراجی تغییر جنسیت، گفت: اولین چیزی که باید دقت شود این است که در این عمل حراجی ابتدا شخص عقیم دائم می‌شود زیرا در زنان تخمدان و رحم برداشته می‌شود و در مردان بیضه و آلت برداشته می‌شود لذا اولین نکته عقیم شدن شخصی است که خود را به جراح می‌سپارد. دوم: این عمل فقط ظاهری است و هیچ تغییر جنسیتی واقعا اتفاق نمی‌افتد. متخصصان هم اذعان دارند که تغییر جنسیتی واقعا اتفاق نمی‌افتد. حتی در واژه انگلیسی هم تغییر جنسیت به کار نمی‌برند چون واقعا تغییر جنسیتی نیست. سوم: تبعات بعد از عمل بسیار است و گاهی اینقدر باعث آسیب‌های جسمی و درد می‌شود که شخص آرزوی مرگ می‌کند. عفونت، عمل‌های مکرر که گاهی تا ۸بار تکرار می‌شود و … .

استاد مهکام در بخش دوم مباحث خود به طرح برخی مسائل فقهی در ابن‌باره و نظر امام (ره) پرداخت و اظهارکرد: طبق فتوای مراجع عمل تغییر جنسیت جایز نیست؛ یعنی فردی که از نظر فیزیک بدنی کاملا مشخص است مرد است یا زن است و در عمل جراحی ابتدا عقیم دائم گردد و بعدش فقط به صورت ظاهری به شکل جنس مخالف درآید، در حالیکه در واقع هیچ تغییر جنسیت حقیقی اتفاق نیفتاده است، حرام است و در این بحثی نیست.

تقریر نظر امام (ره) در نامه‌ی مُلک‌آرا

وی سپس به تقریر نظر امام (ره) در نامه‌ی مریم خاتون‌پور مُلک‌آرا پرداخت و گفت:  اینکه امام می‌فرماید اگر(ره) مرد به زن و مرد به زن تبدیل شود اشکال ندارد، شاگردان امام مثل حضرات آیات شاهرودی، سبحانی و استادی می‌گویند: مراد ایشان این است که در مقام خارج و واقع اگر این اتفاق واقعا بیفتد اشکال ندارد، نه این عمل‌های ظاهری که هیچ تغییری حقیقتا رخ نمی‌دهد و سوای این عقیم شدن دائم و مشکلاتی دیگر نیز به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: نظر امام درباره خاتون مُلک‌آرا، اولا فتوا نیست و صورت فتوا ندارد. شما بروید عمل جراحی کنید ان‌شاءالله آلام و…؛ احکام خنثی به این صورت است. این نشان می‌دهد امام او را خنثی محسوب کرده است. به نظر ما از این فتوای امام سوء استفاده شده است و ۲۰۰هزار نفر در ایران تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند که حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر آن‌ها در همین مشهد هستند.

استاد مهکام در پایان سخنان خود اظهار کرد: طبق نظر رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای فقط هرمافرودیت‌ها و اینترسکس‌ها برای مشخص شدن جنسیتشان جایز است عمل کنند.

اجتهاد یادآور می‌شود، در نظر رهبری تغییر جنسیت جایز نیست، مگر در صورتی که از راه‌های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که شخص متقاضی تبدیل جنسیت، متعلق به جنس مخالف است که در این صورت عمل تبدیل جنسیت او فی نفسه جایز است، همچنین در صورتی که تعلق او به جنس مخالف ثابت نشود ولی خلاف آن هم ثابت نشود و این شخص در وضیعت اضطرار شدید روحی قرار داشته باشد، فی نفسه جواز عمل مزبور بعید نیست.

همچنین تعبیر دکتر مهکام در فوق بیان شد که فقط هرمافرودیت‌ها و اینترسکس‌ها جواز چنین جراحی را دارند و این را به رهبری نسبت دادند.

هرمافرودیت: یک اصطلاح پزشکی برای یک وضعیت بینابینی است که در آن فرد با بافت تخمدان و بیضه به دنیا می‌آید. که از آن‌ها تعبیر به نرماده هم شده است. در توضیح هرمافرودیت گفته شده است: یک اصطلاح پزشکی برای یک وضعیت بینابینی است که در آن فرد با بافت تخمدان و بیضه به دنیا می‌آید. که از آن‌ها تعبیر به نرماده هم شده است. در بعضی تعاریف دیگر گفته شده: موجودی که به‌طور طبیعی هر دو اندام تناسلی نر و ماده را داراست و می‌تواند هم زامه و هم تخمک پدید آورد؛ مانند شته‌ها، حلزون‌ها، کرم خاکی. که آقای دکتر مهکام از آن تعبیر به دو جنسه و خنثی می‌کرد.

اینترسکس: الفاظ بیناجنسی یا میان جنسی برای توضیح این واژه به کار رفته است و گفته شده مثل اشخاصی که اصلا دستگاه تناسلی مبهمی دارند. خلاف هرمافرودیت که نرماده بودند و هر دو آلت جنسی رادارا بودند.

استاد مهکام در توضیح اینترسکس‌ها از لفظ خنثای مشکل استفاده کرده است.

فرق هرمافرودیت و اینترسکس: اگر بخواهیم فرق بین هرمافرودیت و اینترسکس این است که هرمافرودیت‌ها دو جنسه‌اند یعنی هم نرند و هم ماده لذا در عالم طبیعت موجوداتی هم داریم که با چنین ساختار جسمی خلق شده‌اند،‌ اما اینترسکس‌ها نه نر هستند و نه ماده،‌ بلکه حالتی ابهامی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics